۱۳۹۵ فروردین ۳۰, دوشنبه

عدم پاسخ روحانی به نامه کروبی ، واکنشهای فراوانی را در جامعه بوجود آورده است

سحام- 
حدود ۱۰ روز از نگارش نامه مهم و تاریخی مهدی کروبی به حسن روحانی رییس‌جمهور می‌گذرد، اما او تا کنون از کوچک‌ترین اشاره‌ای در مورد این نامه خودداری کرده است. نوع رفتار روحانی با نامه مهدی کروبی طوری‌ بوده که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده و فضای سیاسی کشور نیز متاثر از این نامه نبوده است!
کارشناسان مسائل سیاسی این نوع رفتار حسن روحانی و سایر مقامات کشور را ناشی از «حب جاه و مقام» ارزیابی می‌کنند. اکنون افکار عمومی با این پرسش بزرگ مواجه است که «چرا رییس‌جمهور به نامه یکی از رهبران محصور جنبش سبز تا کنون پاسخ نداده است؟» و «مگر درخواست مهدی کروبی برای برپایی یک محکمه عمومی، چنان بی‌منطق است که رییس‌جمهور کشور که خود را پاسدار قانون اساسی می‌داند، از پاسخ به آن و تلاش برای اجرای قانون رسمی کشور، خودداری کرده و حتی سعی می‌کند اظهار نظری نسبت به آن ننموده و ان را نادیده انگارد؟!»

روز گذشته صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نخستین واکنش به نامه مهدی کروبی گفت: «در برخی اظهارنظرها عنوان می‌شود که جرم این افراد به حدی سنگین است که اگر محاکمه شوند محکوم به اعدام می‌شوند؛ آقای کروبی در این نامه دقیقاً اشاره می‌کنند که این محاکمه را توسط یک دادگاه صالحه و همینطور با تأکید بر علنی بودن برگزار کنند تا هر اتهامی به ایشان و آقای موسوی و خانم رهنورد وارد گردید و آن‌ها از آن دفاع کردند، مردم هم آن را ببینند و بشنوند.»

محمدرضا خاتمی نائب رییس مجلس ششم نیز در گفت‌وگویی با جماران، نوع رفتار مهدی کروبی را مظلومانه خواند و گفت: «همه حرف کروبی این است که برخلاف قانون گرفتار شده‌ام، تکلیف من را مشخص کنید و نیازی به رأفت شما ندارم و قانونی محاکمه‌ام کنید؛ هر حکمی هم دادید می پذیرم. مظلومانه‌تر از این هم می‌شود؟»
با این حال مشخص نیست، چرا حسن روحانی که یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش «رفع حصر» و جمع آوری رای از مردم و هواداران جنبش سبز با این شعار بوده، تا کنون نسبت به این نامه واکنشی نشان نداده است.
بی‌توجهی حسن روحانی به این نامه باعث شد دکتر «نورالدین پیرموذن» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و هفتم در یادداشتی کوتاه از حسن روحانی به تندی انتقاد کند.
این نماینده اسبق مردم اردبیل، نمین و نیر در این خصوص نوشته است:

«چند روزی است بنده خدا مهدی کروبی به حسن روحانی نامه‌ای مستدل و منطقی نوشته و چشم به‌راه پاسخ اوست، اما انگار این آقای «حقوقدان» چنان شیفته جاه و مقام باد آورده شده که یادش رفته مردم ایران برای تأمین آزادی و رفع حصر و حبس و تبعید به او رای دادند و چشمان تیزبین ملت ایران در انتظار عمل به همه وعده‌هاست!»

باید منتظر ماند و دید که آیا حسن روحانی خود را رییس‌جمهور همه ایرانیان، حتی آنانی که در حصر و زندان و تبعید هستند، می‌داند یا خیر؟

مطهری : رئیس جمهور مطالبه کروبی را پیگیری کند / رفع حصر رابطه ای با شرایط خاص ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.
علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به نامه چند روز پیش مهدی کروبی به رئیس‌جمهور درخصوص برگزاری دادگاه و رفع حصر گفت: مهمترین مسئله‌ای که در نامه رئیس مجلس ششم ذکر شده، درخواست او برای محاکمه علنی در یک دادگاه صالح بود.
مطالبه کروبی درخصوص برگزاری دادگاه علنی منطقی است
نماینده مردم تهران با اشاره به بخشی از این نامه یادآور شد: ایشان گفته بود: “نتیجه دادگاه هرچه باشد، حتی بدون تجدیدنظر خواهی، آن را می پذیرم.” به نظر می رسد، این یک مطالبه منطقی است و باید به آن پاسخ مثبت داده شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم خاطرنشان کرد: از همان ماه‌های اول حوادث سال ۸۸ تاکنون بارها همین مطلب را گفته‌ام که باید همه عوامل مؤثر در آن حوادث، ازجمله برخی نهادهای حکومتی و رئیس جمهور سابق و آن دو محصور به طور همزمان در دادگاه صالح علنی محاکمه شوند و حکم هرچه بود، همه بپذیرند و پرونده این موضوع بسته شود.
حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف قانون است
مطهری تصریح کرد: اینکه برخی عنوان می‌کننداگر دادگاه برگزار شود، حکم صادره سخت خواهد بود پس بهتر است برگزار نشود، نمی‌تواند منطقی باشد؛ چراکه باید حرف‌ها و دفاعیات شنیده شود و مشخص شود چه عواملی موجب بروز چنان رفتارهایی از آنها شد و شروع‌کننده چه کسی بود. اینها طبعاً اتهام آن‌ها را سبک‌تر می‌کند. علاوه بر این که اساساً حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.
دولت در راستای رفع حصر گام بردارد
او با تاکید بر نقش رئیس‌جمهور در حل مشکل حصر یادآور شد: در این راستا لازم است دولت نیز گامی بردارد. رئیس جمهور، هم به‌عنوان مجری قانون اساسی و هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، وظیفه دارد پیگیر این موضوع باشد.
مطهری در پایان اعلام کرد: نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر