۱۳۹۵ فروردین ۲۶, پنجشنبه

متن سخنرانی هنگامه شهیدی در « سمینار خاورمیانه و توسعه پایدار » اسکاتلند


متن سخنرانی «هنگامه شهیدی» فعال سیاسی و عضو حزب اعتماد ملی در سمینار خاورمیانه و توسعه پایدار توسط خانم «گری داون» مسئول نمایندگی سازمان ملل در اسکاتلند قرائت گردید.
به گزارش «سحام»، هنگامه شهیدی به علت «عدم صدور روادید» از سوی دولت انگلستان نتوانست در «سمینار خاورمیانه و توسعه پایدار» حضور یافته و به ایراد سخنرانی بپردازد. دولت انگلستان با این توجیه که وی در حوادث پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ زندانی شده و جایگاه «زندانیان عادی با زندانیان سیاسی» را در یک سطح تصور کرده، تا ۱۰ سال از ورود به کشور انگلستان منع شده است!

متن سخنرانی خانم هنگامه شهیدی که نسخه‌ای از آن در اختیار «سحام» قرار گرفته، به شرح زیر است:

خانم‌ها، آقایان
خرسندم از برگزارى چنین سمینارهایى که می‌تواند روشن‌گر مسیر توسعه و رشد مدنیت باشد و تاسف خود را از عدم حضورم در این سمینار اعلام می‌کنم که علت آن یک اشتباه فاحش از جانب سفارتخانه بریتانیا در ترکیه مبنى بر تفکیک نکردن زندانیان سیاسى از زندانیان عادى بود و به تبع آن اینجانب که داراى حکم ۶ سال حبس سیاسى بودم و على‌رغم سابقه اقامت دانشجویی ۴ ساله در انگلستان، چون در فرم ویزا حاضر به تیک زدن در بخش جرم و قبول مجرم بودن خود نشدم، به تبع آن نیز موفق به دریافت ویزا نگردیدم و به هرحال، در حال پیگیرى از طریق مجامع قانونى هستم.
حضار محترم
علاقمندم تا در خصوص موقعیت کشورم ایران در شرایط کنونى خاورمیانه و راهبردهاى اساسى که جامعه بین‌الملل می‌تواند کمک کند اظهار نظر کنم. ایران من سرزمینى است با وسعت تقریبى ١٪‏ از مساحت خشکی‌هاى کره زمین و داراى جمعیت تقریبى ١٪‏ جهان است که در منطقه خاورمیانه موقعیت حساسى را دارا می‌باشد. خاورمیانه ۴٨٪‏ از ذخایر نفتى و ۴٣٪‏ از ذخایر گازى را بدون احتساب نفت شنى دارا است که ایران ١٩/٣ درصد از نفت خاورمیانه و از قضا نزدیک به ١٪‏ از نفت جهان را نیز در اختیار دارد، جایگاه ژئوپولیتیکى ایران در خاورمیانه این کشور را به چکش تعادل تبدیل نموده، زیرا از یک‌طرف مذهب شیعه متوازن کننده مذهب سنى بوده و از طرفى گستردگى سواحل آن در شمال خلیج فارس امکان هژمونى قدرت اعراب و تسلط مطلق بر جریان عبور انرژى را کاهش می‌دهد که این میزان سهم از نقش جهانى براى کشورى چون ایران بی‌نظیر است. طى سه دهه گذشته به دلایل زیر این نقش نادیده گرفته شده و به همین علت هم بحران‌هایى چون القاعده و داعش در منطقه ظهور کرده‌اند و موجب خسارات فراوان شده‌اند.
اول عدم درک جامعه بین‌الملل از واقعیت‌هاى درونى ایران شامل تنوع فکرى و فرهنگى مردم و نیز عملکرد استعمار کشورهایى چون انگلستان طى ٢٠٠ سال گذشته که باعث ایجاد بدبینى نسبت به غرب شده است. نتیجه این علت موجب هدر رفتن بخش زیادى از تلاش‌هاى نهادها و سازمان‌هایى گردیده که بعضا صادقانه خواستار پیشرفت و ارتقاء جامعه ایرانى بوده‌اند. هم‌چنین باید برخى از دیالوگ‌هایى که از طرف برخى افراد مطرح می‌شود و غرور ایرانیان را جریحه‌دار می‌سازد نیز در تشدید این بدبینى‌ها موثر دانست که نمونه‌هاى واضح آن‌ها را می‌شود در اظهارات کسانى چون نتانیاهو و ترامپ و امثال آن‌ها ملاحظه کرد.
دوم توسعه نامتوازن اقتصادى ایران است که علاوه بر اشکالات ساختارى، تحریم‌هاى ده‌سال گذشته نیز آن را تشدید کرده است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللى پول درآمد سرانه تولید ناخالص ملى ایران (GNP) بیش از ۴۵٠٠ دلار است اما این شاخص بسیار پایین‌تر از اغلب کشورهاى عرب منطقه و ترکیه می‌باشد. اضافه بر آن تورم دو رقمى و نرخ بالاى بیکارى که منجر به ۵ میلیون نفر بیکار شده است وضعیت زندگى را براى طبقه متوسط و حاشیه‌نشین‌ها تنگ‌تر کرده است، بدیهى است فقر و بیکارى می‌تواند زمینه‌ساز حرکت‌هاى رادیکال و غرب‌ستیز باشد و موانعى جدى براى همکاری‌هاى جهانى و از جمله مقابله با بنیادگرایى و تروریسم باشد.
بى‌تردید انزواى ایران می‌تواند محرکى قوى براى تحریک قومیت‌هاى شیعى و به انحراف کشانده شدن توانایى‌هاى آنان شود. به عنوان مثال با توجه به نفوذ غیرقابل انکار ایران در میان شیعیان لبنان، حضور فعال ایران در صحنه‌هاى سیاسى و اقتصادى جهانى می‌تواند شیعیان آن کشور را در ایجاد آرامش و قبول نقش سازنده‌تر امنیتى ترغیب نماید.

خانم رییس و حضار محترم!
انتخابات اخیر در ایران نشان داد که مردم على‌رغم وجود محدودیت‌هاى سیاسى و فشارهاى وارده بر کنش‌گران اجتماعى از طریق سانسور، حبس و حصر اما هم‌چنان شیوه‌هاى مدنى را براى دست‌یابى به حقوق خود، نسبت به سایر روش‌هاى تند و رادیکالى ترجیح می‌دهند، به نظر اینجانب تشکل‌ها و سازمان‌هاى مردم‌نهاد فرا مرزى می‌توانند با اتخاذ راهبردهایى که بر می‌شمارم، کمک‌هاى شایانى به جنبش مدنى ایران نمایند:

١- پرهیز از انتقال مرکز ثقل جنبش مدنى مردم ایران به خارج از مرزها: اگرچه بسیارى از فعالیت‌هاى بین‌المللى صادقانه و در جهت کمک به پیشرفت جامعه ما می‌باشد، اما ناهماهنگى و مهم‌تر از همه طرح شعارهاى دور از واقعیت‌هاى داخلى از یک‌طرف بهانه به دست سرکوب‌گران می‌دهد و از طرف دیگر موجب چند پارگى فعالین می‌گردد، من یقین دارم اکثر ایرانیانى که به دلخواه یا به اجبار به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و نیز عموم غیر ایرانیان حساس به تحولات مردم ما خواهان ایرانى آباد، آزاد و دموکراتیک هستند، در عین حال باید خاطرنشان ساخت «همیشه کوتاه‌ترین راه بهترین راه نیست.»

٢- کمک و همکارى براى ارتقاء سطح اطلاع‌رسانى و تکنولوژى ارتباطات می‌تواند زوایاى تار و تاریک جامعه ما را روشن‌تر سازد. این‌جانب به عنوان یک روزنامه‌نگار اذعان دارم که با حضور و توسعه رسانه‌هاى موثر به ویژه در جامعه در حال توسعه ایران می‌تواند بسیار تحول‌زا باشد، چنان‌که در سال‌هاى اخیر با گسترش شبکه‌هاى مجازى مانند وایبر، واتس‌اپ و تلگرام، میلیون‌ها ایرانى را بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک‌تر نمود و امکان مردم‌فریبى را توسط قدرت‌مداران کاهش داد.

٣- پشتیبانى براى حضور سرمایه‌گذاران خارجى در ایران علاوه بر بهره‌مندى از موقعیت کم‌نظیر کشور ما چنان‌که پیش‌تر اشاره شد، مانند دارا بودن منابع عظیم انرژى و بازار مصرف منطقه‌اى، موجب می‌شود تا تلاقى افکار و ایده‌ها به‌صورت وسیع‌تر صورت پذیرد، در همین‌جا باید از تجربه موفق فعالیت صاحبان سرمایه و تکنولوژى در شرق آسیا چون کره جنوبى، چین، مالزى و سنگاپور نام برد که عامل اعتلاى اقتصادى و اجتماعى شدند و فضاى مناسب ایجاد شده در ایران بعد از توافقات هسته‌اى تا حدودى زمینه را براى اجراى چنین برنامه‌هایى فراهم ساخته است.

۴- انجام لابى‌هاى موثر نزد سیاست‌گزاران بین‌المللى از دیگر راه‌کارهاى درست و خوب براى کمک به توسعه ایران به شمار می‌رود، شناساندن و معرفى نقاط قوت و زدودن تصورات منفى از اذهان اشخاص و نهادها در قدرت‌هاى جهانى نسبت به توانایى‌هاى مردم ما می‌تواند در به ثمر رساندن تلاش‌هاى مردم ما براى دست‌یابى به حقوق‌شان مفید واقع گردد.
در خاتمه یک‌بار دیگر از برگزار کنندگان این سمینار کمال تشکر و قدردانى را دارم و آرزو دارم این قبیل نشست‌ها منجر به تفاهم بیشتر و یافتن راه‌کارهاى جذاب‌تر براى جنبش مدنى مردم ما شود.

خانمها و آقایان!
با توجه به این‌که در سمینار حضور نداشتم قطعا نمی‌توانم به صورت حضوری پاسخ‌گوی سوالات شما باشم اما از طریق آدرس الکترونیکی، فیس بوک و تلفن پاسخ‌گوی سوالات شما چه در خصوص متن سخنرانی و چه در سایر زمینه‌ها خواهم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر