۱۳۹۴ دی ۸, سه‌شنبه

آماده همکاری با اندیشمندان برای تشخیض موسیقی حلال از حرام هستیم



                          محسن اراکی

به گزارش مهر، آخوند محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» که دوشنبه شب هفتم دی ماه در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد گفت: اینکه می گوییم موسیقی حلال و حرام داریم نشان دهنده دقت فقه اسلامی و ظرافت های فقهی است که باید در شکل درست آن کارهای بیشتری روی آن انجام داد. 


به اعتقاد من دانشمندان و متفکران موسیقی باید میزان صحیح موسیقی حلال را مشخص کنند و با استفاده از دانشی که دارند روی این موضوع کارهای بیشتری را انجام دهند. ما پیامبری به نام حضرت داود داریم که که مناجات هایش با خداوند موسیقایی بوده است از سوی دیگر فتوای فقهای ما در حوزه موسیقی مبنی بر حرام بودم در زمانی است که موسیقی متناسب با مجالس لهو و لهب باشد. یعنی موسیقی مناسب مجالس سالم و حلال هم است که به طور حتم تشخیص این موضوع به عهده دانشمندان موسیقی است.


افراد لاابالی با موسیقی ایرانی نسبتی ندارند 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تایید موسیقی مورد استفاده در جشنواره «پیامبر مهربانی» بیان کرد: به اعتقاد من آنچه از موسیقی این مجلسی که در آن هستیم برمی خیزد موسیقی خاصی است که از جنس هر نوع موسیقی نیست. از سوی دیگر اینکه می گوییم مجلس، تعریف خاص خود را دارد. یعنی آنچه در مجلس اتفاق می افتد نیز نشات گرفته از انگیزه های مثبت و منفی است و از نوع ارتباطی که برقرار می شود می توانیم تشخیص دهیم موسیقی که داریم متناسب با بستر سالم آن است. البته گاهی افرادی لاابالی در فضای موسیقی حضور دارند که با موسیقی ایرانی ما رابطه ای ندارند و تکلیف مشخصی دارند که بنده به آنها کاری ندارم.

آمادگی تبیین موسیقی حلال را داریم 
آخوند اراکی در ادامه صحبت های خود گفت: شما اگر بیایید و آواز خواننده ای چون عبدالحسین مختاباد را در کنار موسیقی بگذارید که مربوط به اهل فساد است خب معلوم است که این موسیقی اهل فساد را نمی پسندید. ضمن اینکه برای همین افراد اهل فساد هم اگر موسیقی و آواز مختاباد را بگذارید آنها نمی پذیرند. بنابراین مواردی که عرض کردم نکاتی است که باید توجه بیشتری به آن کرد. اتفاقا از عالی ترین ظرافت های فقه اسلامی ما موسیقی حلال است از این رو ما هم آمادگی همکاری با دانشمندان موسیقی را داریم که تعیین معیارهای مثبت موسیقی را مشخص کنند. البته در ابتدای ماجرا اختلافاتی وجود خواهد داشت اما همین موضوع می تواند محل بحثی برای تشخیص دادن موسیقی حلال و حرام باشد.



                                                            جنگ آخوندها »ا را به کجا می برد ؟؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر