۱۴۰۱ دی ۴, یکشنبه

قا نون «شکار مسیح علی‌نژاد» در سنای آمریکا به تصویب رسید


رادیو فردا - نمایندگان آمریکایی می‌گویند با کوشش مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، لایحه‌ای با عنوان «قانون ۲۰۲۱ مربوط به آزار و اذیت و هدف‌گیری غیرقانونی افراد» اکنون در کنگره به تصویب رسیده است.این قانون، معروف به «قانون ۲۰۲۱ شکار مسیح علی‌نژاد» (the Masih Alinejad HUNT Act of 2021)، تحریم‌هایی اجباری را علیه مقامات ایرانی که مسئول نقض مداوم حقوق بشر در ایران هستند وضع می‌کند و هر بانک خارجی که با این افراد تحریم‌شده معامله کند نیز شناسایی و تحریم خواهد شد.

واژه «هانت» در عنوان این قانون مفهومی دوپهلو دارد؛ هم مخففی برای عبارت «Harassment and Unlawful Targeting» (آزار و اذیت و هدف‌گیری غیرقانونی) است و هم معنای کلی این واژه انگلیسی معادل «شکار» است.

بر اساس این قانون، وزارت خارجه آمریکا موظف شده است که «به‌صورت دوره‌ای هویت افراد خارجی را که از طرف حکومت ایران آگاهانه مسئول نظارت، آزار و اذیت، زندانی کردن یا کشتن شهروندان ایران یا ایالات متحده هستند، به کنگره گزارش دهد».

در این قانون آمده است که این گزارش شامل تمامی افرادی می‌شود که در این قبیل اقدامات در داخل یا خارج از ایران فعالیت می‌کنند و وزارت خارجه آمریکا مسئولیت دارد که درباره «فساد یا فعالیت غیرقانونی مقامات دولتی ایران» گزارش‌هایی را تهیه کند و برای دفاع و ارتقای حقوق بشر به‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی، هم‌چنین دفاع و ترویج حقوق و رفاه زنان، اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسیتی در ایران تلاش کند.

بر مبنای قانون «شکار مسیح علی‌نژاد» رئیس‌جمهور آمریکا نیز موظف شده است که تحریم‌هایی در جهت مسدود کردن دارایی‌ها و روادید افرادی که در گزارش وزارت خارجه این کشور شناسایی شده‌اند، اعمال کند.

هم‌چنین وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نیز باید گزارشی را درباره هر موسسه مالی خارجی که آگاهانه معامله مهمی را با هریک از اشخاصی که تحت این قانون تحریم شده‌اند آماده کند.

در ارتباط با این موسسات مالی مورد تحریم، از گشایش حساب بانکی برای نهاد مربوطه در آمریکا نیز جلوگیری یا شرایط سختگیرانه‌ای را برای حفظ چنین حسابی اعمال خواهد شد.

لایحه مربوط به این قانون پیشتر از سوی مسیح علی‌نژاد، کنشگر سیاسی و مدنی ایرانی و آمریکایی ساکن نیویورک به نمایندگان کنگره پیشنهاد شده بود.

خانم علی‌نژاد در واکنش به تصویب این لایحه در توئیتی نوشت: «امروز قانونگذاران آمریکا قانونی را به‌ نامم تصویب کردند تا تبهکاران کودک‌کشِ زن‌ستیز جمهوری اسلامی را تحت تعقیب قرار دهند. جالب اینجا است که قانونگذاران کشور خودم ایران، مرا به‌خاطر افشای فساد نمایندگان از مجلس بیرون کردند.»

مقامات آمریکایی اواخر تیر ۱۴۰۰ اعلام کرده بودند که گروهی چهار نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برنامه داشتند خانم علی‌نژاد را بربایند. روزنامه «نیویورک‌پست» نیز مرداد امسال از بازداشت یک نفر مسلح به کلاشنیکف در محوطه بیرونی خانه مسیح علی‌نژاد خبر داده بود.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست هم دهم آذر در گزارشی، افزایش طرح‌های توطئه جمهوری اسلامی برای ربودن و کشتن مخالفان در خارج از کشور را در سال‌های اخیر «نگران‌کننده» توصیف و اعلام کرد و نوشت که حکومت ایران اجرای این عملیات را به «باندهای سرقت جواهرات و سایر گروه‌های بزهکار» مرتبط با خارج واگذار می‌کند.

این روزنامه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه پاسداران را به عنوان دو عامل فعال در طراحی این توطئه‌ها ذکر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر