۱۳۹۸ اسفند ۹, جمعه

 شش اتهام امنیتی در دو پرونده علیه نرگس محمدی

Narges Mohammadi (iranhr)
مقامات امنیتی برای نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که اکنون در زندان زنجان است، دو پرونده جدید با شش اتهام امنیتی تشکیل داده‌اند. “وقایع دوران حبس” علت تشکیل این پرونده‌ها اعلام شده است.نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که حدود یک ماه پیش و بعد از تحصن، با ضرب‌و‌شتم از اوین به زندان زنجان منتقل شد، اکنون با پرونده‌های جدید و اتهام‌های امنیتی مواجه شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، روز شنبه سوم اسفند، با حضور بازپرس شعبه ۲ دادسرای زنجان همراه با رئیس و معاون حفاظت اطلاعات و رئیس بند زنان، اتهامات جدیدی در قالب “دو پرونده جداگانه و بدون رعایت تشریفات قانونی و اعزام خانم محمدی به دادسرا”، در داخل زندان به او تفهیم شده است.
دلیل رعایت نشدن روال و تشریفات قانونی، “دستور اکید وزارت اطلاعات” مبنی بر خارج نشدن خانم محمدی از زندان زنجان گزارش شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر روز پنج‌شنبه، هشتم اسفند (۲۷ فوریه) نوشت که اتهام جدید وارد شده به محمدی در اولین پرونده، “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی‌ و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” است. این در حالی است که خانم محمدی در این مدت، در زندان بوده است.
مقامات دادستانی زنجان “انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان” را به عنوان مستندات اتهام‌های جدید ارایه کرده‌اند.
پرونده دوم علیه خانم محمدی با شکایت غلامرضا ضیائی، رئیس زندان اوین تشکیل شده است. خانم محمدی در این پرونده به “اخلال در نظم زندان و برهم زدن آسایش عمومی‌بند زنان از طریق برگزاری مجالس و نشست‌ها و خواندن سرود با صدای بلند” و همچنین “توهین به ماموران دولت از جمله ضیائی و افترای شکنجه و ضرب‌وشتم شدن توسط او” متهم شده است.
دادستانی دلیل تشکیل این پرونده‌ها را “وقایع دوران حبس” خانم محمدی در زندان اوین اعلام کرده است.
کانون مدافعان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضعیت خانم محمدی، تاکید کرده که زندان‌های ایران برای فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، امن نیست و آنها در زندان هم “مورد اذیت و آزار و پرونده‌سازی توسط نیروهای امنیتی” قرار می‌گیرند.
نرگس محمدی که قبل از انتقال به زندان زنجان، در زندان اوین بود، شنبه ۳۰ آذر همراه با چهار زندانی دیگر، در همبستگی با خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل و زلزله و نیز اعتراضات آبان ماه، در دفتر زندان اوین تحصن کرده بود. این تحصن که قرار بود تا پنجشنبه ۵ دی، مصادف با چهلم جان‌باختگان اعتراضات اخیر ادامه یابد، ابتدا با پنج نفر شروع شد و سپس سه زندانی دیگر به آن پیوستند. مسئولان زندان اوین در واکنش به این اقدام، ابتدا تحصن‌کنندگان را ممنوع‌الملاقات کرده و سپس حق تماس تلفنی را از آنها گرفتند.
به دنبال این تحصن بود که مقامات امنیتی، خانم محمدی را روز چهارشنبه ۴ دی با “ضرب‌و‌شتم” به زندان زنجان منتقل کردند. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در کانال تلگرامی‌ و در توییتر خود از این اقدام به عنوان “تبعید اجباری” همسرش یاد کرد. او نوشت: «رئیس زندان چند بار نرگس محمدی را به دیوار کوبیده و در جریان درگیری ماموران، دست‌های نرگس زخمی‌ و همراه خون‌ریزی بوده است».
به دنبال تشکیل دو پرونده جدید با شش اتهام امنیتی برای خانم محمدی، بازپرس اعزامی‌ به زندان زنجان به او گفته است که این پرونده‌ها در دادسرای ۳۳ تهران تشکیل شده و او به نیابت از خانم محمدی می‌خواهد آخرین دفاعیات او را دریافت کند.
به نوشته کانون مدافعان حقوق بشر، خانم محمدی اما ضمن رد این اتهامات و بی‌اساس دانستن آنها، حاضر به دفاع از خود نشده است.
نرگس محمدی ‌اکنون محکومیت ۱۶ ساله خود را می‌گذراند. از این مدت، ۶ سال به دلیل تبلیغ علیه نظام و ۱۰ سال به خاطر فعالیت او در کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” است. او که از اردیبهشت ۱۳۹۴ در زندان اوین محبوس بود، به زندان زنجان تبعید شده و در میان زندانیان عادی، بزهکاران و معتادان مواد مخدر نگهداری می‌شود.
از: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر