۱۳۹۵ دی ۲۷, دوشنبه

بیانه

بیانیه اتحاد جمهوری خواهان ایران
به مناسبت درگذشت هاشمی رفسنجانی
با درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی یکی دیگر از مهم ترین چهره های بنیانگذار جمهوری اسلامی از صحنه سیاسی خارج شد.
مرگ رفسنجانی بازتاب گسترده ای در درون حاکمیت خواهد داشت. خلا حضور او به خصوص برای همفکرانش در حکومت به سادگی پر شدنی نیست و می تواند در توازن کنونی نیروها، کفه را به نفع آقای خامنه ای و حامیان او سنگین تر کند. بدون شک دولت روحانی و حامیان اصلاح طلب او تکیه گاه مهمی را از دست داده اند. 
حضور صدها هزار نفر در مراسم خاکسپاری او با خواست ها و شعارهای جنبش سبز نشان داد که جامعه مدنی ایران مواضع اخیر او را فراموش نکرده است. حضور وسیع مردم در این مراسم و طرح شعارهای جنبش سبز، خواست آزادی رهبران آن از حبس خانگی، آزادی زندانیان سیاسی و برچیدن فضای امنیتی حاکم بر جامعه، بیانگر زنده بودن جامعه مدنی است. جامعه ما در مراسم خاکسپاری هاشمی رفسنجانی نشان داد که خواست تغییر در بطن آن هم چنان زده است.


رفسنجانی آخرین بازمانده مهم از نسل اول رهبران جمهوری اسلامی بود. او خود بخشی از شناسنامه جمهوری اسلامی و صندوقچه اسرار آن بود و نقش پر رنگی در بنیانگذاری آن، و در نتیجه تاریخ چهار دهه اخیر کشورمان داشت. او نزدیک ترین فرد به آیت الله خمینی، مورد اعتماد ویژه او و شخصیت دوم جمهوری اسلامی بود و در بسیاری از تصمیمات مهمی که گرفته شده است،‌ در صف مقدم قرار داشت. او در خشونت علیه مخالفان، کشتار و حذف آنان بر جامعه ما تحمیل شد، نقش برجسته ای داشته و از موقعیت های کلیدی هم برخوردار بوده است. او در اتفاقاتی هم چون انقلاب فرهنگی، بستن دانشگاه ها، تسخیر سفارت، کنار گذاشتن دولت بازرگان، سرکوب جریانات مخالف، اعدام ها و کشتار در زندان ها، عزل بنی صدر تا عزل آیت الله منتظری نقش داشت. فرمانده مورد اعتماد آیت الله خمینی در ادامه جنگ ایران و عراق بود. به اعتبار این اعتماد هم توانست نهایتا رضایت او را برای پایان دادن به جنگ جلب کند.


رفسنجانی در دوران اول حیات جمهوری اسلامی از چنان نفوذی برخوردار بود که توانست در جریان تغییر قانون اساسی، با حذف نخست وزیر، پست ریاست جمهوری دلخواه خود را وارد آن کند و فردای مرگ آیت الله خمینی قبای رهبری را بر دوش آقای خامنه ای بیندازد. اما با پایان دو دوره ریاست جمهوری همه تلاش های او برای بازگشت به قدرت به جائی نرسید و با سد رهبری که او برآورده بود، مواجه شد. نقطه ضعف بزرگ او کارنامه دولت او طی هشت سال ریاست جمهوری اش بود. دولت او با شعار «سازندگی» به میدان آمده بود اما کارنامه اقتصادی آن برای بخش مهمی از جامعه به ویژه کارگران و اقشار کم درآمد فاجعه بار بود. همه تدابیر او نهایتا به رواج نوعی اقتصاد رانتی منتهی شده بود. بالاترین تورم تاریخ کشور در این دوره بود. سیاست سرکوب و ترور مخالفان، هم چنان در دستور بود. سیاست سرکوب و ترور مخالفان، هم چنان در دستور بود. ربودن و قتل نویسندگان در هیمن دوره کلید خورد. نقشه انداختن اتوبوس ان ها به دره از آن جمله بود.


رفسنجانی پایبند به نظام حاکم و معتقد به ولایت فقیه، اما سیاستمداری عمگرا و پراگماتیست بود و در دوران دوم حیات سیاسی اش این جنبه از شخصیت او آشکارتر شد. همین هم نقش و حضور او در جمهوری اسلامی را، بدون داشتن مناصب اجرائی، برجسته تر ساخت. هر چند تلاش او برای بازگشت به صحنه قدرت به جائی نرسید، اما حضور او در کنار جنبش اصلاحات، جلوگیری از تقلب در انتخابات ۲ خرداد ۱۳۷۶، حمایت از خاتمی، و ایستادن در کنار جنبش سبز در انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، پایگاه جدیدی برای او ایجاد کرد. او علیرغم تمامی فشارها، هرگز علیه رهبران جنبش سبز نه تنها موضع نگرفت، بلکه ضمن حمایت، خواهان آزادی آن ها از حصر شد و صف خود را از بیت رهبری و اصولگرایان جدا کرد. رای بالای او در آخرین انتخابات خبرگان در تهران حاصل همین مواضع و رفتارهای او بود. هاشمی رفسنجانی گرچه مورد سرزنش ولی فقیه و دستگاه های تحت فرمان و محافل افراطی مرتبط با او قرار گرفت و به عنوان «بی بصیرت» و «ساکن فتنه» طعن و لعن شد، حتی فرزندانش به زندان برده شدند، اما توانست نقش جدیدی را در چالش های سیاسی به عهده گیرد. نقشی که از دیده مردم پنهان نماند. مراسم خاکسپاری او به عرصه حضور مجدد صدها هزار نفر در خیابان ها و طرح شعارهای جنبش سبز شد.


اتحاد جمهوریخواهان ایران معتقد است تاریخ کشور ما هاشمی رفسنجانی را هم با کارنامه دیروزش در بنیان گذاری نظام حاکم، هم امروزش و فاصله گرفتن او از مدافعان استبداد و نزدیکی او با نیروهای خواهان اصلاح و تغییر قضاوت خواهد کرد. جامعه مدنی کشور ما در طول سال های اخیر، از هر گامی که در جهت منافع مردم و کشور برداشته شود، از سوی هر کسی باشد، استقبال کرده است. حضور صدها هزار نفر و طنین شعارهای جنبش سبز در خاکسپاری رفسنجانی جلوه ای از این واقعیت است.


هیات سیاسی اجراپی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر