۱۳۹۶ فروردین ۲, چهارشنبه

جهان


ابزارهای سیاستمداران « پوپولیست » در سراسر جهان


سروش دباغ
بالاخره روز ۲۰ ژانویه در رسید و مراسم inauguration برگزار شد؛ دانالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، سوگند یاد کرد و کار خود را از ۳ روز پیش آغاز کرد. 
خوشبختانه، تعداد بالای کسانی که در راهپیمایی های اعتراضیِ سراسر آمریکا شرکت کردند، از بیدار بودنِ وجدان بخشی از جامعۀ آمریکا و حساسیت ورزیِ نسبت به امور حقوق بشری ای حکایت کرد که ترامپ در دوران مبارزاتی خود، بدانها آشکارا بی اعتنا بود؛ اعم از حقوق زنان، حقوق رنگین پوستان، حقوق اقلیت های دینی و …. مطابق با آمار، بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در سراسر آمریکا در این تظاهرات های اعتراضی شرکت کردند. 
جالب است، تعداد کسانی که در واشنگتن در این تظاهرات شرکت کردند، از تعداد کسانی که در مراسم inauguration ترامپ آمدند، بیشتر بود؛ هر چند تیم رسانه ای جدیدا مستقر شده در کاخ سفید، به سبک احمدی نژاد، به تحریف ما وقع پرداخت و تعداد شرکت کنندگانِ در این مراسم را بسی بیش از رقمِ عموم رسانه ها، اعلام کرد…
شنبه شب، مراسم inaugurational balls را به صورت زنده از «سی ان ان» دیدم. وقتی ترامپ به اتفاق همسرش به روی صحنه آمد، پس از تشکر از طرفدارانش، به روز مهم و سرنوشت ساز ۲۰ ژانویه پرداخت و تاکید کرد که ما دوباره آمریکای بزرگی خواهیم ساخت.
آنچه دراین میان تامل و تاسف برانگیز بود، اشاره ترامپ به بارش باران در روز ۲۰ ژانویه، بین دو مراسم صبح و شب و تببین این پدیدۀ عادی و متعارف به سبک خویش بود. به روایت وی، بارش باران بر این امر دلالت می کرد که خداوند نیز نظاره گر ما در این واقعه و رویداد خوش و مبارک است..!!!
به میان کشیدنِ پای امور متافیزیکی و سوء استفادۀ از آن در مسائل سیاسی، سابقه ای طولانی دارد. برای ما که هشت سال دورانِ ریاست جمهوری احمدی نژاد را تجربه و تحمل کردیم و سخنانی نظیر « دیدن هالۀ نور» و« اداره کردنِ جلسۀ دانشگاه کلمبیا توسط امام زمان» را از او شنیدیم؛ سخن ترامپ، البته غریب نمی نماید.
آسمون را به ریسمون بافتن و وعده های دروغ دادن و سوء استفاده کردن از امور دینی و متافزیکی، از ابزارهای سیاستمدارانِ پوپولیست در سراسر جهان است؛ سیاستمدارانی که از ساز و کار دموکراتیک استفاده می کنند و از نردبانِ انتخابات بالا می روند، اما در دل به کرامت انسانی و پاسداشت حقوق اقلیتها، ذره ای باور ندارند. فرقی نمی کند، ایران باشد یا امریکا، ترامپ باشد یا احمدی نژاد، هر کجای دنیا که بروی، آسمانِ سیاست ورزیِ پوپولیستی یک رنگ است….
منبع: کانال تلگرامی سروش دباغ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر