۱۳۹۶ فروردین ۴, جمعه

مانند گذشته ؟!



محمدجواد اکبرین
کلمه
محمد علی جعفری فرمانده‌ کل سپاه امروز در جمع فرماندهان گفت: «احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان « مانند گذشته » حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند».(خبرگزاری فارس)
این تاکید که سپاه «مانند گذشته» دخالت نمی‌کند نیاز به ترجمه دارد: هفت سال پیش سردار جعفری در جمع فرماندهان سپاه توضیح داد که چگونه دخالت سپاه توانست از «شیبی نگران‌کننده» که می‌توانست سرنوشت انتخابات۸۸ را تغییر دهد جلوگیری کند: «در این انتخابات دغدغه و نگرانی و خط قرمز نیروهای انقلاب روی کار آمدن نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب بوده است که در جریان دوم خرداد فرصت پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ کرده بودند…در جریانات هنگام و پس از انتخابات هم مشخص شد که چرا آنها اصرار می‌کردند که سپاه و بسیج در انتخابات دخالتی نداشته باشند؛ دخالتی نداشته باشند تا آنها بتوانند کار خودشان را بکنند… شیبی نگران‌کننده… که می‌توانست انتخابات را دو مرحله‌ای کند و در دور دوم هم معلوم نیست که نتیجه به شکلی شود». (ویدئوی سخنرانی/یوتیوب)

پس از او، علی سعیدی، نماینده‌ی ولی فقیه در سپاه نیز برای اینکه هر سوءتفاهمى را بر طرف کند تاکید کرده بود: «وظیفه ذاتی ما مهندسیِ معقول و منطقی انتخابات است». (ایسنا/نوزدهم دی‌ماه ۹۱) و حالا دیگر بیست سال از توصیه و پروژه‌‌ی آقای خامنه‌ای برای «دخالت سپاه در انتخابات» می‌گذرد؛ وقتی در جمع فرماندهان لشکر ۲۷محمدرسول‌الله گفت: «امام فرمودند سپاه‌، ارتش و نیروهای مسلّح نباید در سیاست‌ دخالت کنند. اما معنای فرموده‌ی امام این نیست که نیروی عظیم بسیج حق ندارد در قضیه‌ی عظیمی مثل انتخابات، حرکت شایسته و مناسبی انجام دهد…مصداقش این‌ها نیست»(۲۰خردادماه ۷۵).
اوج این دخالت البته در ۸۸ بود اما آن پروژه پایان نیافته و جنبش سبز تنها توانسته تا اطلاع ثانوی «احتیاطِ» آنها را در دخالت، بیشتر کند! از قضا باید هُشیارتر بود وقتی فرمانده می‌گوید: سپاه «مانند گذشته» دخالت نمی‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر