۱۳۹۵ اسفند ۲۹, یکشنبه

با سایه ها می جنگند


کلمه – گروه اجتماعی:

بازداشت ادمین‌های تعدادی از کانال‌های خبری اصلاح‌طلبان خبری نبود که در میان اخبار شب عید گم شود. این بار نه در میان حلقه‌ای خاص از فعالان سیاسی که طیف گسترده‌ای از مردم، فعالان سیاسی و مدنی، نمایندگان مجلس و حتی دولتمردان را به واکنش واداشته، تا روشن شود که آیا سرکوب‌های انتخاباتی قرار است این دوره به این زودی آغاز شود؟

گفته می‌شود بانی بازداشت‌ها سپاه است، اما این جوابی نیست که پاسخگویی را از دولت و شخص رییس‌جمهور مبرا کند. نگرانی از مهندسی انتخابات و تجربه تلخ سال ۸۸ تا آنجا پیش رفته که آنانکه چشمان بازتری دارند پای رییس‌جمهور و وزیر اطلاعات را به میان کشیده و خواستار پاسخی صریح و اقدامی عملی برای این نشانه‌های شوم سرکوب شده‌اند.
کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی اجتماعی که این روزها گوی سبقت سرعت و نفوذ اطلاع‌رسانی را از هر رسانه‌ای ربوده‌اند، در مرکز رصد اقتدارگرایانی قرار گرفته‌اند که حالا پس از بازداشت‌ها در همان بستر شاهد پیگیری رسمی و غیررسمی نه تنها مردم و فعالان سیاسی و مدنی که نمایندگان مجلس و دولتمردان هستند. و باز یادآور سخنان میرحسین است که هشدار داده بود: در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است…
حسام‌الدین آشنا: آقا انتخابات حله!
حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور از خبرسازترین دولتمردانی است که طی روزهای گذشته در شبکه توییتر با نظرهایش سروصدای بسیار به پا کرده است. او طی چند پست مختلف با مخاطبی که از او نام نمی‌برد، بازداشت‌ها را پروژه‌ای انتخاباتی خوانده و نوشته است: ‏«طرح ساده ای از یک عملیات ایذایی: ‏۱- یک کانال می زنیم و همه خس و خاشاک رو دورش جمع می کنیم. ‏۲- به وقتش می ریزیم حال همشونو می گیریم. ‏۳- با هر کس دیگری هم که مشکل داریم حال اونم به اسم احتمال ارتباط با اون کانال می گیریم. ‏۴- حالا که شهرتعطیل و خلوت شده کسی به کسی نیست که پی گیری کنه. ‏۵- آقا انتخابات حله!»
محمود صادقی: متأسفانه هیچکس پاسخگو نیست!
هرچند روزنامه اینترنتی امید نامه روز گذشته خبر داد که این بازداشت‌ها با حکم شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه و توسط اطلاعات سپاه انجام شده، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اما روی سخنش با شخص رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه است: «آقای رئیس‌جمهور! آقای رئیس قوه قضائیه! چرا پاسخگو نیستید؟! ‏چرا در برابر تعدی به حقوق شهروندان بی‌تفاوت هستید؟! ‏از دیروز در حال پیگیری و پرس‌وجو درباره مرجع دستور‌دهنده و نهاد بازداشت‌کننده شش ادمین کانال‌های تلگرامی هستم. متأسفانه هیچکس پاسخگو نیست!»
علی مطهری: اگر وزیر اطلاعات درباره بازداشت‌های اخیر توضیح قانع‌کننده ندهد استیضاح می‌شود
علی مطهری، نایب رییس مجلس نیز روز گذشته در واکنش به بازداشت‌ها خواهان توضیح وزیر اطلاعات شد. به گفته علی مطهری، تنها نهاد اطلاعاتی پاسخگو که نام آن در قانون اساسی آمده وزارت اطلاعات است و اگر دیگران در کار او دخالت می‌کنند به هرحال مسئولیت با این وزارتخانه است.
او همچنین هشدار داده است که اگر پاسخ قانع کننده داده نشود سوال از وزیر یا استیضاح وی در مجلس پیگیری خواهد شد.
نامه چهار نماینده مجلس به رییس‌جمهور: ماجرا را تا روشن شدن حقایق پی می‌گیریم؛ حتی اگر نیازمند استیضاح وزرا باشد!
حالا چهار نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی شده‌اند که طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب رییس فراکسیون امید، بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی این فراکسیون، محمدعلی وکیلی، نماینده تهران، عضو هیات نظارت بر مطبوعات در مجلس و از اعضای فراکسیون امید و همچنین الیاس حضرتی، نماینده تهران و از دیگر اعضای فراکسیون امید در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست چه دستگاهی و براساس کدام اختیارات قانونی این اقدام را انجام داده است، نوشته‌اند: این اقدام در آستانه سال نو و تعطیلی مجلس شورای اسلامی و سفرهای نوروزی شائبه‌های زیادی درخصوص انگیزه این اقدام برانگیخته است.
در متن این نامه آمده است: معلوم نیست این دستگیری‌ها به‌وسیله کدام نهاد یا دستگاه انجام شده است و در این بین سوال واقعی این است آیا دستگاه مذکور وزارت اطلاعات بوده یا غیر از آن. و این درحالی است که در هر دو صورت شما باید پاسخگو باشید تا معلوم شود چرا فرآیند قانونی ازسوی وزارت اطلاعات یا هر نهاد دیگری که مسئول این بازداشت‌ها است، طی نشده است.
نمایندگان مجلس در بخشی از نامه خود با اشاره به اینکه «تمامی افراد دستگیرشده به‌نحوی روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی-مدنی نزدیک به دولت یا مسئولان اداره کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و حامیان دولت هستند» تصریح کرده‌اند: این در حالی است که مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف دولت کاملاً آزاد بوده و با انواع روش‌ها و با توسل به تهمت، دروغ و جعل و تبلیغات منفی، در حال تخریب وجهه دولت شما هستند.
در این نامه با تاکید بر اینکه «انتظار عدم مداخله نهادهای دیگر در امور مرتبط با وزارت اطلاعات و تامین حقوق شهروندی برای همه فعالان سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد»، هشدار داده شده است: در مرحله اول از جنابعالی انتظار حل این مشکل را داریم و اگر در این زمینه اقدامی نشود، قطعاً در هنگام بازگشایی مجلس در سال جدید وزرای مرتبط با این ماجرا (از جمله وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) را به مجلس دعوت خواهیم کرد و ماجرا را تا روشن شدن حقایق و تامین حقوق بازداشت‌شده‌ها پی خواهیم گرفت؛ حتی اگر نیازمند استیضاح وزرای مربوطه باشد!
پیام فعالان سیاسی: اگر توقیف و بازداشت اثر داشت…
نگاه فعالان سیاسی در این میان اما حاوی پیام دیگری است. آنانکه که طی سال‌های گذشته طعم تلخ سرکوب و زندان را شخصا تجربه کرده‌اند، حالا پیامشان به سرکوبگران فعالیت‌های مدنی و قانونی این است که صدای حق با بازداشت و زندان خاموش نمی‌شود.
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت سیدمحمد خاتمی که طعم ماه‌ها انفرادی را در بند دوالف سپاه چشیده می‌نویسد: «‏اگر زندانی کردن‌ها اثر داشت می‌بایست الان نسل اصلاح طلبان منقرض شده باشد.»
سیدمصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات که خرداد ماه سال پس از ۶ سال حبس در انفرادی‌های سپاه آزاد شده نیز نوشته است: «‏اگر توقیف فله‌ای مطبوعات در سال۷۸ توانست سد راه اصلاحات شود، تعطیلی فله‌ای کانال‌های مجازی اصلاح‌طلب هم می‌تواند.»
فیض‌الله عرب‌سرخی، دیگر معاون وزیر دولت سیدمحمد خاتمی نیز واکنشی مانند دیگر همراهان سبز اصلاح‌طلب دارد و می‌نویسد: «شما با اقداماتتون اعتمادها رو از بین می‌برید و فقط مسیرها رو کمی طولانی‌تر می‌کنید، اگر تعطیلی روزنامه‌ها جواب داد تعطیل کانال‌ها هم جواب میده.»
علی شکوری‌راد، نماینده مجلس ششم که در سال ۸۸ بازداشت شد و هم‌اکنون نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در مسیر دادگاه در رفت و آمد است نوشته است: «بازداشت فعالان رسانه‌ای از سر تدبیر و رعایت قانون نیست. نتیجه‌اش برعکس است. ناراحتم ولی نگران نیستم. نتیجه این نوع کارها را قبلا دیده‌ایم. ‏طبق ماده ۲۳۸ قانون آئین دادرسی کیفری بازداشت موقت منوط به مواردی است که هیچکدام در مورد فعالان رسانه‌ای بازداشت شده صدق نمی‌کند.»
در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید
پیام‌هایی که یادآور هشدار بزرگی است که میرحسین موسوی در بیانیه شماره ۱۶ خود داده بود، حقایقی امروز پس از ۷ سال چه عریان خود را به نمایش می‌گذارند، شاید که هنوز گوش شنوایی در راس حاکمیت باشد و با تلنگری بیدار شود: اگر از هزینه‌های سنگین و عملیات عظیم خود نتیجه نمی‌گیرید شاید صحنه درگیری را اشتباه گرفته‌اید؛ در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است. ۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ۱۷ آذر چه می‌کنید؟ ۱۸ آذر چه می‌کنید؟ چشمانی را که در صحن دانشگاه به رزمایش‌های بی‌فایده افتاده و آنها را نشانه ترس یافته چگونه تسخیر می‌کنید؟ اصلا همه دانشجویان را ساکت کردید؛ با واقعیت جامعه چه خواهید کرد؟

نظامی که حتی از « سرو » هم در هراس است


   نظام  با تغییر نام خیابان « سرو » به « هاشمی رفسنجانی » با یک تیر، دو نشان زد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر