۱۳۹۵ فروردین ۸, یکشنبه

بلژیک پایتخت تندروهای اسلامی می شود



 کارشناسان مسائل امنیتی پیش بینی احملات را در بلژیک حتی زودتر از فرانسه می کردند و این امر به سبب تنوع جمعیتی این کشور و حضور مبلغان مذهبی از خارج از مرزهای اروپا در مساجد این کشور بود.
به گزارش ندای ایرانیان روزنامه گاردین در تحلیلی نسبت به اتفاقات بلژیک در گزارشی به پیدا شدن سندی در 20 سال پیش اشاره می کند و اینکه چطور تمام عوامل عملیات تروریستی اخیر، همه متولد بلژیک بودند و حتی در آن کشور دانشگاه رفتند.
در اتفاقات فرانسه نیز بیشتر عوامل کشتار در سالن اپرا و رستوران فرانسوی بودند و این امر نشان دهنده نفوذ این تفکر حتی در جامعه اروپایی است.
20 سال پیش، در سال 1996، پلیس بلژیک در بازرسی از یک خانه در بروکسل سندی را پیدا کرد که به زبان عربی بود، و صفحه اول آن به ستایش از القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن اختصاص داشت که به حکومت طالبان در افغانستان پیوسته بودند. 
مقامات امنیتی در آن زمان به آن سند اعتنایی نکردند، اما بعدها ثابت شد که آن سند نشان دهنده شروع نسلی از اسلامگرایان تندرو در کشور بلژیک بود. 
 مقامات بلژیکی در آن زمان مشغول تحقیق در باره گروه تروریستی به نام "جماعت مسلح اسلامی الجزایر" بودند، که اولین گروه وحشت در قاره اروپا بود، و بسرعت بروکسل را به پایتخت وحشت در اروپا تبدیل می کرد. 
در ادامه این گزارش به ترور احمد شاه مسعود، یکی از ژنرال های افغانستان که در مقابل حرکت طالبان و القاعده ایستادگی می کرد اشاره می شود و اینکه وی 2 روز قبل از حمله 11 سپتامبر به برجهای دوقلوی نیویورک، به دست یکی از یاران بن لادن کشته شد ونکته مهم اینکه عامل ترور شهروند بلژیک بود و با گذرنامه بلژیکی به پاکستان سفر کرده و از آنجا وارد افغانستان شده بود.
بعد از آن در بلژیک چندین حمله تروریستی روی داد، که از آن میان می توان به حمله به موزه یهود در ماه مه 2014 اشاره کرد که به کشته شدن 4 نفر انجامید. حمله کننده به موزه یهود ساکن محله "مولنبیک" بود که بیشتر اسلامگرایان تندرو از این محله بودند. از جمله ایوب الخزانی، که پیش از انجام عملیات بمبگذاری در قطار آمستردام-پاریس توسط پلیس دستگیر شد. 
به گزارش گاردین دلایل زیادی برای تبدیل بلژیک به "مرکز وحشت و تروریسم" وجود دارد. اول آنکه این کشور در میان سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا قرار دارد، که دسترسی به این کشورها را آسان می کند؛ و بخاطر عضویت در حوزه شنگن ورود و خروج از آن به سرعت انجام می شود. 
یک دلیل دیگر علاقه افراطیون به بلژیک، ترکیب جمعیتی و تنوع مهاجران خارجی در این کشور است، که امکان ناپدید شدن و رد گم کردن را آسان می کند. 
به نوشته گاردین یک دلیل دیگر خصوصیت ویژه جامعه مسلمان بلژیک است که با کمبود معلمان دینی و امامان جماعت روبرو بوده، و برای جبران این کمبود امامان و واعظان از خارج می آمدند، و با خود عقاید تند و افراطی را به این کشور می آوردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر