۱۳۹۵ فروردین ۶, جمعه

حملات بروکسل نحوه تعامل با مسلمانان را به صحنه انتخابات آمریکا باز گرداند


در پی حملات مرگبار روز سه شنبه در بروکسل، بار دیگر مواجهه با گروه داعش و نحوه تعامل با شهروندان مسلمان در آمریکا، در رقابت‌های داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به مساله روز تبدیل شده است.
طیف نظرات داوطلبان جمهوریخواه از احتمال حمله اتمی به مواضع داعش تا کنترل مضاعف بر محله‌های عمدتا مسلمان نشین را شامل می‌شود؛ موضعی که موجب نگرانی جوامع مسلمان شده است.
هیلاری کلینتون داوطلب پیشتاز نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، در سخنرانی روز چهارشنبه خود بار دیگر به برنامه‌های سیاست خارجی رقبای خود در حزب جمهوریخواه تاخت.
وزیر خارجه پیشین آمریکا، با انتقاد شدید از پیشنهاد سناتور تد کروز درباره زیر نظر گرفتن محله‌های عمدتا مسلمان نشین در آمریکا در واکنش به حملات مرگبار بروکسل، گفت که این پیشنهادی با تبعات خطرناک است.
به گفته خانم کلینتون "وقتی یک داوطلب جمهوریخواه مانند تد کروز می‌خواهد با مسلمانان آمریکا مانند جنایتکاران رفتار شود و محله‌های مسلمان نشین تحت نظر قرار بگیرد، برنامه وی نه تنها اشتباه است و نتیجه معکوس به بار می‌آورد، بلکه اقدامی خطرناک است."
سناتور کروز، داوطلب نامزدی انتخاب از حزب جمهوریخواه، در بخشی از واکنش خود به حملات تروریستی بروکسل گفته بود که آمریکا و غرب از سوی "اسلام رادیکال تروریست" مورد حمله قرار گرفته و خواستار نظارت بیشتر بر محله‌های مسلمان نشین آمریکا از طریق همکاری این جامعه با نیروهای امنیتی آمریکا شده بود.
وی همچنین خواستار بررسی جدی پیشینه پناهجویان مسلمانی شده بود که خواستار ورود به آمریکا هستند و گفت "وقت آن رسیده که به صورت جدی پیشینه پناهجویان مسلمان خواستار ورود به آمریکا بررسی شود. باید مطمئن شویم که آنها مسلمان رادیکال تروریست نیستند و باید از ورود چنین افرادی ممانعت شود."
آمریکاییان مسلمان از دیدگاه سناتور کروز بسیار ناراضی هستند.
قیس زیاتی یکی از آنهاست که می‌گوید "به نظرم باید مراقب آنچه می‌گوید باشد. همچنین زیر نظر داشتن تمامی آدم‌های بد در آمریکا امری مناسبی است؛ زیرا همه کارها زیر سر مسلمانان نیست."
وثیق بیلبیسی یکی دیگر از شهروندان مسلمان آمریکا نیز معتقد است "وقتی که وی لایحه زیر نظر داشتن مسلمانان را برای تصویب به کنگره می‌برد، کسی به آن رای مثبت نخواهد داد. زیرا این امر مخالف ارزشهای آمریکاست. مردم آمریکا اینگونه فکر نمی‌کنند."
در همین راستا، دونالد ترامپ پیشتاز رقابت‌ها در حزب جمهوریخواه در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ احتمال استفاده از سلاح اتمی علیه پیکارجویان داعش را رد نکرد و گفت "حداقل می‌خواهم که آنها فکر کنند ما از آن استفاده خواهیم کرد. ما نیاز داریم در مواجهه با آنها غیرقابل پیش بینی دیده شویم."
این میلیاردر آمریکایی پیشتر به خاطر مواضع جنجالی اش درباره ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا، اخراج دسته جمعی مهاجران غیرقانونی عمدتا لاتین تبار و ساخت دیوار در امتداد مرز هزاران کیلومتری ایالات متحده با مکزیک، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.
مساله مبارزه با گروه افراطی داعش و نقش کشورهای مسلمان در این امر، به یکی از موضوعات کلیدی برنامه‌های سیاست خارجه داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ در ایالات متحده تبدیل شده است.
بر اساس برخی آمارها، حدود یک درصد جمعیت ۳۲۰ میلیون نفری آمریکا، مسلمان هستند. در همین حال، برخی از همپیمانان کلیدی آمریکا را کشورهای مسلمان تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر