۱۴۰۱ بهمن ۲۱, جمعه

 نشست هشت چهره سرشناس اپوزیسیون جمهوری اسلامی


دویچه وله - نشست ۸ تن از مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور در شهر واشنگتن آغاز شد. در این نشست شاهزاده رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی، علی کریمی و عبدالله مهتدی شرکت دارند.

دقایقی پیش و از ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه به وقت تهران در روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه)، نشست ''آینده جنبش دموکراسی ایران'' با حضور هشت چهره سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در موسسه زنان، صلح و امنیت در دانشگاه جرج تاون در شهر واشنگتن آمریکا آغاز شد.

شاهزاده رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی، علی کریمی و عبدالله مهتدی سخنرانان در این نشست هستند و کریم سجادپور، پژوهشگر در بنیاد صلح کارنگی نیز مجری مراسم است.

از میان شرکت‌کنندگان، شیرین عبادی، گلشیفته فراهانی، عبدالله مهتدی و علی کریمی به صورت مجازی در نشست شرکت کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

مسیح علی‌نژاد، دقایقی پیش از آغاز این نشست، تصویری از خود در کنار شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون و نازنین بنیادی، سه نفر از دیگر سخنرانان این مراسم، منتشر کرد.

نشست دانشگاه جرج تاون؛ تاکید حاضران بر ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی

ایران وایر - شست ۸ چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی در دانشگاه جورج تاون امریکا از ساعت ۲۱:۳۰ امروز جمعه به وقت ایران آغاز شد.

هشت چهره شرکت کننده در این کنفرانس شامل حامد اسماعیلیون، رضا پهلوی، شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، ، مسیح علینژاد، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی هستند.

در ابتدای این جلسه، کریم سجادپور از حاضران خواست به درخواست شرکت‌کنندگان یک دقیقه برای قربانیان نه تنها اعتراضات چند ماه اخیر، که تمام قربانیان ۴۴ سال اخیر سکوت کنند.

شیرین عبادی اولین سخنران این جلسه بود و گفت انقلابی که مرگ مهسا امینی شروع شده جای ایستادن ندارد و ایستگاه آخرش سقوط رژیم است. او گفت اگر این حکومت توانست بماند به خاطر این بود که ما با هم نبودیم.

او تاکید کرد عبور از این رژیم جز با اتحاد و همدلی ممکن نیست. در حال حاضر یک چیز مهم است و آن هم چگونه از شر این رژیم خونخوار خلاص شویم و این خواسته همه ماست.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران هم این در نشست گفت: ژینا الهام‌بخش انقلاب برای آزادی در سراسر ایران شد. او گفت همه ما خواهان برابری،‌ رفع تبعیض‌ها و عدم تکرار هر ستمی در فردای ایرانیم

گلشیفته فراهانی نیز در پیام خود گفت من و علی کریمی سیاستمدار نیستیم اما صدای مردم ایران هستیم. ما تنها انعکاس صدای شما هستیم. او گفت مطرح کردن نوع حکومت در وضعیت کنونی «خیانت» است. خانم فراهانی گفت هر کس که باعث اختلاف در اپوزیسیون شود دارد خیانت می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

مسیح علینژاد به عنوان سخنران بعدی صحبت های خود را با شعار زن زندگی و آزادی آغاز کرد.او با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گفت که نام مهسا رمز همدلی میان مردم شد و قتل او انقلاب بزرگی در ایران رقم زد

حامد اسماعیلیون، سخنران بعدی در نشست مشترک ۸ چهره برجسته مخالف جمهوری اسلامی گفت هر کسی بخشی از این انقلاب را نمایندگی می‌کند. او گفت انتظار داریم بعد از جمهوری اسلامی حقیقت عریان شود و زخم‌های سرزمین ما التیام پیدا کند.

رضا پهلوی هم در سخنانش گفت: «در جهان دو دسته افراد را می‌بینم کسانی که همچنان کینه دارند و مقاومت می‌کنند در برابر همکاری و هماهنگی. دسته دوم کسانی هستند که می‌خواهند جزوی از راه حل باشند و می‌دانند اختلاف نظر دارند، اما این به معنی دشمنی نیست.»

آقای پهلوی خواهان آن شد که نیروهای سیاسی مختلف اختلافات را کنار بگذارند و به فکر آزادی و سربلندی ایران باشند و پس از آن همگی با هم .برابر باشند

حامد اسماعیلیون در این جلسه در پاسخ به سوالی گفت اگر قرار بود مردم از نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بترسند، ما شاهد حضور ایرانیان در پنج ماه گذشته نمی‌بودیم.

شاهزاده رضا پهلوی هم در پاسخ به این سئوال که مهمترین نکته‌ای که در چهل سال گذشته آموخته چیست؟ گفت دموکراسی در بلند مدت عیان می‌شود و زنده می‌ماند. به‌گفته او هیچ نگرانی‌ای در مورد آینده ایرانیان وجود ندارد چون آنها راه خودشان را پیدا خواهند کرد.

نازنین بنیادی هم در این جلسه در پاسخ به سوالی گفت امیدوار است که در دو سوی اقیانوس آرام اتحادی شکل بگیرد و تمام دولت‌های اروپایی و آمریکا و کاناد در هماهنگی با هم و متکی به صدایی که از داخل ایران می‌آید به راهبردی برای دموکراسی و سکولاریسم برسند.

خانم بنیادی گفت افزایش فروش نفت ایران به چین به معنی تامین مالی سرکوب است. او خواهان فشار حداکثری برای منزوی کردن و بستن این راه‌های تامین مالی شد.

حامد اسماعیلیون هم در پاسخ به سوالی درباره هدایت انقلاب از خارج گفت: «دهه هشتادی‌ها خواهان زیر و زبر کردن تمام هنجارهای حاکم هستند. دیدگاه دیگری شاید باشد که بخواهد با کمترین هزینه جمهوری اسلامی را تغییر دهد. دیدگاه دیگری مثل نسل من هم شاید باشد که نگران آنارشی و استبداد و تجزیه و امثال آن باشد. ما باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم. جنبش‎‌های خشونت پرهیز برای همین است. من اظهار خوشحالی کنم از آزادی دکتر فرهاد میثمی. کسی که درباره جنبش‌های خشونت پرهیز فعالیت می‌کرد.»

آقای اسماعیلیون گفت متن منشوری که مورد بحث است با راهنمایی و از داخل ایران آمده است.

شاهزاده رضا پهلوی هم درباره امکان همکاری نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و در پاسخ به سوالی درباره محتوای بیانیه اخیر میرحسین موسوی گفت:‌ «هرچقدر بیشتر زمینه ریزش از حکومت فراهم شود، راه فروپاشی جمهوری اسلامی را فراهم کرده‌ایم.»

مسیح علی‌نژاد هم در پاسخ به سوالی درباره رهبری اعتراضات ایران از افرادی مانند حسین رونقی، مجید توکلی و نسرین ستوده نام برد و گفت آن‌ها می توانند رهبر این اعتراضات باشند.

حامد اسماعیلیون هم در پاسخ به سوالی درباره بیانیه میرحسین موسوی گفت که باید از هر شکافی در درون حکومت جمهوری اسلامی استقبال کرد اما مردم با تجربه ۴۴ سال گذشته توهمی درباره اصلاح جمهوری اسلامی ندارند.

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن نمایندگان اقلیت ها در این جلسه گفت: مبنا دعوت (از گروه‌ها) نیست، شرکت است. این اتوبوس مجانی است و نیاز نیست بلیط بخریم. نیازی به دعوت نیست، همه گروه‌ها می‌توانند به این گروه بپیوندند. تنها شرط قبول آن اصول مشترک است.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی سازوکار دور هم جمع شدن جمعی که قرار است در کنار یکدیگر ائتلافی علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند، گفت گفتگوها میان افراد و چهره‌های شناخته شده در حال انجام است.او در ادامه گفت مخالفان جمهوری اسلامی با یکدیگر رقابت نمی‌کنند و هیچ یک در پی به‌دست گرفتن رهبری مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی نیست.

نازنین بنیادی هم در پاسخ به سوالی درباره حمایت دولت بایدن از اعتراضات ایران گفت امیدوار است که تمرکز دولت آمریکا از احیای برجام به اعتراضات ایران تغییر کند. او گفت اقداماتی مانند اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون زنان سازمان ملل با تلاش گسترده فعالان حقوق زنان ایران محقق شده است.

شاهزاده رضا پهلوی هم در پایان جلسه تاکید کرد گروهی که در دانشگاه جرج تاون جمع شده‌اند شورای رهبری نیستند بلکه هدف آن ها کمک به تشکیل شورای رهبری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر