۱۴۰۱ مهر ۱۱, دوشنبه

انتقاد گلشیفته فراهانی از ماکرون 


گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی، هنرپیشه سرشناس ایرانی، از «سکوت دولت» پاریس در قبال اعتراضات ایران انتقاد کرد و گفت در فرانسه می‌ترسند پس از حمایت از اعتراضات ایران، به «اسلام‌هراسی» متهم شوند، در حالی که اعتراضات کنونی در ایران به اسلام ربطی ندارد، بلکه برای آزادی زنان و مردان است.

خانم فراهانی که پیشتر در حساب خود در اینستاگرام از موضع‌گیری نه چندان محکم فرانسه در جریان اعتراض‌ها در ایران انتقاد کرده بود، در گفت‌وگویی با نشریه فرانسوی پاری ماچ گفت: «چرا فرانسه که در خط مقدم همه مسائل مربوط به دفاع از حقوق بشر قرار دارد، این قدر سکوت کرده است؟»

او با اشاره به حمایت گسترده فرانسه از اوکراین در برابر تهاجم روسیه افزود: «چرا برج ایفل به رنگ [پرچم] ایران درنیامد، در حالی که قبلا به رنگ پرچم اوکراین درآمده بود.»

پیشتر گروهی از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران ایرانی با انتشار بیانیه‌ای و همچنین برخی از روزنامه‌نگاران و سیاستمداران فرانسوی با نوشتن مقالات یا گفت‌وگو با رسانه‌ها از عدم پشتیبانی شخص امانوئل مکرون رئیس‌ جمهور فرانسه از اعتراضات ایران انتقاد کرده بودند. 

فرانسه دارای پرجمعیت‌ترین اقلیت مسلمان در میان کشورهای اروپایی است و موضوع حجاب اسلامی زنان مسلمان این کشور یکی از موضوعات داغ در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه بود.

پیشتر حمایت مکرون از انتشار کاریکاتورهای محمد پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو، موجی از تظاهرات اعتراضی را در دیگر کشورها از جمله ایران، پاکستان و ترکیه موجب شد، اما مکرون در جریان انتخابات از پیشنهاد ممنوعیت حجاب اسلامی در فضاهای عمومی حمایت نکرد.

گلشیفته فراهانی به پاری ماچ گفت: «در فرانسه تابوهای زیادی در رابطه با اسلام وجود دارد. اما در ایران امروز مبارزه با حجاب نیست، بلکه زنان بدون حجاب یا محجبه برای آزادی خود مبارزه می‌کنند.»

او با اشاره به سیر مبارزات زنان ایرانی برای تن ندادن به حجاب از زمان طاهره قره‌العین ادامه داد: «وقتی حجاب در ایران اجباری شد، پدرم قیام نکرد… پانزده سال پیش، در جشنواره فیلم برلین زمانی که از حجاب نداشتن روی فرش قرمز نگران نبودم، اصغر فرهادی کارگردان «درباره الی» از من حمایت نکرد، حتی جنبش «من هم» کاملا زنانه بود. اما [اکنون] همه چیز در حال تغییر است.»

اصغر فرهادی در روزهای اخیر با انتشار یک پیام ویدئویی به زبان انگلیسی از هنرمندان سراسر جهان خواسته از اعتراضات ایران حمایت کنند.

خانم فراهانی به حضور مردان ایرانی در اعتراضات کنونی در کنار زنان برای احقاق حقوق‌ زنان اشاره کرد و گفت: «این اولین بار در تاریخ ایران و حتی بشریت است که مردان برای زنان جان می‌دهند. همچنین این اعتراضات در خاورمیانه است، منطقه‌ای از جهان که در آن زنان کمتر از هیچ در نظر گرفته می‌شوند.»

این بازیگر مطرح سینمای ایران و جهان بار دیگر از دولت پاریس انتقاد کرد: «چرا فرانسه به آنها «آفرین» نمی‌گوید؟ چرا سان‌فرانسیسکو حمایت می‌کند، اما پاریس نه؟»

اشاره او به اقدام شهرداری سان‌فرانسیسکو در حمایت از معترضان ایرانی است. همچنین در روزهای اخیر شهرداری آمستردام با به نمایش درآوردن تصویر مهسا امینی بر روی ساختمان یک موزه با مردم معترض در ایران اعلام همبستگی کرد.

گلشیفته فراهانی تاکید کرد: «این [اعتراضات] ربطی به دین ندارد، بلکه مبارزه برای آزادی زنان و مردان است.»

با وجود موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه در زمینه سرکوب اعتراضات ایران، مکرون پس از بازگشت از نیویورک هنوز درباره تحولات ایران موضع‌گیری رسمی نکرده است.

این در حالی است که رهبران بسیاری از کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، کانادا، ایتالیا و آلمان صریحا از اعتراضات جاری در ایران حمایت کرده‌اند.

رئیس جمهور فرانسه در نیویورک برای اولین بار با ابراهیم رئیسی نیز دیدار کرد که این دیدار نیز انتقادهای گسترده‌ای را از سوی ایرانیان مخالف حکومت جمهوری اسلامی به دنبال داشت.

از: رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر