۱۴۰۰ خرداد ۲, یکشنبه

 دولت کانادا پیام اخوان را به عنوان مشاور ارشد خود درمورد سقوط هواپیمای اوکراینی منصوب کرد

رادیوفردا

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ اعلام کرد که دولت کانادا جهت پی‌گیری پرونده شلیک 
موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، پیام اخوان، حقوقدان و از بازپرسان پیشین دیوان لاهه را به سمت مشاور ارشد خود منصوب کرده است.

بیانیه که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن منتشر شد، اضافه شدن پیام اخوان به تیم حقوقی پرونده را نشان‌دهنده «جدیت دولت کانادا در پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی» و «یافتن حقیقت و اجرای عدالت» دانسته است.

این بیانیه با اشاره به مسئولیت سنگینی که به آقای اخوان محول شده، می‌افزاید: «نه تنها چشمان عده‌ی زیادی از خانواده‌های سوگوار و البته مبارز به ایشان است که چند ملت درگیر هم منتظر اقدامات آتی هستند.»

در پایان بیانیه اخیر انجمن آمده است: «در کنار دولت کانادا می‌ایستیم تا جنایتکاران را در محکمه‌ای بی‌طرف و بین‌المللی به بازخواست بکشند و آن‌ها را تسلیم عدالت کنند.»

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانی و شهروندان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی بودند، جان باختند. همچنین شهروندان (از جمله دوتابعیتی‌ها) کشورهای افغانستان، بریتانیا، آلمان، سوئد و اوکراین نیز در این حادثه کشته شدند.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در حکمی اعلام کرد که سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران اقدامی «عامدانه» و «تروریستی» بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تا چند روز ساقط کردن این هواپیما را انکار کرد و وقتی سرانجام تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده، دلیل آن را «خطای انسانی» عنوان کرد.

اکنون رئیس دادگاه عالی اُنتاریو می‌گوید هنگام شلیک موشکهای سپاه به پرواز ۷۵۲، هیچ مناقشه منطقه‌ای وجود نداشته و اقدام سپاه در شلیک موشک «عمدی» بوده است.

تاکنون گزارش‌های متعددی از اقدام نیروهای امنیتی ایران برای ارعاب خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ منتشر شده است. سازمان اطلاعات و امنیت کانادا نیز ماه گذشته در گزارش سالانه خود عنوان کرد که از آزار و ارعاب خانواده‌ها و بستگان قربانیان شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در کانادا «گزارش‌های معتبری» در دست است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر