۱۳۹۹ اردیبهشت ۳, چهارشنبه

behdasht.jpgپرده‌برداری مقام‌‌های پیشین وزارت بهداشت از فساد در بخش دارو

ایندیپندنت فارسی - ۱۷ نفر از مقام‌های اسبق وزارت بهداشت در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نسبت به گستردگی «فساد سیستماتیک» در بخش داروی این وزارتخانه هشدار داده‌اند. در این نامه سرگشاده ریشه‌های فساد در این وزارتخانه را منفعت‌جویی مقام‌های وزارت بهداشت و حضور همزمانشان در مسئولیت حاکمیتی و نقش پررنگ در شرکت‌های خصوصی عنوان شده است.
نویسندگان نامه معتقدند «نظام تعیین تعرفه‌های درمانی، نظام تعیین قیمت دارو، نظام تخصیص ارز، مناسبات موجود هیات امناء ارزی و برخی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تدارکاتی» از گلوگاه‌های فساد در بخش داروی کشور هستند و مقام‌های این وزارتخانه از نقش حاکمیتی خود برای سودبردن خود و نزدیکانشان از این امکانات استفاده می‌کنند.

تشکیل شرکت‌های صوری، تخصیص مواد اولیه تنها به شرکت‌های خاص و مرتبط با این مقام‌ها، خرید اختصاصی دارو از برخی شرکت‌ها و برند‌ها، ایجاد شرکت‌های رانتی با عنوان «دانش‌بنیان» و سوءاستفاده از تسهیلاتی که «عنوانِ دانش‌بنیان» می‌تواند ایجاد کند، بخشی از فساد ذکر شده در این نامه است.

لحظاتی قبل نامه‌ای به امضای جمعی از معاونین قبلی در دسترس قرارگرفت که به فساد ساختار یافته در بخش دارو و تجهیزات این وزارت اشاره دارد

43 people are talking about this

امضاکنندگان این نامه سرگشاده گفته‌اند که «مجوزهایی برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی به نام برخی مدیران سابق ولاحق وزارت بهداشت صادرشده و پروانه تولید به نام خود و یا همسر و فرزندان آنان اخذشده» که این موضوع مصداق استفاده از منصب حاکمیتی برای نفع شخصی است. همچنین «برخی از این پروانه‌ها، حتی نام شرکت‌های دانش‌بنیان خلق‌الساعه‌ای را هم یدک می‌کشند تا بتوانند در سایه بخشنامه‌های داخلی، مقررات و ممنوعیت‌های رسمی مربوط به تقاطع منافع را دور بزنند.»
شرکت‌های دانش‌بنیان در دو دهه گذشته و با تاکید رهبر جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته‌اند که در بسیاری از موارد از قوانین و مقررات موضوع فعالیتشان، معاف هستند و دستگاه‌های دولتی نیز موظف شده‌اند به‌صورت ویژه از آن‌ها حمایت کنند و امکاناتشان را در اختیار آن‌ها قرار دهند.
نویسندگان نامه از وزیر بهداشت خواسته‌اند مجوزهای اختصاصی این افراد صاحب نفوذ که با رانت، «تولید نمایشی» و استفاده از امکانات دولتی برای نفع اختصاصی سبب «اضمحلال صنعت داروی کشور» شده‌اند را لغو کند.
آن‌ها هشدار داده‌اند که همین گروه فاسد از شرایط ویژه بیماری کرونا نیز استفاده کرده‌اند و با واردات اختصاصی داروی «رمدسیویر» و کنار گذاشتن دیگر داروهای داخلی در پروتکل درمان کرونا، سود‌های سرشاری نصیب خود کرده‌اند.

شرکت ایرانی «ایرگان مهر» با انتشار اطلاعیه‌ای روی وب‌سایت خود، گزارش منتشر شده در ایران اینترنشنال مبنی بر فساد وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و دو نهاد زیر نظر رهبری برای واردات کیت کرونا از کره‌جنوبی را تایید کرد.
گزارشی از مجتبی پورمحسن، ایران اینترنشنال

42 people are talking about this

در روزهای گذشته شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در گزارشی مفصل، ابعاد فساد مقام‌های وزارت بهداشت، سپاه و بنیادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی را افشا کرده بود.
وزارت بهداشت در واکنش به این افشاگری، اطلاعات منتشرشده را غلط و جهت‌دار خوانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر