۱۳۹۷ اسفند ۲۹, چهارشنبه

افزایش بهای گوشت علیرغم اختصاص ارز 4200 تومان


قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۱۸ هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز تازه گوسفندی به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. به گزارش رسانه‌های ایران با وجود واردات گوشت با ارز دولتی، قیمت گوشت همچنان بالا می‌رود.  

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعه، ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) گفته است  ۶۰۰ هزار راس دام زنده جدید برای تنظیم بازار به کشور وارد می‌شود تا قیمت‌ها در ایام نوروز و ماه رمضان کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری “تسنیم”، استاندار سیستان و بلوچستان از ورود ۵۰ هزار راس دام زنده به بندر چابهار خبر داده است. بنا بر این گزارش، این بار از طریق کشتی و از رومانی به ایران آمده است.
در همین زمینه اخیرا مسعود سریع القلم، مدیر عامل شرکت شهروند، گفت که گوشت وارداتی در فروشگاه‌های شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار تهران با ارائه کارت ملی به میزان ۳ تا ۴ کیلوگرم عرضه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری “ایرنا” قیمت هر کیلو ران گوسفندی ۴۴ هزار و ۴۰۰ تومان و سردست گوسفندی ۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.
خرید گوشت هر ماه ۳  تا ۴ کیلو با ارائه کارت ملی
مدیر عامل شرکت شهروند همچنین گفته است: «کد ملی شهروندان در سامانه آنلاینی که به همین منظور طراحی شده ثبت می‌شود و هر نفر در ماه یک‌بار می تواند گوشت مصرفی خود را از طریق فروشگاه‌های شهروند تهیه کند.»
در ماه‌های اخیر گرانی گوشت در بازار ایران باعث تعطیلی برخی رستوران‌ها در تهران شده است.
پیش‌ از این علی‌ اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران، به روزنامه “شهروند” گفته بود که گرانی گوشت باعث شده مشتریان رستوران‌ها بشدت ریزش داشته باشند و چیزی حدود یک‌چهارم رستوران‌های تهران تقاضای ابطال مجوز بدهند.
بنا بر این گزارش، رئیس اتحادیه رستوران‌داران همچنین گفته است: «وضع به‌گونه‌ای است که امسال به‌طرز بی‌سابقه‌ای، شاهد کاهش مشتری در رستوران‌ها هستیم؛ به‌طوری که از ٧٠٠ رستوران ثبت شده و دارای مجوز در تهران، ١٨٠ رستوران تقاضای انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را به ما اعلام کرده‌اند.»
افزایش قیمت به رغم واردات
خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی از ادامه روند افزایشی قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در ایران به رغم واردات خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۱۸ هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز تازه گوسفندی به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.
 “ایسنا” در ادامه نوشته است: «با وجود آن‌که دولت حجم زیادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به بخش دام و طیور از نهاده‌های تولید تا خرید و واردات گوشت و دام زنده اختصاص داده است، قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ کنترل نشده و هر روز شاهد افزایش قیمت این محصولات در بازار هم هستیم.»
در این گزارش همچنین آمده است قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در اسفند سال گذشته حدود هشت تا نه هزار تومان بود که هم‌اکنون با افزایش دو برابری به حدود ۱۸ هزار تومان رسیده است.
یک قصاب درباره وضعیت بازار گوشت به خبرگزاری “ایسنا” گفته است: «امروز آنقدر اوضاع وخیم شده که برخلاف روزهای پایانی اسفند پارسال نه تنها توان خرید گوشت قرمز به اندازه کافی را نداریم، بلکه کسی نمی‌تواند آن را به اندازه دلخواه برای خود و خانواده‌اش خریداری  کند.»
بر اساس آن‌چه در این گزارش آمده واردات گوشت با هدف تنظیم ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار انجام می‌شود و نباید توقع داشت گوشت وارداتی به دست همه برسد.
دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر