۱۳۹۷ آذر ۱۸, یکشنبه

جایی که زندگی می کنید چقدر فقیر مطلق وجود دارد؟


بالاخره معلوم شد ایران چقدر فقیر مطلق دارد٬ موضوعی که مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها تلاش می‌کردند تا این واقعیت را پنهان کنند.واقعیتی که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از اعتیاد گرفته تا طلاق و دزدی و قتل در ۳۱ استان ایران است٬ اما تا به حال کمتر کسی می‌دانست که گزارش‌های رسمی درباره فقر مطلق چه می‌‌‌گوید؟
مرکز پژوهشهای مجلس در نهایت پیشگام انتشار واقعیت‌ها و آمارهای مربوط به فقر مطلق در ایران شده و به تازگی یکی از گزارش‌‌های خود که مربوط به سنجش فقر مطلق در ۳۱ استان ایران است را در دسترس عموم قرار داده است.
این گزارش مربوط به سنجش نرخ فقر مطلق در ایران در سال ۱۳۹۵ است٬ یعنی سالی که وضع اقتصادی و معیشتی مردم بهتر از سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود.
این گزارش همان‌طور که انتظار می‌رفت می‌گوید۳۸/۳۱ درصد جمعیت استان سیستان و بلوچستان یعنی حدود یک میلیون و ۲۳۲ هزار نفر در فقر مطلق بسر می‌برند.
کرمان همسایه سیستان و بلوچستان هم دومین استان ایران از نظر بالا بودن جمعیت فقیر مطلق است. این گزارش می‌‌گوید ۳۲/۹۰ درصد جمعیت این استان یعنی حدود یک میلیون و ۳۱۱ هزار در فقر مطلق بسر می‌برند.
گلستان سومین استان ایران است که ۳۰/۶۸ درصد جمعیت آن یعنی جمعیتی حدود ۶۴۶ هزار نفر در فقر مطلق هستند.
مهمترین شهر مذهبی ایران یعنی قم نیز در این گزارش رتبه چهارم را دارد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید ۲۹/۹۶ درصد جمعیت قم معادل ۴۷۶ هزار نفر در فقر مطلق هستند.
نرخ بالای فقر مطلق در این چهار استان بی‌دلیل نیست. سیستان و بلوچستان و گلستان دو استان با جمعیت بالای اهل تسنن هستند و قم مهمترین شهر مذهبی شیعیان در ایران.
فقر و حاشیه‌نشینی در مناطق اهل تسنن در ایران به عنوان یک اقلیت مذهبی واقعیت پنهانی نبوده و نیست و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تنها مهر تائیدی بر این واقعیت بر اساس آمار‌های رسمی است.
تکلیف قم هم به عنوان مذهبی‌ترین شهر ایران٬ محل سکونت گروهی از مراجع تقلید و ده‌ها هزار طلبه هم روشن است.
شهر قم از زمانی که با تصمیم و دستور علی خامنه‌ای بدون داشتن زیر‌ساخت‌های مناسب تبدیل به استان شد٬ مشکلات و بحران‌های مربوط به یک استان را متحمل شد که خارج از توان این شهر کوچک بود.
استان کرمان هم به واسطه جمعیت بالای مهاجران افغان و محروم بودن از بسیاری از امکانات از نرخ بالای فقر مطلق برخوردار است.
چسبیده به کرمان استان دیگری قرار دارد که نامش هرمزگان است. با جمعیت قابل توجهی از اهل سنت و دارنده پنجمین مقام از نظر داشتن فقیر مطلق در میان ۳۱ استان ایران.
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌‌گوید ۲۲/۰۸ درصد جمعیت این استان معادل ۴۹۶ هزار نفر در فقر مطلق بسر می‌برند.
در این گزارش آمارهای جالب توجه دیگری دیده می‌شود. مثلا می‌گوید تنها ۱/۸۷ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری معادل ۲۱ هزار نفر در فقر مطلق هستند.
آمار فقرای مطلق در تهران هم در نوع خود خواندنی و جالب توجه است.
این گزارش نشان می‌دهد سال ۱۳۹۵ خط فقر ماهانه یک خانواده چهار نفره شهری در بیشترین حد آن در تهران دو میلیون و ۷۶ هزار تومان و کمترین میزان خط فقر شهری در کشور ۹۸۳ هزار تومان بوده است.
همچنین در مناطق «روستایی» استان تهران و البرز، بیشترین خط فقر ماهانه یک خانوار چهار نفره یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان بوده که این رقم نیز برای دورافتاده‌ترین روستاهای کشور ۵۴۳ هزار تومان گزارش شده است.
این آمار‌ها همگی متعلق به سال ۹۵ است٬ اما از فقر مردم در سال ۱۳۹۷ چه می‌دانیم؟ اوضاع و احوال معیشت کنونی مردم چگونه است و فقر در این سال‌ها چه میزانی رشد داشته است؟
روزنامه «دنیای اقتصاد» با به روز کردن بخشی از آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تورم در آبان ماه ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۵۳ درصد افزایش یافته است.
این روزنامه نوشته اگر این خط فقر با نرخ تورم تعدیل شود، برای آبان ماه سال‌جاری نرخ خط فقر سرانه ماهانه شهر تهران یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان می‌شود که این رقم برای یک خانواده چهار نفره سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان خواهد بود.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد که خط فقر روستایی در استان‌هایتهران و البرز برای یک خانوار چهار نفره حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و این رقم برای روستاهای محروم مانند سیستان وبلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد ۸۳۱هزار تومان خواهد بود.وقتی آمار‌های بانک مرکزی می‌‌گویدتورم آبان ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ به میزان ۵۳ درصد افزایش یافته٬ می‌توان تخمین زد که فقر مطلق باچه سرعت و گستردگی ۳۱ استان ایران را درنوردیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر