۱۳۹۶ اسفند ۲۸, دوشنبه

saudi_031918.jpg


ولیعهد عربستان:

 زنان سعودی می‌توانند پوشش‌شان را انتخاب کنند

رادیو زمانه، اصلاحات در عربستان برای حقوق زنان، سرعت بیشتری می‌گیرد. ولیعهد عربستان گفته زنان عربستان مادامی که پوشش‌شان محترمانه و نجیبانه است، لازم نیست روسری یا عبای سیاه بپوشند.
محمد بن سلمان از تابستان گذشته اصلاحات زیادی در زمینه حقوق زنان انجام داده، از جمله اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها و حق رانندگی. این اصلاحات را نشانه‌ای از پیشرفت این کشور در زمینه مدرن شدن می‌دانند؛ کشوری که یکی از محافظه‌کارترین کشورهای اسلامی به شمار می‌آید و تفکیک جنسیتی و محددیت‌های زنان در آن همچنان مورد انتقاد است.
محمد بن سلمان روز یکشنبه، ۱۸ مارس در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس گفته: «قوانین شریعت در این زمینه بسیار روشن است:‌ زنان باید لباس‌های نجیبانه و محترمانه بپوشند درست مثل مردان. این موضوع به معنی پوشیدن عبای سیاه و پوشاندن موی سر نیست. این تصمیم بر عهده زنان گذاشته شده که انتخاب کنند چه نوع لباس نجیبانه و محترمانه‌ای را می‌خواهند بپوشند.»
ماه گذشته یک روحانی ارشد عربستانی نیز گفته بود که زنان باید لباس‌های مناسب بپوشند اما لازم نیست حتما عبا بر تن کنند.
هنوز مشخص نیست که آیا این گفته‌های ولیعهد عربستان به معنای نشانه‌ای از تغییر در اجبار زنان این کشور به پوشیدن عباست یا نه. عربستان سعودی قانونی در زمینه حجاب بر مبنای شریعت ندارد اما پلیس و سیستم قضایی این کشور تاکنون قواعد سختگیرانه‌ای را درباره پوشش زنان این کشور اجرا کرده‌اند.
با وجود این تغییرات ایجاد شده از سوی ولیعهد ۳۲ ساله این کشور، آزادی‌های اجتماعی بی‌سابقه‌ای را به مردم این کشور بخشیده است.
در سال‌های اخیر زنان عربستان به پوشیدن عباهای رنگی روی آورده‌اند که در تضاد آشکاری با رنگ سنتی عبا که مشکی است دارد. عباهای جلوباز که روی دامن‌های بلند پوشیده می‌شود هم در بخش‌هایی از این کشور رایج شده است.
روز ۸ مارس، گروهی از زنان در شهر جده آزادی تازه‌ای را تجربه کردند: پیاده‌روی بدون نگاه‌های آزاردهنده دیگران.
با این حال فعالان مدنی همچنان به قانون قیمومیت مردان بر زنان که بر اساس آن یک عضو مرد خانواده باید برای تحصیل زنان در خارج، سفر یا فعالیت‌های دیگر اجازه بدهد، انتقاد دارند.
هفته گذشته یک گروه دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل از عربستان سعودی خواست تا به تبعیض علیه زنان از جمله قیمومیت مردان پایان دهد و حقوق کامل آنها را تامین کند.
گویا نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر