۱۳۹۸ خرداد ۱۷, جمعه

 کارگران هفت تپه از دولت  به سازمان جهانی کار شکایت کردند

در بخشی از نامه کارگران هفت‌تپه با اشاره به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی، نماینده کارگران معترض هفت تپه، سپیده قلیان و امیر امیرقلی، فعالان اجتماعی، و ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فر، زوج روزنامه نگار، آمده است: “خانواده این بازداشت شدگان همگی تحت فشار و اذیت هستند تا درباره وضعیت آنها گفتگو نکنند.
مقامات امنیتی و قضایی به برخی از خانواده‌ها گفته‌اند که هر چقدر بیشتر از وضعیت زندانی‌ها خبر به رسانه‌ها درز کند احکام آنها سنگین تر خواهد شد.”
اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در آبان ماه سال گذشته در اعتراضات کارگری هفت تپه بازداشت شده بودند و بعد از آزادی اعلام کردند که توسط وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی شکنجه شده‌اند.
آقای بخشی و خانم قلیان بعد از پخش فیلم “طراحی سوخته” از تلویزیون ایران، در روز سوم بهمن دوباره بازداشت شدند.
مقام‌های قضایی و دولتی ایران شکنجه این دو زندانی را رد کرده‌اند.
اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمد‌ی‌فر از زمستان سال گذشته در ایران در بازداشت هستند و اردیبهشت امسال از زندان اهواز به اوین منتقل شدند.
سه روز پیش نیز سپیده قلیان از زندان اوین به قرچک منتقل شد.
امضا کنندگان نامه به سازمان جهانی کار با اشاره به اینکه “اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال کارگران همواره همراه با سرکوب و بازداشت بوده”، نوشته‌اند: “بهانه‌های نخ نما و پوسیده دولت ایران سعی می کند کارگران و فعالان کارگری را به جریانات سیاسی و اپوزیسیون و با به طرز بی شرمانه به فعالیت های تروریستی وصل کند. باید تاکید کنیم این کارگران تنها فعالیت صنفی و یا عضویت در تشکل مستقل کارگی و دفاع از حقوق و مطالبات کارگرات هفت تپه داشته‌اند.”
در همین حال امضا کنندگان این نامه از سازمان جهانی کار خواستند تا از دولت ایران درباره وضعیت کارگران هفت تپه “بازخواست کند.”
کارگران در ایران نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در اعتراض به “سرکوب” فعالان و تشکل های مستقل کارگری به کمیته آزادی سازمان جهانی کار نامه نوشتند. این نامه در سال ۲۰۱۷ با توجه به “وسعت سرکوب” کارگران تکمیل شد و سازمان جهانی کار آن را مجددا در دستور کار خود قرار داد.
از: بی بی سی

۱ نظر: