۱۳۹۹ مهر ۱۸, جمعه

 عباس میلانی:

شجریان قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک تهیه کرده بود تا بعد از مرگش منتشر شود

بی بی سی - عباس میلانی، پژوهشگر تاریخ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی برای نخستین بار فاش کرد که محمدرضا شجریان، "متن قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک" را تهیه کرده و در اختیار او گذاشته تا بعد از مرگش منتشر کند.به گفته آقای میلانی، محمدرضا شجریان برای سال‌ها "در مشورت با حقوقدانان و سیاستمداران، در حال تدارک این متن بود، چرا که می‌دانست ایران برای رسیدن به حکومت دموکراتیک به چنین متنی نیاز خواهد داشت."

این استاد دانشگاه استنفورد تاکید کرد که با توجه به درگذشت آقای شجریان، او به زودی این متن را منتشر خواهد کرد.

او درباره متنی که محمدرضا شجریان تهیه کرده گفت: "کاملا تلاشی است برای تدوین یک قانون برای دوران گذاراز جباریت فعلی به یک جامعه دموکراتیک عرفی در آینده."

این نخستین بار است که خبر تهیه چنین متنی توسط محمدرضا شجریان منتشر می‌شود. آقای شجریان در عین حال از جمله موسیقیدان‌هایی بود که به مسایل سیاسی واکنش نشان می‌داد.

او در سال ۸۸ با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همراهی کرد. وی در عین حال بارها در مصاحبه‌های گوناگون درباره "خفقان سیاسی" و سانسور فرهنگ و هنر، مصاحبه‌هایی انجام داد.

موضع‌گیری‌های این استاد موسیقی در نهایت موجب شد تا فعالیت‌های او در ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.

عباس میلانی درباره این خواننده سرشناس گفت:‌ "او هنرمندی برجسته بود که به هیچ کس باج نمی‌داد، نه به بازار، نه به آخوند و نه به کاباره. او نه تنها هنر و موسیقی ایران را برکشید، بلکه ایرانیت را برکشید. چرا که الگوی برجسته‌ای از انسان بودن در مقابل جذمیات دینی و جبر جابر برای ما ایجاد کرد."

آقای میلانی همچنین درباره محدودیت‌هایی که برای آقای شجریان در سال‌های اخیر ایجاد شده بود گفت:‌ "شرم بر جمهوری اسلامی که یک نسل جوان را از دیدن آثار آقای شجریان و تماشای کنسرت‌های او محروم کردند. این بهایی بود که ملت ایران برای آزاداندیشی شجریان پرداخت."

محمدرضا شجریان در جریان اعتراض‌های سال ۸۸، در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور وقت که معترضان را "خس و خاشاک" نامید در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی گفت: "من صدای این خس ‌و خاشاکم. این صدا همیشه برای خس‌ و خاشاک بوده و هست."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر