۱۳۹۸ دی ۱۹, پنجشنبه

trudo_010920.jpg

جاستین ترودیو: هواپیمای اوکراینی توسط موشک زمین به هوای ایران سرنگون شده

رادیو فردا - نخست‌وزیر کانادا روز پنجشنبه ۱۹ دی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد هواپیمای اوکراینی که بامداد چهارشنبه در ایران سقوط کرد، در اثر شلیک یک موشک زمین به هوای ایران سرنگون شده است.
جاستین ترودیو گفت:‌ «ما اطلاعاتی از منابع متعدد داریم از کشورهای مختلف و سازمان اطلاعاتی خودمان که هواپیما در اثر شلیک یک موشک زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است». ‎
وی اظهار داشت:‌ «ممکن است اقدام به این شلیک اشتباه بوده باشد ولی اطلاعات جدید به ما می‌گوید که نیاز به تحقیقات جدید و وسیع در این زمینه داریم». ‎
آقای ترودیو افزود:‌ «با رئيس‌جمهوری اوکراین صحبت کردم. او به من اطمینان داد که در این زمینه برای انجام تحقیقات همکاری کامل را خواهد داشت».
نخست‌وزیر کانادا می‌گوید که در گفت‌وگو با نخست‌وزیر اوکراین درباره «تجربه‌های او در زمینه سقوط هواپیمای مالزیایی» پرسیده است. ‎
وی اظهار داشت:‌ «وزیر خارجه ما با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صحبت کرده است و به او گفته که لازم است دسترسی‌های لازم داده شود که کانادایی‌ها به ایران بروند». ‎
نخست‌وزیر کانادا گفت یک دیپلمات کانادایی در مسیر رفتن به ترکیه است و مقام‌های ایرانی قول داده‌اند که به او ویزا بدهند تا به تهران برود و مسائل را از نزدیک بررسی کند.
آقای ترودیو درباره اینکه «مقام‌های ایرانی این موضوع را انکار کرده‌اند و تلاش می‌کنند برخی شواهد را از بین ببرند»، گفت: تاکید ما بر انجام تحقیقات معتبر و با حضور شرکای بین‌المللی است و ایرانی‌ها نشان داده‌اند که این را درک می‌کنند. ‎
او گفت مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که «جعبه سیاه» در ایران بررسی می‌شود ولی بازرسان اوکراینی می‌توانند در جریان تحقیقات حضور داشته باشند.
یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که بامداد چهارشنبه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.
به گفته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که تمام افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.
۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند که با پرواز بعدی به کانادا بروند و ۶۳ نفرشان هم شهروند کانادا بودند.
مقام‌های آمریکایی: سقوط هواپیما کار ایران بود
مقام‌های آمریکایی به رسانه‌های این کشور گفتند هواپیمای اوکراینی «به احتمال زیاد» توسط ایران و به صورت «تصادفی» پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اهداف آمریکایی در عراق، ساقط شده‌ است.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت:‌ «شاید کسی در آنجا اشتباه کرده باشد. مطمئنم از طرف ما نبوده است. بعضی گفته‌اند که مشکل فنی داشته است. واقعا نمی‌دانم. ایده‌آل این است که جعبه سیاه را به بوئینگ یا حتی به کشوری مثل فرانسه بدهند تا بررسی شود».
وزارت دفاع آمریکا و ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا، سنتکام، تاکنون حاضر نشده‌اند درباره این گزارش‌ها ابراز نظر کنند.
واکنش‌های مقام‌های ایران
پیش از این حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بود در محل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی،‌ «هیچ قطعه موشکی» پیدا نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت عکسی که مبنی بر پیدا شدن قطعه موشک در نزدیکی محل سقوط هواپیما در فضای مجازی منتشر شده «از منبع غیرموثق» بوده و «رسما این عکس را رد می‌کنیم».
علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئيس سازمان هواپیمایی ایران هم گفته است: « همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد».
به گفته آقای عابدزاده، «آتش بیش از یک دقیقه در هواپیما بوده است و قبل از سقوط همه شاهدان آتش را دیده‌اند و اگر اصابت موشک بود، هواپیما منهدم می‌شد».
او با تاکید براینکه ایران هیچ حساسیتی درخصوص تحویل جعبه سیاه هواپیما ندارد، گفت: «ایران مسئول رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی است‎».
عابدزاده تاکید کرده که از کشورهای فرانسه، آمریکا و اوکراین برای بررسی و خواندن اطلاعات جعبه سیاه دعوت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر