۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

تیم وکلای مدافع محمد نجفی وکیل زندانی در اعتراض به رویه قضایی استعفا دادند

خبرگزاری هرانا – وکلای مدافع محمد نجفی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اراک در اقدامی اعتراضی نسبت به روند دادرسی استعفای خود را از وکالت در این پرونده در دادسرای اراک اعلام کردند. پیام درفشان، آزیتا پولادوند و ابوذر نصرالهی، وکلای دادگستری ضمن اعلام استعفای خود به کانون وکلای استان مرکزی، اقدام به طرح شکایت علیه رییس شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی در دادگاه انتظامی قضات کردند.
دلیل طرح این شکایت توسط این سه وکیل دادگستری، برخوردهای اهانت آمیز شفاهی و مکتوب در دادنامه صادره توسط این دادگاه و همچنین افترا و انتساب نسبت های ناروا به این وکلا و همچنین دادرسی ناعادلانه عنوان شده است. پیشتر حکم ۱۳ سال حبس محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر عینا به تائید این دادگاه رسیده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸، پیام درفشان، آزیتا فولادوند و ابوذر نصرالهی، سه وکیل دادگستری در اقدامی اعتراضی از وکالت پرونده محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اراک در دادگستری این شهر استعفا دادند.

این وکلا همچنین ضمن اعلام استعفای خود، در دادگاه انتظامی قضات وکالتا از سوی محمد نجفی و نیز اصالتا از طرف خود، علیه رئیس شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی اقدام به طرح شکایت کردند.

دلیل طرح این شکایت توسط این سه وکیل دادگستری و عناوین شکایت علیه قاضی این دادگاه در شکایت نامه مذکور “بکار بردن کلمات و عبارات سبک و ناپسند نسبت به وکلای دادگستری و مرجع محترم معاونت حقوق وزارت امور خارجه و انتساب نسبت های ناروا که در متن دادنامه های صادر شده”، “تخلف از قوانین موضوعه”، “رفتار خلاف شان قضایی”، “صدور رای غیر مستند و غیر مستدل” و “خروج از بی طرفی در انجام وظایف قضاوتی” بوده است.

از جمله ایراداتی که این وکلای دادگستری آنها را به شیوه دادرسی ریاست شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی وارد دانسته اند بخشی از مطالبی است که این قاضی بدون ادله اثبات اتهاماتی را به محمد نجفی نسبت داده و بر اساس آن اقدام به صدور رای کرده است و همچنین خارج از رویه قانونی دادگاه اتهامات و افتراهایی را نیز در دادنامه صادره در ارتباط با وکلای مدافع وی صرفا به دلیل دفاع از موکلشان مطرح کرده است.

لازم به ذکر است در جلسه دادگاه مذکور که پیشتر در شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی حکم ۱۳ سال حبس محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر عینا به تائید این دادگاه رسید.

هرانا پیشتر در گزارشی از تائید حکم ۱۳ سال حبس تعزیری صادره علیه محمد نجفی خبر داده بود. از این مقدار به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

جلسه دادگاه تجدید نظر این پرونده روز دوشنبه ۶ اسفندماه در شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی برگزار شده بود.
محمد نجفی در حالی که جهت سپری کردن دوران محکومیت ۳ ساله خود در زندان اراک بود پس از بازداشت و از بابت عناوین اتهامی مختلف به ۱۶ سال حبس دیگر محکوم شده بود.
این وکیل دادگستری محبوس در تاریخ هفتم مردادماه ۹۷ در دادگاه بدوی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شازند به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام “انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به تحمل دو سال حبس محکوم شده است. 
وی در تاریخ ۶ آبان ماه جهت اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.
آقای نجفی در اواسط آذرماه سال گذشته و در بخش دوم این پرونده توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اراک از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به ۲ سال حبس تعزیری، “توهین به رهبری” به ۱ سال حبس تعزیری و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
در تاریخ ۲۴ آذرماه، محمد نجفی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو دادگستری شهرستان شازند در پرونده‌ای دیگر به اتهام “تشویش اذهان عمومی” به یک سال حبس تعزیری و در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۷ نیز مجددا توسط همان شعبه به ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
تصاویر برگرفته شده از اینستاگرام پیام درفشان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر