۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۸, شنبه

خبرگزاری هرانا – هفته گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیر حسین محمدی فر تحت عنوان آخرین دفاع در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد. همزمان طی احضاریه‌های جداگانه‌ای از علی نجاتی و عسل محمدی خواسته شده است طی ۵ روز آینده در محل دادسرا حاضر شوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفته گذشته سپیده قلیان، اسماعیل بخشی، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر در دادسرای اوین حاضر شدند.

این جلسه تحت عنوان آخرین دفاع این شهروندان در شعبه ۷ دادسرای اوین صورت گرفته بود.

گفتنی است روز گذشته عسل محمدی نیز جهت حضور در دادسرا احضار شده است. طی احضاریه‌ای از این فعال کارگری خواسته شده که طی ۵ روز آتی در این دادسرا حاضر شود.

روز گذشته نیز هرانا در گزارشی از احضار علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به این دادسرا جهت اخذ آخرین دفاعیات خبر داده بود.

گفته می‌شود “ارتباط با یکی از گروه‌ها و جریان‌های مخالف نظام” یکی از اتهامات جدیدی است که در ارتباط با متهمین پرونده هفت تپه در این جلسات دادرسی مطرح شده است.

پرونده اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی پیشتر در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای اوین در تهران به ریاست شاه‌محمدی منتقل شده بود.
جمال حیدری‎منش وکیل سپیده قلیان پیشتر گفته بود: من به‌عنوان وکیل سپیده قلیان و خانم فرزانه زیلابی به‌عنوان وکیل اسماعیل بخشی چندین بار در دفتر شعبه حاضر شدیم. اما بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی، حق مداخله در پرونده به ما داده نشد. بر اساس قانون ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دفاع از متهمان جرایم امنیتی را در مرحله دادسرا به تعدادی از وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضاییه محدود می‎کند. موکلان ما اتهامات غیرامنیتی هم دارند و حتی اتهامات غیرامنیتی آن‌ها از اتهامات امنیتی‎شان بیشتر است. بنابراین ما از این جهت حق دفاع داریم، اما از این جهت که پرونده وجهه امنیتی دارد، ما حق هیچ‎گونه اطلاع، ملاقات و مطالعه پرونده را نداشتیم.
روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، سپیده قلیان، اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی از اهواز به زندان اوین منتقل شدند و روز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه جلسه بازپرسی این افراد در شعبه هفتم دادسرای اوین برگزار شده بود. این افراد از آغاز فروردین ماه سال جاری بدون تمدید قرار به صورت غیرقانونی در بازداشت هستند.
اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به زندانهای شیبان و سپیدار اهواز منقل شده بودند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.
امیر امیرقلی نیز در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در شهر بابلسر و توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود. وی در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال گذشته به اداره اطلاعات اهواز و سپس به بند قرنطینه زندان شیبان اهواز منتقل شده بود.

از سوی دیگر امیرحسین محمدی فر، سردبیر و ساناز اله‌یاری، عضو هیئت تحریریه نشریه گام نیز با گذشت ۱۲۷ روز از زمان بازداشت، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند. این زوج تحت فشارهای روحی و روانی شدید از سوی نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. طی هفته‌های اخیر با دخالت نهادهای امنیتی از ملاقات امیرحسین محمدی فر و ساناز اله یاری ممانعت به وجود آمده است.
در تاریخ ۱۳ آذر ۹۷، عسل محمدی، در منزل شخصی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شده بود. روز شنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۷، این فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران با قرار وثیقه آزاد شد.
علی نجاتی در تاریخ ۸ آذرماه ۹۷، در ارتباط با تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در تاریخ ۸ بهمن‌ماه سال گذشته پس از حدود دو ماه بازداشت به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر