۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

جمهوری اسلامی ، نظام بی پرنسیپ!
دیدگاه نو – سجاد نیک آئین
فکر اینکه جمهوری اسلامی دارای اصول مسلم و خطوط قرمزی است که به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن و عبور از آنها نیست خیال خامی است که تنها پیامدش نتیجه‌گیری غلط درباره شیوه مؤثر در تغییر رفتار جمهوری‌اسلامی منجر خواهد بود. اینکه گروهی در میان منتقدان جمهوری اسلامی برای جمهوری اسلامی خطوط قرمز معینی را تصور می‌کنند و بالتبع میدان مبارزه را در آن حوزه‌ها تعریف می‌کنند، اشتباه مسلمی است که چهل سال است تکرار می‌شود!
اینکه تصور کنیم حجاب خط قرمز جمهوری اسلامی است و اگر جمهوری اسلامی را در این عرصه وادار به عقب نشینی کردیم یک گام به پیروزی نزدیک شده‌ایم خیال باطلی است که تنها پیامدش اتلاف منابع مبارزاتی است.همچنانکه اگر تصور کنیم مذاکره با آمریکا از اصول مسلم جمهوری اسلامی است و با وادار کردن به اصطلاح ولی‌فقیه به قبول مذاکره با آمریکا نظام را به استحاله ایدئولوژیک وادار کرده‌ایم، خیال خام دیگری است که رهبران جمهوری اسلامی چهار دهه است که مخالفان و منتقدانشان را به واسطه آن سردوانده اند! حمایت از فلسطین و حزب‌الله و حوثی و اسد هم از همین دست خطوط قرمز کاغذی هستند!
اما برای آشنایان به دستگاه روحانیت انقلابی و پیچ و خم‌های آن حقیقت این است که روحانیون حاکم در تهران برای حفظ قدرت خود هیچ خط قرمزی نمی‌شناسند، اگر سمبه‌‌ای پر زور در میان باشد، حتى حاضرند جهت حفظ نظام از همسران و دختران‌شان کشف حجاب کنند تا شاید چند روزی بیشتر در مسند قدرت بمانند.
همچنانکه اگر نظام خنجر فشارهای خارجی را هر چه بیشتر در پهلو و پشت و روبروی خود احساس کند، نه تنها با آمریکا مذاکره خواهد کرد، بلکه طلاب حوزه حکومتی قم را هم به پابوس نتانیاهو در اورشلیم خواهد فرستاد تا به‌ عنوان اولین ایران کشور مسلمانی باشد که قدس را به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل به رسمیت می‌شناسد! بنابراین همه حرف‌ها و تلاش‌ها باید در هرچه پر زورتر کردن سمبه فشار و زور خلاصه شود. اسلام سیاسی و بخصوص روحانیون جمهوری اسلامی زبانی جز زبان تهدید، فشار و زور نمی‌فهمند. هرجا تهدیدها را جدی یافته‌اند به پای میز مذاکره و دادن امتیاز رفته‌اند و هر جا زبان نرم و دیپلماتیک بکار گرفته شده است، این نوکیسه‌گان قدرت جری‌تر و گستاخ‌تر شده‌اند.

با تجمعات مسالمت‌آمیز و اعتراضات مدنی و خلاصه کردن مطالبات در حجاب اختیاری، آزادی محصورین و عادی سازی روابط با جهان، جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره نخواهد آمد.  تشویق برای افزایش فشارهای خارجی به همراه تأکید و تمرکز بر نفی تمامیت جمهوری اسلامی و براندازی اسلام سیاسی و روحانیت در داخل کشور به جای مطالبات متفرق و پراکنده، یگانه راه برون رفت از وضعیت اسف‌بار کنونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر