۱۳۹۶ آذر ۲۹, چهارشنبه

پنج سال حبس به اتهام تدریس در دانشگاه بهائیان
در سایه برکات حقوق شهروندی روحانی

کیان ثابتی
نگین و همسرش بعد از مدت‌ها که از زندگی مشترک‌شان می گذشت، به دلیل حکم نگین، امکان مسافرت به خارج از کشور را نداشتند بالاخره تصمیم گرفتند برای رفع خستگی و استراحت به سوئیس سفر کنند.
با این حال چون ممکن بود که نگین ممنوع الخروج باشد، ابتدا پرس و جو کردند تا از ممنوع الخروج نبودن نگین مطمئن شدند و پس از اطمینان در روز شنبه ۲۵ آذر ماه، هنگامی که از فرودگاه تبریز عازم سفر بودند، مأموران نگین را در همان سالن فرودگاه تحت عنوان جهت اجرای حکم، بازداشت و از تبریز تحت الحفظ به تهران فرستادند. سپس او را در روز دوشنبه ۲۷ آذر به دادسرای اوین بردند و از آنجا به زندان اوین جهت اجرای حکم پنج سال حبس تعزیری منتقل کردند. این‌ها همه در حالی صورت گرفت که قبل از آن، نگین هیچ احضاریه‌ای برای معرفی خودش به زندان و اجرای حکم دریافت نکرده بود.»
نگین قدمیان، یکی از جوانان محروم از تحصیل بهائی در ایران است که پس از اخذ دیپلم متوسطه، ماندن در ایران و تحصیل در مؤسسه علمی- آزاد مجازی بهائیان در ایران را به خروج از کشور و تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر ترجیح داد. او به دلیل علاقه وافرش به فرهنگ و هنر ایران، تحصیل در رشته فرهنگ ایران و ادبیات فارسی را ادامه داد تا در سال ۸۷ موفق به گرفتن فوق لیسانس در ادبیات فارسی از مؤسسه علمی- آزاد یا BIHE شد و پس از آن شروع به تدریس آموخته‌هایش به سایر جوانان بهائی مشغول تحصیل در رشته ادبیات فارسی در BIHE کرد.
منزل نگین قدمیان یکی از ۳۹ منزل اساتید و مسئولان مؤسسه علمی- آزاد بهائیان بود که در اول خرداد ماه ۱۳۹۰ مورد هجوم و بازرسی ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت. مأموران پس از ضبط کامپیوتر، کتب علمی، مذهبی و بعضی وسایل شخصی، نگین قدمیان که آن زمان هنوز مجرد و در منزل پدری‌اش زندگی می کرد را جهت بازجویی به مکانی نامعلوم، منتقل و پس از بازجویی آزاد کردند. در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۱، نگین قدمیان و ۹ نفر دیگر از اساتید بهائی به دادسرای شهید مقدس احضار شدند: طلوع گلکار، نازنین نیکوسرشت، عباس طائف، آزیتا رفیع زاده، پیمان کوشکباغی، حسن ممتاز، نسیم باقری، بابک بهشتی و احمد گلزار.
در دادسرا، قاضی پرونده از ایشان می‌خواهد جهت آزادی، تعهدی را مبنی بر عدم همکاری با مؤسسه علمی- آزاد بهائیان و تدریس به جوانان بهائی امضاء کنند که نگین و شش نفر دیگر از امضاء تعهد مزبور خودداری کردند و به حکم قاضی در همان مکان، بازداشت ولی پس از چند ساعت، با وثیقه ۵۰ میلیون تومان تا برگزاری دادگاه، آزاد شدند.
نگین قدمیان در سال ۹۲ به اتهام تدریس ادبیات فارسی به جوانان بهائی، محاکمه و به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. قاضی پرونده موارد اتهام او را در دادنامه چنین ذکر کرد «عضویت در تشکیلات غیرقانونی فرقه ضاله بهائی با هدف اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت غیرقانونی در مؤسسه آموزشی بهائیت».
حکم دادگاه بدوی جهت تجدید نظر به شعبه دیگری فرستاده شد اما پیش از اعلام نظر دادگاه تجدید نظر، در بهمن ماه سال ۹۳، مأموران وزارت اطلاعات به محل کار وی رفته و او را جهت اجرای حکم بدوی به زندان اوین منتقل کردند. پس از آن با تلاش وکیل برای گرفتن مهلت دریافت رأی دادگاه تجدید نظر و ارائه دادخواست واخواهی، او به قید وثیقه آزاد شد.
در اسفند ماه سال ۹۵، دادگاه تجدید نظر، حکم بدوی را تأیید کرد و نگین قدمیان به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او هم اکنون ۳۴ ساله است و باید به مدت پنج سال از عمرش را در زندان اوین بگذراند. از سال ۱۳۹۰، ده ها شهروند بهائی به اتهام تدریس زندانی شده‌اند و هم اکنون پنج نفر از اساتید بهائی به نام های پیمان کوشکباغی، حسن ممتاز، آزیتا رفیع زاده، نسیم باقری و نگین قدمیان در حال سپری کردن دوران محکومیت در زندان های رجایی شهر و اوین هستند.

ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر