۱۳۹۶ اردیبهشت ۳, یکشنبه



  مقامات روسی؛ دم انتخابات ؟!

بابک داد
همین حالا کنگره آمریکا که همسو و هم‌حزبی رئیس جمهور ترامپ است، در حال بررسی احتمال ملاقات و ارتباط نزدیکان آقای ترامپ با مقامات روسیه است. تحقیقات فدرالی درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، قبل از تنش‌های اخیر بین دو کشور شروع شده است. و از فردای انتخاب دونالد ترامپ، وارد دستور کار کنگره شد!

پلیس فدرال از ماهها قبل از انتخابات، برخی اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ را زیر ذره‌بین «تعقیب و مراقبت» گرفته بود. و بخشی از همان اسناد باعث شد یار نزدیک و کلیدی ترامپ ناگزیر به استعفاء از پست حساس خود در کابینه شود!

در جهان امروز، هرگونه رابطه‌ی نامزدهای انتخاباتی با کشورهای دیگر، آنچنان ناپسند و مذموم است که باعث ریزش رأی آن نامزد می‌شود. در فرانسه که تا ساعاتی دیگر انتخابات برگزار خواهد شد، شایعه احتمال دیدار یک نامزد با مقامات روس به نقطه‌ضعف کارزار انتخاباتی او بدل شده است!
در آمریکا، نزدیک‌ترین مشاور دونالد ترامپ که داماد او هم هست، از تحقیقات کنگره در امان نمانده و مجبور شده به سئوالات کمیته تحقیقات پاسخ دهد.
256211_small.jpg🔹 اما در ایران‌اسلامی که خود را پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام می‌داند، حداقل در دو انتخابات ۷۶ و ۹۶ نامزدهای بیت‌رهبری در انتخابات، با نمایندگان انگلیس و حالا روسیه دیدار کرده‌اند! آن هم در اوج رقابت‌های انتخاباتی.
🔹 سال ۱۳۷۶ اندک زمانی قبل از روز رأی‌گیری، جواد لاریجانی با سفیر انگلیس دیدار مخفیانه‌ای کرد و بعدتر که متن آن ملاقات فاش و منتشر شد، «درخواست ذلیلانه» او برای جلب حمایت دولت فخیمه بریتانیا از نامزد حکومت افشا گردید. (گرچه خود آقای ناطق‌نوری از آن دیدار اظهار بی‌اطلاعی کرد)
جواد لاریجانی که از اساس آن ملاقات را انکار می‌کرد، بعدها به تناقض‌گویی افتاد. او در جلسه‌ای که در افواه عمومی به «مذاکرات خفت‌بار لندن» مشهور شد، خواهان حمایت بریتانیا از نامزد راست (آقای ناطق‌نوری) شده و حرفهای تندی برعلیه سیدمحمد خاتمی رقیب او بیان کرده بود!
🔹 از قضای روزگار، حالا آن نامزد محترم (آقای ناطق‌نوری)، به اردوگاه واقع‌بینی پیوسته و نقدهای جدی به جناح حاکم دارد.
حاشیه: (بعدها در یک دیدار اتفاقی، مرا که از زمان خبرنگاری پارلمانی روزنامه سلام در مجلس چهارم می‌شناخت، دید. آنجا آقای ناطق با اشاره به کتابم مجدداً گفت از آن ملاقات لاریجانی خبر نداشته و من باور دارم که خبر نداشت.
به ایشان گفتم برای همین در "صد روز با خاتمی" من هم با احتیاط آن قضیه را نقل کرده‌ام؛ چون اطمینان نداشتم شما از آن ملاقات مطلع بوده باشید.
خندید و گفت کتاب را خوانده و نظرش را در یک عبارت چکیده می‌کند: انصاف. و رعایت بی‌طرفی.)
گرچه بی‌اطلاعی آقای ناطق از مذاکرات جواد لاریجانی با طرف انگلیسی، چیزی از «روند جهت‌گیری و یارگیری» بزرگان نظام و جناح حاکم از قدرت‌های جهانی کم نمی‌کند.
🔹 دخیل بستن حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی؛ نامزد رسمی بیت‌رهبری به نماینده رسمی آقای پوتین و دولت روسیه چیزی نیست که قابل چشم‌پوشی باشد.
پرسش این است کشوری که مدعی است تحت زعامت نماینده خداوند و ولی‌فقیه اداره می‌شود و داعیه‌های مدیریت جهانی دارد، باید به چه مقدار از «عدم مشروعیت» رسیده باشد که از قدرت‌های جهانی یارگیری کند؟
چرا نماینده رهبر در آستان قدس رضوی به «خفت» دخیل بستن به قدرت خارجی تن می‌دهد؟! آیا این بهترین دلیل بر عدم اقبال و مقبولیت وی نیست؟
🔹 وقتی در آمریکا، تحقیقات تا داماد رئیس جمهور هم می‌رود، چرا در ایران مجلس یا هر نهاد مسئولی، جرأت ندارند «علت و مفاد ملاقات نامزد انتخابات با نماینده روسیه» را سئوال و پیگیری کنند؟
🔹 نکته حاشیه‌ای اما مهم، حضور پرچم آستان قدس رضوی در پس‌زمینه‌ی این «ملاقات‌روسی» است.
چطور است که ابراهیم رئیسی هنوز از مقام تولیت آستان استعفاء نداده است؟ و با سوءاستفاده از آن جایگاه مذهبی، امور انتخاباتی خود را جلو می‌برد؟
آیا این آشکارترین نشانه از زیر پا گذاشتن قانون توسط ابراهیم رئیسی نیست؟
بابک‌داد
یکشنبه سوم اردیبهشت ۹۶
کانال تلگرام: http://t.me/babakdad

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر