۱۳۹۶ فروردین ۲۴, پنجشنبه

ح

حمایت خامنه ای از « رئیسی » بدتر ازحمایت او از « احمدی نژاد» است


قاسم شعله سعدی
بیش تر از 20 سال است که در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ثبت نام می‌کند اما صلاحیت‌ او رد می‌شود. امسال هم اما مصمم است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. «قاسم شعله سعدی» دکترای حقوق دارد، سال‌ها در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، «حقوق بین الملل» و «سایت» تدریس کرده، در دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده شیراز وارد پارلمان شده است اما از دوره پنجم به بعد صلاحیت ‌او را تایید نکرده اند.

شعله سعدی سال 85 به دلیل نوشتن نامه انتقادی به علی خامنه‌ای به یک سال و نیم حبس و در جریان انتخابات 88 بازداشت و به سه سال حبس محکوم شد. شعله سعدی امروز برای بار دیگر برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
دوباره ثبت نام کردید؟
بله؛ من احساس مسوولیت می‌کنم چون وضعیت کشور را هم به لحاظ داخلی و هم به لحاظ منطقه‌ای و بین المللی در حال خطر می‌بینم. صلاحیت‌هایی در خودم سراغ دارم و می‌دانم که اگر عقل حاکمیت برسد و من را تایید کند، می‌توانم مشکلات کشور را کم کنم. برای همین تصمیم گرفته‌ام که کاندیدا بشوم و مردم را هم برای رای دادن تشویق کنم.
شما بارها از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده اید، چرا دوباره نام نویسی می‌کنید؟ فکر می‌کنید شورای نگهبان تغییری کرده یا دلیل دیگری دارید؟
شورای نگهبان تفاوتی نکرده اما من می‌خواهم برای کسانی که من را می‌شناسند و از من سوال می‌کنند که چرا جلو نرفتی، بگویم از ترس مرگ خودکشی نمی‌کنم و توپ را توی زمین حاکمیت بیاندازم. هم در سیاست و هم در حقوق تخصص دارم و در هر دو تجربه‌های طولانی در سطح داخلی و بین المللی. وقتی دو دوره نماینده مجلس بودم، یک قران از حقوق ماهانه‌ام را نگرفته‌ام  و تا این لحظه یک قلم کالای دولتی و یا رانت دولتی وارد زندگی من نشده است. معتقدم اگر فساد مملکت را گرفته، کسی می‌تواند با این موضوع مقابله کند که خودش فاسد نباشد. لذا به نظرم اگر کاندیدا نشوم، کسانی که من را می‌شناسند، گله مند می‌شوند. اگر عقل شورای نگهبان برسد، به نفع خودش و آقای خامنه‌ای است که من را تایید کند. آقای خامنه‌ای چندین بار از وضع کشور ابراز شرمندگی کرده برای این‌که  کشور خوب اداره نشده و کارگزاران وقیح و فاسد زمام امور را در دست گرفته اند.
اما آقای خامنه‌ای معمولا کاندیدای مورد نظر خودش را دارد.
بله؛ الان در افکار عمومی، آقای رئیسی کاندیدای آقای خامنه‌ای است؛ همان آقایی که در کشتار دهه 60 دست داشته است. حمایت کرن از رئیسی بدتر از حمایت کردن از احمدی نژاد است و امیدوارم آقای خامنه‌ای  تجدیدنظر کند. واقعا از انتخاب‌های ایشان تعجب می‌کنم چون حتی مغول‌ها که وحشی بودند، وقتی به ایران آمدند، کسی مثل «خواجه نصیر» را مسوول دولت کردند. خواجه نصیر نفر اول علمی، سیاسی و ادبی ایران بوده است. رضا شاه که می‌گویند بی سواد است، آقای «فروغی» یا «ذکاء الملک» را رییس دولت خود کرده بود. او نفر اول سیاسی، ادبی، حقوقی و فرهنگی ایران به شمار می رفت. حالا ببینید دور و بر آقای خامنه‌ای چه کسانی ایستاده‌اند. اگر علاقه‏مند هست که فساد برچیده شود و احساس شرمندگی نکند، باید یک خانه تکانی اساسی کند و کسانی مثل ما را انتخاب کند که هم مشکلات داخلی حل شوند و هم اعتبار بین المللی ‌خود او حفظ شود. به این دلیل است که من می‌گویم کاندیداتوری کسی مثل من به نفع خود آقای خامنه‌ای است.
بین شما و «محسن رضایی» یا «محمدباقر قالیباف» که بارها به خاطر احساس مسوولیت کاندیدا شده‌اند، چه فرقی وجود دارد؟
فرق اساسی این است که شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تایید می‌کند و صلاحیت من را تایید نمی‌کند. اما مردم هم به آن‌ها رای نمی‌دهند با این حال آن‌ها دوباره شرکت می‌کنند. ولی من به رای مردم نرسیده‌ام. اگر من تایید شوم، فکر می‌کنم رای مردم را داشته باشم. حتی اگر مردم هم به من رای ندهند، خب به معناب آن است که من را نخواسته‌اند ولی من کار خودم را کرده‌ام. اما هیچ وقت به این مرحله نرسیده‌ام.
اولین بار در سال 75 رد صلاحیت شدید؛ می‌دانید دلیل آن چه بود؟
شورای نگهبان هیچ وقت دلیلی برای رد صلاحیت به شخص ارایه نمی‌کند. زمانی که مجلس بودم، در حین این که نماینده بودم، صلاحیت من برای مجلس بعدی که کاندیدا شدم، رد شد. رفتم پیش آقای رفسنجانی که آن موقع رییس‌جمهوری بود و البته با من هم دوست بود. آن زمان هنوز به عنوان یکی از «خواص بی بصیرت» متهم نشده بود! گفتم آقا تو رییس جمهوری و  مسوول دفاع از حقوق شهروندان، ببین شورای نگهبان علیه من چه مدرکی دارد. دو دوره نماینده بودم و حقوق ماهیانه هم نگرفته‌ام، علیه من چه دارند؟ بعد آقای رفسنجانی به پسرش «محسن» که آن وقت هم رییس دفتر رییس جمهوری بود و هم بازرس ویژه ریاست جمهوری، ماموریت رسمی داد که این موضوع را بررسی کند. بعد از چندی محسن گفت شورای نگهبان درباره دکتر شعله سعدی فقط یک جمله دارد و آن این است که این شعله سعدی مفت و مفت تبدیل شده به یک چهره بین المللی. یعنی جرم من این بود که به زعم شورای نگهبان، اولا شده‌ام چهره بین المللی، دوم این که من برای این موضوع زحمت نکشیده ام و مفت بوده. اصلا فرض کنید من مفت چهره بین المللی شده‌ام، شما باید شعور این را داشته باشید که از این قابلیت استفاده کنید.
شما در بسیاری از موارد با نظرات و عملکرد آقای خامنه‌ای مخالف بوده‌اید، آیا فکر می‌کنید در جمهوری اسلامی امکان پذیر است که رییس جمهوری مستقل و مخالف نظرات رهبر به وظایف خود عمل کند؟
نظر رهبری هم باید طبق مقررات باشد. باید ببینیم رهبر نوکر می‌خواهد یا رییس جمهوری می‌خواهد. من هم تجربه کار دارم، هم دستم آلوده نیست. سال‌ها حقوق و سیاست درس داده‌ام. آقای خامنه‌ای گفته‌اند که در مقابل کسانی که بخواهند با رای مردم مخالفت کنند، می‌ایستم. من سوالم از آقای خامنه‌ای این است که انتخابات دو مرحله است؛ یکی تا جایی که شورای نگهبان عمل می‌کند و مرحله بعد رای مردم است.حالا اگر منظور ایشان این است که مثل سال 88 اگر کسی با آرا مخالفت کرد، می‌ایستد که مبارک است ولی اگر شورای نگهبان صلاحیت افراد باصلاحیت را رد کرد، آیا جلوی شورای نگهبان هم می‌ایستد و آیا اجازه می‌دهد مردم تمایل خودشان را ابراز کنند یا خیر؟ مخاطب من آقای خامنه‌ای است. می‌خواهم ببینم این گفته فقط شامل بخشی از انتخابات می‌شود یا همه موارد را در بر می‌گیرد. اگر همه موارد را در بر بگیرد، استقبال می‌کنم. ضمن این که تاکید می‌کنم من برای ریاست جمهوری نام نویسی می‌کنم نه برای نوکری.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر