۱۳۹۵ آذر ۱۴, یکشنبه

کلاه برداری یک ایرلاین از مسا فران ایرانی در نجف

امروز، در نظام ولایت، مسلمانی از یک « فضیلت ظاهری » به یک « رذیلت اخلاقی » سقوط کرده است.
فروش یک بلیت به چند نفر در ایام پیک سفر، اقدام متقلبانه ای است که شرکت هواپیمایی زاگرس در اربعین امسال طی چند مورد در فرودگاه نجف به کار برده و خردسالان و زنان، قربانی کلاهبرداری این ایرلان ایرانی از ایرانی ها در دیار غربت شده اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پرواز شماره 3098 نجف-تهران شرکت هواپیمایی زاگرس که ساعت 3:30 بامداد چهارشنبه 3 آذر 95 انجام شد، شاهد اتفاق ناگوار و عجیبی بود که از شیوه جدید کلاهبرداری ایرلاین های ایرانی خبر می دهد.
آقایی که مدیریت یک کاروان 120 نفره اعزامی به کربلای معلا را برعهده داشت، در تماس با خبرنگار تسنیم در بیان جزئیات این اتفاق ناگوار گفت: بامداد چهارشنبه که وارد فرودگاه نجف شدیم، پس از اعلام دریافت کارت پرواز، برای تمامی مسافران این پرواز به جز یک خردسال که فرزند یکی از اعضای کاروان ما بود، کارت پرواز صادر نشده بود که وقتی علت آن را جویا شدیم، بدون هیچگونه پاسخگویی وعده دادند که صبر کنید، حل می شود.
وی افزود: پس از پیگیری ها متعدد، نیم ساعت مانده به زمان پرواز، یک کارت پرواز متفاوت که به لحاظ شکلی با دیگر کارت پروازها فرق می کرد و نام مسافر دیگری غیر از خردسال کاروان ما بر روی آن نوشته شد بود، تحویل پدرش دادند و گفتند که مشکل حل شده است.

چه انتظاری می توان داشت؟ کلاه برداران واقعی چه کسانی هستند؟

مسئول کاروان ایرانی گفت: اما هنگام سوار شدن به هواپیما، متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس در فرودگاه نجف مانع سوارشدن این خردسال شد و گفت که نام وی در لیست مسافران این پرواز نیامده است. این در حالی بود که بلیت تمامی 120 نفر در این کاروان رفت و برگشت بوده و چطور ممکن است که نام یک نفر در لیست پرواز رفت بوده باشد ولی در لیست پرواز برگشت نباشد، ضمن اینکه ما بلیت این خردسال را هم داشتیم و به متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس نشان دادیم که وی با کمال تعجب گفت، "برای من بلیت مهم نیست، نام این خردسال در لیست این پرواز وجود ندارد."
وی با اعلام اینکه این خردسال به شدت ترسیده بود و دچار اضطراب شده بود، تصریح کرد: در این کش و قوس متوجه شدیم که چند نفر بیش از ظرفیت این پرواز وارد هواپیما شدند که صندلی برای نشستن ندارند. متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس که اصلاً حرف حساب به گوشش فرو نمی رفت، در کمال تعجب خواست که این خردسال در کشور غریب تنها بماند و با پرواز دیگری به ایران برگردد. وقتی سوال کردیم که چطور یک کودک را در کشور غریب تنها بگذاریم، گفت که "پدر و مادرش هم بمانند و با هم برگردند."
به گفته مسئول کاروان ایرانی، متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس که در پاسخ به ابهامات ما ناتوان مانده بود، با طرح این سوال که کارت پرواز این خردسال با بقیه کارت پروازها فرق می کند، ما را به جعل کارت پرواز متهم کرد که پاسخ دادیم، این کارت پرواز را متصدی همین فرودگاه نجف صادر کرده است.
وی با اعلام اینکه متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس با تمام دلایل منطقی که اعلام کردیم، زیربار نمی رفت، گفت: تهدید کردیم که این هواپیما بدون این خردسال پرواز نمی کند و 120 نفر را از این هواپیما پیاده می کنیم. در نهایت هم متصدی شرکت هواپیمایی زاگرس هیچگونه همکاری نکرد و با کمک یکی از مسئولان فرودگاه نجف مشکل حل و این خردسال وارد هواپیما شد.
مسئول کاروان ایرانی با اعلام اینکه همین ترفند را در پرواز رفت برای یکی از خانم های این کاروان بکار گرفته بودند و برایش کارت پرواز صادر نمی کردند، گفت: به نظر می رسد شرکت هواپیمایی زاگرس در ایامی که ازدحام مسافر است، برای اینکه بتواند حداکثر درآمد را داشته باشد، در اقدامی غیرقانونی و متخلفانه یک بلیت را همزمان به چند نفر می فروشد ولی وقتی با حضور همه مسافران در آن پرواز مواجه می شود، با طرح توجیه غیرمنطقی که "نام وی در لیست پرواز وجود ندارد"، برای یک خردسال یا یک خانم بدون دلیل کارت پرواز صادر نمی کند و چون خردسال و یا یک زن به تنهایی نمی تواند از پرواز جا بماند، اجباراً یک یا دو نفر از اعضای خانواده وی هم مجبور می شوند از پرواز جا بمانند و حداقل دو تا سه صندلی خالی برای نشستن مسافران اضافی ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه ما چون کاروان 120 نفره بودیم و اقدام به تهدید پیاده کردن همه مسافران کردیم، توانستیم در مقابل این اقدام غیرقانونی بایستیم افزود: سال گذشته هم همین شیوه غیرقانونی و مذموم را برای فرزوند یک زن و شوهر ایرانی در همین فرودگاه نجف به کار بردند، ولی چون آنها توان مقابله با اقدام متقلبانه و غیر قانونی را نداشتند، مجبور شدند به همراه فرزند خود با پرواز دیگری به ایران برگردند.
مسئول کاروان ایرانی با بیان اینکه در کشور غریب از ایرلاین های ایرانی انتظار این گونه اقدامات زشت و متقلبانه علیه هم وطنان خودشان نمی رود، گفت: به نظر می رسد اینگونه تخلفات (فروش یک بلیت به چند نفر) در ایامی که تقاضا برای مسافرت های هوایی بالاست، از سوی برخی شرکت های هواپیمایی از جمله زاگرس انجام می شود که لازم است سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات تنبیهی جدی برای این ایرلاین ها در نظر بگیرد تا درس عبرتی برای همه شرکتهای هواپیمایی باشد.
به گزارش تسنیم، تصویر کارت پرواز این خردسال ایرانی که به نام فرد دیگری صادر و تحویل وی شده بود، در زیر آمده است:

رسوایی در فرودگاه بین المللی شیراز

«گرانترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ همبرگر + ۱ هات‌داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به گزارش ایسنا،هر مسافری که قدم به فرودگاه شیراز می‌گذارد، اگر برای خرید دست به جیب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران‌فروشی‌ها در این فرودگاه بین‌المللی که در این زمینه شُهره است، آنقدر ادامه یافت تا بالاخره صدایِ اعتراض گردشگران خارجی را هم درآورد.

گزارش گران‌فروشی‌های غرفه‌های داخلی این فرودگاه بارها توسط راهنمایان تور به گوش مقامات رسیده بود؛ با این‌که یک‌بار با خاطیان برخورد شده، اما روندِ قدیمی تاکنون ادامه داشته است.

روز گذشته تعدادی گردشگر خارجی وقتی برای خریدن سه فنجان کاپوچینو، دو همبرگر و یک هات‌داگ مجبور شدند ۲۷۰ هزار تومان بدهند، اعتراض خود را به فضای مجازی کشاندند و این متن را به اشتراک گذاشتند که «گران‌ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ برگر + ۱ هات داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به سبب این اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نیز رسید و برگی به گزارش‌های گران‌فروشی غرفه‌های فرودگاه شیراز اضافه کرد، ماموران تعزیرات حکومتی عکس‌العمل جدی نشان دادند و این غرفه‌ی گران‌فروش را به پرداخت ۳۴ میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد ۱۹۳ هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آنها بازگردانده شود.

امیر سبوکی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس - که پیگیر این ماجرا بود در این‌باره به ایسنا گفت: متاسفانه اخیرا گزارش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی شیراز مبنی بر گران‌فروشی در غرفه‌های این محل و به تبع آن نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی دریافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در میان گذاشته شد و آن‌ها نیز صبح امروز (دوشنبه) عکس‌العمل نشان دادند و با آن غرفه‌ی گران‌فروش برخورد جدی کردند.

وی با اشاره به این‌که در گذشته نیز برخوردهایی با گران‌فروشی‌ها در فرودگاه بین‌المللی شیراز شده بود، در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران‌فروشی‌ها پس از برخورد اول، چه تضمینی ایجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نیافتد؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات این فرودگاه، درج نشدن قیمت روی محصولات بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده قرار شد قیمت‌گذاری‌ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت گیرد و امیدوارم با این تدبیر شاهد تکرار گران‌فروشی‌های سابق نباشیم.

او درباره این‌که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتی آن‌ها ایران را ترک کرده‌اند، اظهار کرد:‌ البته که این اقدامی برای مقابله با فرد خاطی بود، اما قرار شد با پیگیری آژانسی که مسافران از آن طریق به ایران سفر کرده بودند، این مبلغ به آن‌ها بازگردانده شود.

علاوه‌بر فرودگاه شیراز، قیمت‌های نجومی که غرفه‌های مستقر در نقش رستم و تخت جمشید در استان فارس به گردشگران خارجی ارائه می‌کنند نیز اعتراض آن‌ها و راهنمایان تورها را برانگیخته که بنابر اظهارات آن‌ها، روند گران‌فروشی در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور، فرصت بیشتری برای بخش‌های خدماتی - از سرویس‌های حمل‌ونقل فرودگاهی و درون شهری تا رستوران‌ها و هتل‌ها - پیش آمده تا بعضا به شکل غیرمنصفانه‌ای، نرخ‌ها را برای گردشگران خارجی افزایش داده و موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شوند.

هرچند مطمئنا آنها پیش از سفر به ایران با جست‌وجویی ساده در اینترنت، از میانگین قیمت‌ها در مدت حضور در ایران اطلاع پیدا می‌کنند و اتفاقات "به ظاهر ساده‌ای" مانند آنچه در فرودگاه شیراز اتفاق افتاده، آنها را وادار به واکنش و تبلیغ منفی برای ایران می‌کند.