۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

محمد خاتمی: فساد زمانی کنترل می شود که احزاب و مطبوعات آزاد باشند

محمد خاتمی در جمع دانشجویان و اصلاح طلبان قم حضور یافت و طی سخنانی گفت:
اصلاحات یک حزب و یک تشکل نیست، بلکه یک جریان تاریخی است و متناسب با شان ملت ایران در مسیر کمال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیش از یک قرن است که جریان دارد. این اصلاحات همیشه بوده و خواهد بود؛ البته همیشه تلاش های اصلاح گرایانه همراه با کامیابی نبوده است.
ضدیت با استبداد و حکومت های خودکامه، ضدیت با وابستگی به قدرت های بیگانه و ضدیت با عقب ماندگی سه عامل پدیدآورنده اصلاحات بوده.

حکومت دارای حد است و مردم دارای حق هستند. قدرت بی مهار نیست و تحت نظارت مردم است و امانتی است که مردم باید بر آن نظارت کنند و نظارت آنها توسط تشکل های مدنی، احزاب و مطبوعات شکل می گیرد. روی جریان اصلاح طلبی به سوی جامعه است و باید باشد نه اینکه رویش به قدرت باشد. جامعه ما باید اول بتواند خود را و همدیگر را تحمل کند تا بتواند نظام مردم سالار را حاکم کند. جامعه فقط نباید آزادی را بخواهد بلکه بداند که برای این آزادی باید هزینه دهد و از آن دفاع کند.اگر مردم ما همگی آزادی و استقلال و پیشرفت را بخواهند و برایش هزینه دهند، هیچ قدرتی نمی تواند در برابر آنها بایستد. قدرت ها اگر تنگ نظر باشند راه را بر جریان اصلاحات و رشد جامعه می بندند. بنابراین اگر اصلاحات می خواهد در عرصه اجتماع حضور داشته باشد برای این است که این فضا فراهم شود. زمینه باید برای حضور همه مردم فراهم شود و رای مردم باید ابراز شود و محدودیت ایجاد نشود و رای که ابراز شد از آن صیانت شود و این است معنی حق الناس بودن رای مردم.
باید در انتخابات شرکت و در عرصه حضور داشت. اینکه ما خواستار انتخابات پرنشاط و آزاد هستیم به معنی این است که زمینه عادلانه حضور همه گروه ها و تفکرات دلبسته انقلاب فراهم شود و به بهانه های مختلف راه حضور و فعالیت جریان ها بسته نشود.
هیچ توقعی از دولت و حکومت نداریم جز اجرای قانون با سعه صدر، رئیس جمهور با مشکلات فراوانی مواجه است. دولت دارد روی زمین پر از مین حرکت می کند . دولتمردان ما تلاش خود را به کار می گیرند.
یکی از راههای تقویت اخلاق و جلوگیری از ولنگاری ها و فسادها که هر روز از گوشه ای سر برمی آورد، این است که آزادی های اساسی تامین شود و احزاب، تشکل ها، دانشجویان دانشگاه ها و مطبوعات فعالیت کنند.
خودتان قضاوت کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر