۱۳۹۷ بهمن ۹, سه‌شنبه

تجمع برای آزادی فعالان کارگری در برابر سفارت ایران در برلین

در اعتراض به ادامه حبس شماری از فعالان کارگری، اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، گروهی از شهروندان ایرانی و غیر ایرانی در برابر سفارت ایران در برلین تجمع کردند. در این میان خبر آمدن علی نجاتی به مرخصی منتشر شده است.    
به دعوت “کانون پناهندگان سیاسی ایرانی در برلین” و “کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران – برلین” از ساعت دو تا سه بعدازظهر دوشنبه، ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن) تجمعی در اعتراض به دستگیری و حبس فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران، به ویژه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین برگزار شد.
نزدیک به ۶۰ نفر در این تجمع شرکت کرده بودند. ساعت تعیین شده برای تجمع ساعتی است که بیشتر افراد مشغول کار هستند. به گفته سازمان‌دهندگان تجمع، قصد آنان برگزاری تجمع در ساعات کاری سفارت جمهوری اسلامی بوده است.
شعارهایی که بر روی پلاکاردهای در دست تجمع‌کنندگان در برابر سفارت ایران در برلین نوشته شده بود بیش از هر چیز خواست آزادی زندانیان سیاسی، به ویژه فعالان کارگری که اخیرا زندانی شده‌اند، بخشی، قلیان و نجاتی را بیان می‌کردند. همچنین شعارهایی در محکوم کردن “پرونده‌سازی برای فعالان کارگری” و باصطلاح “اعتراف‌گیری” از آنان دیده می‌شد.
اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی در جریان اوج‌گیری اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز همراه با گروهی دیگر از کارگران معترض دستگیر شدند.
اسماعیل بخشی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، در آبان ماه در جریان اعتراضات کارگری در خوزستان بازداشت شد و در زندان به شدت مورد شکنجه قرار گرفت.
سپیده قلیان فعال مدنی است که در آبان ماه در جریان اعتراضات کارگری خوزستان به همراه اسماعیل بخشی فعال کارگری و شماری دیگر از کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شد. اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پس از اعتراضات وسیع به طور موقت آزاد شدند. اسماعیل بخشی در اینستاگرام خود نوشت که در زندان شکنجه شده و سپیده قلیان شرحی از شکنجه‌هایی را که متحمل شده بود منتشر کرد و گفت حاضر است درباره شکنجه‌هایی که نسبت به خودش و اسماعیل بخشی اعمال شده بود شهادت بدهد.
در نامه‌ای سرگشاده که جمعی از وکلای دادگستری به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نوشتند اشاره شده به اینکه هیچ مرجع رسمی‌ای در ایران به سخنان بخشی و قلیان مبنی بر شکنجه در زندان رسیدگی نکرده است. بخشی و قلیان به دنبال گزارش‌شان از شکنجه‌های متحمل شده و به راه افتادن بحث درباره شکنجه در زندان‌های ایران ۳۰ دی ۹۷، یعنی یک روز پس از پخش فیلمی به نام “طراحی سوخته” از اعترافات اجباری‌شان در مدت بازجویی، دوباره دستگیر شدند و از آن زمان در حبس به سر می‌برند.
مرخصی درمانی علی نجاتی
همچنین علی نجاتی فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه است که در جریان اعتراضات کارگری در خوزستان بازداشت شد. به گزارش “کلمه” دوشنبه ۲۸ ژانویه “با پیگیری‌های مکرر و با استناد به مدارک پزشکی برای ادامه معالجه پزشکی (ناراحتی قلبی) در خارج از زندان به مرخصی موقت آمد. “کانون پناهندگان سیاسی ایرانی در برلین” و “کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران – برلین” در فراخوان تجمع‌شان نسبت به وضعیت سلامتی علی نجاتی ابراز نگرانی کرده بودند.
حمید نوذری، سخنگوی کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین، در سخنرانی‌اش در برابر سفارت و نیز در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی گفت: «ما خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و به ویژه این سه فعال کارگری، بخشی، قلیان و نجاتی هستیم.»
نوذری همچنین گفت: «جمهوری اسلامی با این پرونده‌سازی‌ها می‌خواهد جلوی مبارزات به حق کارگران و دیگر اقشار معترض در ایران را بگیرد.»
سخنگوی کانون پناهندگان سیاسی در برلین افزود: «این پرونده‌سازی‌ها و بگیر و ببندها تنها به کارگران فعال محدود نمی‌شود بلکه دیدیم که با مسئولین کانون نویسندگان هم رفتاری مشابه کردند.»
سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین متهم به “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” شده‌اند. در ضمن قاضی دادگاه آنان، قاضی مقیسه، با درخواست برخورداری آنان از وکیل برای دفاع از خود مخالفت و برای هریک وثیقه یک میلیارد تومانی تعیین کرده است.
به نظر حمید نوذری، این‌ها نشانگر آن است که مسئولان جمهوری اسلامی «از رشد مبارزات سیاسی و اجتماعی در ایران به شدت در هراس هستند».
از روز جمعه گذشته، ۲۵ ژانویه، تا امروز در نزدیک به ۱۱ شهر اروپایی و شمال آمریکا تجمعاتی مشابه در اعتراض به دستگیری و حبس فعالان کارگری صورت گرفته است. تجمعاتی مشابه تا کنون از جمله در لندن، تورنتو، استکهلم، آمستردام، فرانکفورت، بروکسل و هانوفر برگزار شده است.
از: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر