۱۳۹۵ تیر ۱۸, جمعه

اهمیت محاکمه حمله کنندگان به سفارت عربستان

حسن‌ هانی‌زاده
در آستانه فرا رسیدن روز ۲۸ تیرماه یعنی روز رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان هستیم. این حمله که بر اساس بی‌تدبیری خاطیان صورت پذیرفت، پرسشی را در اذهان عمومی تداعی کرد که چگونه برخی از کشورها که خود نیز به اقدامات تروریستی و حمایت از تروریست در منطقه محکوم هستند،ایران را پس از مساله حمله به سفارت عربستان به ناامنی محکوم می‌کنند و آیا زمان آن فرا نرسیده است با افرادی که با حیثیت کشور بازی می‌کنند قاطعانه برخورد شود؟
ماموران قضائی و انتظامی باید با دقت این مسائل را مورد بررسی قرار دهند و اعلام کنند که آیا حضور این افراد برای حمله به سفارت عربستان با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت و اگر پاسخ مثبت است، باید پاسخگو باشند که چرا جلوی این افراد خودسر گرفته نشد؟ این اقدام در ابعاد بسیار گسترده‌ای در جهت منافع عربستان در منطقه و خدشه به ‌اعتبار ایران صورت گرفته است. چراکه عربستان با استفاده از اقدام این افراد، جریان‌سازی‌های جدیدی را علیه کشورمان در سطح منطقه و جهان انجام داد.
بنابراین اقدام آنها خدمت بزرگی به رژیم عربستان بود تا موفق شود چهره وارونه از ایران در منطقه به نمایش بگذارد. لذا دستگاه قضائی بهتر است زودتر با خاطیان پرونده حمله به سفارت عربستان برخورد کند تا در آینده شاهد تکرار مسائلی نظیر آن نباشیم. مسئولان نظامی و دستگاه دیپلماسی به خوبی آگاه هستند این قبیل از اقدامات خدمتی به کشور نمی‌کند و به همین علت به نظر می‌رسد این افراد مشکوک بوده و احتمالا جریان خاصی نقش هدایتی داشته است تا در حقیقت با خسارت وارد کردن به سفارت عربستان به رژیم آل سعود خدمت کنند و فضایی که علیه عربستان بود، به نفع این کشور تغییر دهند.
به همین علت لازم است خاطیان به اشد مجازات برسند. بر این اساس دستگاه قضائی اکنون در حال رسیدگی به پرونده مذکور بوده و افکار عمومی و مسئولان در انتظار هستند که خاطیان وعوامل پشت پرده حمله به سفارت شناسایی و محاکمه شوند و حکم قاطعی درباره این افراد صادر شود. چراکه مساله حیثیت ملی فراتر از افراد و گرایش‌های سیاسی است.
به هر حال ورود به سفارت عربستان موجب شد که عربستان، افکار عمومی منطقه را علیه ایران بسیج کند و از سویی در اتحادیه عرب، سازمان ملل، همکاری‌های اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس ایران را به خاطر حمله به سفارت مورد مواخذه قراردادند. بنابراین اگر اقدام این افراد در سفارت عربستان نبود قطعا چنین فضایی علیه ایران شکل نمی‌گرفت و برای اینکه در آینده از به وجود آمدن چنین حوادثی جلوگیری شود، شایسته است دستگاه قضا برای حفظ اعتبار ملی قاطعانه با خاطیان برخورد و آنها را به اشد مجازات برساند و عوامل پشت پرده آن را نیز به مردم معرفی کند.
منبع: روزنامه آرمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر