۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

 

سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات

سکولاریسم یعنی جدایی نهاد دین از نهاد دولت. به زبان دیگر جدائی دین و مذهب از قوای سه‌گانه‌ی اجرایی، قانون‌گذاری و دادگستری و بی‌طرفی دولت در امور مذهبی شهروندان در ضمن تضمین آزادی باور و مذهب برای همه‌ی شهروندان. 

En bild som visar text, skylt, utomhus, Vägmärken

Automatiskt genererad beskrivning

ترجمه‌های گوناگونی از سکولاریسم در فارسی وجود دارد:

۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۶, چهارشنبه

Reza_Nasehi.jpg جمهوری یا پادشاهی؟ شکل و محتوا، 

رضا ناصحی

تبار واژۀ جمهوری به یونان باستان می‌رسد: (res publique) به معنای امر عمومی، منافع عمومی یا کلیۀ اموری است که به زندگی اجتماعی اهالی یک سرزمین مربوط می‌شود. این مفهوم از افلاتون و ارسطو تا به امروز به معناهای کم و بیش نزدیک به همی به کار رفته است.

 لحظات سقوط حاکمان فرارسیده است


حکومت زنان را بی شرمانه کتک می زند و اشک تمساح برای زنان فلسطینی می ریزد

زهرا رهنورد، در پیامی از حصر خانگی، در واکنش به تشدید برخورد گشت ارشاد نوشت که جمهوری اسلامی به خاطر «چند متر روسری» مقابل چشم مردم و رسانه‌ها «بی‌شرمانه زنان را کتک می‌زند یا فرزندان معترض‌شان را می‌کشد و سوگواران‌شان را زندانی می‌کند» و خودروی آن‌ها را می‌رباید.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۴, دوشنبه

 چرا امروز دوشنبه روز سیاه دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی است

(روز واگذاری بندر چابهار به هندوستان)


عبدالستاردوشوکی

قرار است امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (١٣ می) سربنندا سونوال‌، وزیر امور کشتیرانی هند با هواپیمای اختصاصی نظامی ارتش هند به ایران سفر کند تا بعد از سالها چانه زنی و گذشت ماهها از اتمام دوره قرارداد موقت, سرانجام قرارداد ١٠ ساله واگذاری مدیریت کامل بندر چابهار به هند صورت گیرد.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۲, شنبه

ناسیونالیسم ایرانی، شکوفایی روح ایرانگرایی 


پاسخ  مثبت شاهزاده پهلوی به مهدی نصیری در نشست لندن 


از برکت جمهوری اسلامی 

امروز در جغرافیای جهان درهیچ کشوری جز ایران نمی توان شاهد چنین شعاری بود، 

پرچم فلسطین را بکن تو ک..نت

 کشف حجاب:

قانون شکنی

 یا انحراف از مبانی اخلاقی؟


فیروزنجومی
واقعیت آنستکه، پس از گذشت 45 سال، حکومت اسلامی نتوانسته است که حجاب را قانونمند سازد. نه تعریفی از حجاب است و نه بد حجابی. یکی چادر بسر کشد و دیگری مقنعه، یکی روسری دارد و مانتو، یکی گشاد پوشد و دیگری تنگ، یکی بلند و دیگری کوتاه. قانونمند ساختن حجاب نیازمند یونیفرم ساختن آنست. همه یک جور و یک رنگ. درست مثل یونیفرم زندانیان. در واقع همین یکسان و یک رنگ سازی جامعه است که حکومت اسلامی پس از 45 سال نتوانسته است بمرحله اجرا در آورد.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه


 اسرائیل، «حکومت تبهکار»؟


فاضل غیبی

آیا مایلید بدانید که در جنگ اسرائیل و حماس کدام طرف پیروز خواهد شد؟ و یا برقراری صلحی پایدار در خاورمیانه به تشکیل حکومت مستقل فلسطینی بستگی دارد؟ ...

برای ارزیابی چنین روندهای پیچیده‌ای از آشنایی با دستاوردهای علوم اجتماعی ناگزیریم. در این نوشتار با اشاره به تنها دو نکتۀ ساده خواهم کوشید تصویری از اسرائیل و «قوم برگزیده» نشان دهم تا شاید ورای تبلیغات رسانه‌ای نسبت به آیندۀ خاورمیانه نگاهی روشن‌تر بیابیم.

مهدی نصیری وهنر گفتگو حتی با دشمنان 

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۷, دوشنبه



ح.درویشی - 

دیدگاه و طرح آقای مهدی نصیری مبنی بر اتحاد تاج زاده تا شاهزاده اگر چه دیر طرح شده است و انتظار می رفت سالها قبل توسط سیاسیون طرح وبه منصه ظهور می رسید تا حداقل شاهد کارایی آن در پشتیبانی و هدایت صحیح جنبش «زن زندگی آزادی» باشیم به فال نیک می گیریم.




 

نواصولگرایان حاکم، عقل هم چیز خوبی است

abdi.jpgحمله تند عباس عبدی به نواصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند

عباس عبدی در اعتماد نوشت:

🔘جناح نواصول‌گرایان حاکم گمان می‌کنند، می‌توانند و می‌باید هر چیزی را که نمی‌پسندند نثار دیگران کنند، بدون اینکه اندکی تأمل نمایند که تبعات حرف‌ها و کارهایشان چیست؟ فقط دوست دارند نیش بزنند، نیشی که اقتضای طبیعت آنان است تا از روی درایت و آینده‌نگری.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

 جایگاه شاهزاده و تاج زاده


احمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا
صحنه تحولات سیاسی ملت ایران، و به تبع آن آینده کشور ما، در حال عبور از یک پیچ تاریخی است.

در داخل کشور، اوضاع اسفبار اقتصادی، فقر و تنگدستی، انواع بیماریهای جسمانی و روانی شهروندان در بستر کمبود دارو و درمان پزشکی، نابودی محیط زیست، اختناق و سرکوب هرگونه دادخواهی، فاشیزم گشتاپویی علیه زنان، فساد و چپاول و غارت سرمایه های مادی و معنوی کشور، بی آیندگی برای نسل جوان، اضطراب اجتماعی از احتمال وقوع یک جنگ ناخواسته، و هر مصیبتی که تصور آن برای یک ملت ممکن است، حاکم است.

 آیا «منشور مهسا» می‌تواند سند اجماع اپوزیسیون باشد؟ 

تاملی در پیشنهاد مهدی نصیری

میثم بادامچی

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه با موج مخالفت بزرگی از سوی طبقه‌ی محافظه‌کارتر اصلاح‌طلبان و کسانی که طرفدار ماندن در چارچوب نظام و قانون اساسی فعلی هستند روبرو شد، به نظر نگارنده حاوی نکته‌ی دقیق و حساب‌شده‌ای است.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۵, شنبه



 براندازی دین:

خوشخیالی 

یا ماجرا جویی وتندروی!


فیروز نجومی
براندزی دین، آیا خوشخیالی ست و یا ماجرا جویی، یا حرفی عبث است تند و اندیشه ای باطل و منزوی؟ بهمان میزان که براندازی ساختار قدرت، شادی و طرب بباد آورد. مگر نه اینکه عبور از نظام اسلامی باید از براندازی دین بگذرد وگرنه چگونه بهدف خود میرسد؟ یا بعکس عین واقعی بینی ست و نتیجه ژرف نگری ببراندازی دین در ارتباط با زندگی اجتماعی با گشودن دروزاه بروی آفرینذدگا ن و کاردانان در تمامی عرصه های علمی و هنری، مادی و معنوی. درست است.

 مهدی نصیری ورهبری اندیشه سکولاریسم در ایران 

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۳, پنجشنبه

 
چرا با مهدی نصیری برخورد نکرده اند؟؟ 

عبدالحمید وحیدی
امروز این پرسش مطرح است که چرا نظام با آقای مهدی نصیری نه تنها کوچکترین برخوردی نداشته بلکه حتی به ایشان اجازه داده اند که آزادانه از ایران خارج شود؟ بنابراین ایشان مهره نظام است.

آقای نصیری پیش ازاین در پاسخ به این پرسش می گوید : دلیلش در اینست که نظام ارزیابی سود و زیان می کند و تا کنون دریافته است که اگر با من برخورد کند زیانش بیش ازفایده است، زیرا پس از برخورد دیگران در باره من قضاوت دیگری خواهند داشت.  همین مورد را ما در مورد آقای سعید سیرجانی و محمد نوریزاد شاهد بودیم.

 اول ماه مای روز جهانی کارگر

و تولید و باز تولید سرکوبهای حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران


دکترنیره انصاری
از قرون وسطی، تا ادبیات فارسی، تا وضعیت حقوقی زنان تنها سرپرست خانوار در حکومت اسلامی
شرط ورود در حیطه سیاسی در قرون وسطا، به موجب آداب نامه های انگلیسی، وجه تمایز قاطعی بود میان صنعت کار یا پیشه ور و آزاد مرد.
اگر صنعتکار یا پیشه وری چنان توانگر میشد که میخواست آزادمرد شود باید صنعت یا پیشه اش را کنار می گذاشت و از شر همه ابزار خانه اش خلاص می شد.

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

از صادق زیبا کلام تا مهدی نصیری

از تاجزاده تا شاهزاده

عبدالحمید وحیدی

بدون تردید،آقای صادق زیباکلام شهرت خود را مدیون  کتاب ما چگونه ما شدیم؟  که  در سال ١٣٧٤ در باره علل عقب افتادگی ما ایرانیان منتشرکرد،می باشد. اهمیت این کتاب که تا کنون بیش از بیست هشت بار تجدید چاپ ویکی از پرفروشترین کتابهایی بوده است که تا کنون روانه بازار شده، نه به دلیل محتوای آن که سراسر  پوچ و بدون ارائه اسناد و آمار نگاشته شده است، بلکه بدلیل ورود خواسته یا ناخواسته نویسنده به یک حوزه بسیارمهم اجتماعی که همانا عقب افتادگی ما ایرانیان بود. 

 "خروج مهدی نصیری از ایران برای اتحاد با شاهزاده رضا پهلوی"

***