۱۳۹۴ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

رهایی از دین یا جدایی آن از سیاست؟

فیروز نجومی

خواست جدایی دین از سیاست، نه رهایی، بنظر میرسد که خواستی ست مشترک در تمام دگر اندیشان و جبهه مخالفان رژیم دین. مسلم است که این یک خواست منطقی و عقلانی ست که آیت الله ها و حجت الاسلام ها، از مسند قدرت برضایت فرود آیند و به به حوزه های علمیه باز گردند و آموزش و تدریس "علم " فقه، و احکام شریعت از جمله قانونمندی های مطهرات و نجاسات، غسل و وضو سازی، حلال ها  و حرام ها و واجبات و مستهبات را  بار دیگر از سر گیرند. کسب اجتهاد نموده و مردم را هدایت نمایند. دعا بنویسند و دعا بگویند. روضه بخوانند و وعظ و موعظه کنند. سیاستمداران و مدیران، کارشناسان و  متخصصین  نیز که درس و حرفه سیاست و مدیریت را آموخته اند، بحال خود وا گذارند تا بکار رتق و فتق امور بپردازند، و تمام نهادهای اجرایی، قضایی و قانونی را در کنترل خود در آورند.

۱۳۹۴ فروردین ۶, پنجشنبه

بعضی چیزها باید چنین باشند

فريبرز صهبا
در این دنیا چیزهایی هستند که باید آن طور مى بوده اند، این را میشود با یک نگاه به آنها فهمید. همه کس آن را حس میکند حتّی اگر چه تازه اند گمان میکنی همیشه بوده اند، از اوّل در دفتر تقدیر چنین رقم زده شده بوده است. مشرقالاذکار هند یکی از آن چیزهاست. سخت میشود این را فهمید، من این را میدانم که طرّاح آن ساختمان من بوده ام، در سال ۱۹۷۷ سنگ بنای آن را حضرت روحیه خانم گذاشتند؛ بنای آن را در سال ۱۹۸۶ تمام کردیم ولی نمیدانم چرا هر وقت آن را میبینم به نظرم میرسد آنچه من میدانم ظاهر داستان است همه چیز این بنا سالها قبل حتّی قبل از تولّد من این چنین رقم زده شده بوده است و باید چنین میبوده است. همه چیز؛ زمین، طرح، ساختمان وآنچه امروز با بازدیدکنندگانش میکند.

۱۳۹۴ فروردین ۲, یکشنبه

دیکتاتوری و شریعت اسلامی


فیروز نجومی
در سال 88، زمانیکه جنبش اعتراضی مردم پا به عرصه وجود گذارد، «مرگ بر دیکتاتور،» شعاری بود که از آغازین ترین لحظات، تحت تیغ و تازیانه و در زیر رگبار گلوله ها بر سر زبانها جاری گردید و  در سراسر ایران و جهان طنین افکند. بهمین دلیل این شعار را باید شعاری دانست که جنبش خود بخودی و خود جوش ملت ایران را سامان داد، هر چند کوتاه و زود گذر.

البته بعضا برآنند که "مرگ بر... " خود تایید و تجدید و تحکیم فرهنگ مرگ است. اگرچه نمیتوان زشت بودن مرگ را انکار نمود، اما، باید بخاطر داشته باشیم، در بسی اوقات مرگ دشمن شر است و پلیدی ها. ممکن است که زشتی ها را هم با خود ببرد. دیکتاتوری یکی از آن زشتی هاست که اگر مرگ بر آن نازل شود،

۱۳۹۳ اسفند ۲۷, چهارشنبه

تشریح وظایف ستاد حقوق بشر توسط محمدجواد لاریجانی

جرس: آخرین مواضع دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت یازدهم، گزارش UPR ایران در سازمان ملل، عملکرد احمد شهید و شیوه گزارشگری وی،مذاکرات هسته‌ای و چگونگی فعالیت ستاد حقوق بشرو...مطرح شد.  
 به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی با تشریح وظایف ستاد حقوق بشر مبنی بر اینکه «ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مسئولیت‌های مختلفی دارد. اولین مسئولیتش که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، این است که ما در مقابل تهاجماتی که به جمهوری اسلامی و تجربه مدنی‌مان می‌شود دفاع معقولی داشته باشیم.

۱۳۹۳ اسفند ۲۲, جمعه

مرجع انگلیسی یا اسم رمز " وحشت خامنه ای "

مجتبی واحدی
بیست سال پیش وقتی که آخرین بازمانده از نسل مراجع قبل از انقلاب - آیت اله اراکی - از دنیا رفت جلسه دستوری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل شد تا مراجع تقلید مورد حمایت آن جامعه را به مردم معرفی نماید. این اقدام که نخستین مورد از نوع خود در تاریخ  حوزه های علمیه بود آنطور که مورد توقع حکومت بود پیش نرفت. خبرهایی که از داخل جلسه به بیرون درز کرد حاکی از عدم وجود رأی کافی برای تأیید مرجعیت سید علی خامنه ای بود. لذا مأموران آماده به خدمت رهبر به صورت خودجوش !!! در برابر دفترجامعه مدرسین تجمع و علیه اعضای بی بصیرت آن تشکل شعارهای تهدید آمیزدادند. این شعارها کار خود را کرد و نام سید علی خامنه ای در جایگاه سوم افراد صاحب صلاحیت برای احراز مرجعیت قرار گرفت. اما این نه پایان ماجرا بلکه آغاز یک پروژه برای حامیان سید علی خامنه ای بود.

درخواست سازمانهای حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

جرس: همزمان با بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۳۶ سازمان غیردولتی از کشورهای عضو شورا خواستند تا به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران رای مثبت بدهند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همزمان با بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۳۶ سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر با انتشار نامه ای مشترک از کشورهای عضو شورا خواستند تا به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه این سازمان در رابطه با ایران رای مثبت دهند.

۱۳۹۳ اسفند ۲۱, پنجشنبه

هنر نزد ایرانیان است و بس!

عبدالحمید وحیدی

کجدار ومریزی، در حالتی به ما دست می‌دهد که هنوز نمیدانیم و مطمئن نیستیم موقع زور گفتن است یا زور شنیدن، و اگر قرار است زور بشنویم و اطاعت کنیم ، از چه کسی باید اطاعت کنیم. در میان قلدر های موجود کدامیک قویترین است که باید انتخابش کنیم. کجدار و مریزی حالتی است که باید دو دوزه بازی کنیم، حالتی است که هنوز نمی‌دانیم تکلیفمان چیست. باید جستجو کرد که آیا در فرهنگهای دیگر این عبارت « کجدار و مریز » و تعبیری که در کاربرد آن می‌شود، موجود است یا نه. کجدار و مریز یعنی : که انسان شتر گاو پلنگ بازی کند،که انسان هم مسلمان باشد و هم مارکسیست، هم کلیسا برود هم سفره حضرت عباس راه بیندازد، هم خدا را بخواهد هم خرمارا، هم جیره خوار یزیدیها باشد و هم پلوی حسینی را بخورد. یعنی اینکه هم نطام جمهوری اسلامی را، به علت بی توجهی به کاهش سن ازدواج دختران مورد شماتت قرار دهد، و هم شهوترانی را که یک دختر نه ساله را در ششمین دههه سن خود به آعوش کشدیده است را ستایش کند و به پیروی از مکتب او به حود ببالد . خلاصه کجدار و مریز یعنی که انسان یک کاسۀ پرآب را کج نگه دارد و آب نریزد. وقتی می گوئیم « هنر نزد ایرانیان است و بس » اگر تعبیرمان از«  هنر » این باشد،بدون تردید، تنها ملتی هستیم که آنرا در اختیار خود داریم.

۱۳۹۳ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

ازکدام آزادی در اسلام می خواستید سخن بگوئید؟

جرس: علی مطهری که بعدازظهر دوشنبه پس از ورود به شیراز از فرودگاه به سمت دانشگاه شیراز حرکت کرد، پس از جلوگیری تندروهای موتورسوار و شکسته شدن شیشه های ماشین حامل او، به کلانتری منتقل شد. مطهری سپس به فرودگاه بازگردانده شد تا به تهران بازگردد.    

به گزارش انصاف نیوز، مطهری که به دعوت انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی در این دانشگاه به شیراز رفته بود، تا چند ساعت برای ایراد سخنرانی اصرار داشت اما تندروهای موتورسوار هم همچنان در بیرون کلانتری حضور داشتند.

۱۳۹۳ اسفند ۱۸, دوشنبه

سپاه پاسداران:سپاه ولایت و یا ملت

فیروز نجومی
در تعجب و حیرانم که چه تعدادی از هموطنان ما به عضله های پیچیده درهم، بازوهای ستبر و زورنمایی نیروهای سپاه پاسداران در نهمین رزمایش پیامبر اعظم، در دریا و هوا و زمین، بخود می بالند، احساس افتخار و غرور میکنند که سپاهی نیرومند و مجهزآماد دفاع از حقوق ملت است؟ اما، چه اهمیتی دارد که ملت چه می اندیشد و دارای چه نظری ست؟ چرا که سپاه پاسداران، سپاه ولایت است نه ملت. اگرچه ولایتمداران، بدون تردید، برخوردار بودن از حمایت مردم را مسلم فرض میکنند و حتما هم اظهار میدارند که آنچه عیان است، وحدت ولایت و ملت، چه حاجت به بیان است، خواست ملت، خواست ولایت است. سپاه پاسداران، سپاه محد رسول الله است، لشگر پیامبر اعظم است، پیامبری که در دل و جان مردم قرار دارد. مگر میتوان تصورنمود که حکومت ولایت بیگانه باشد با ملت؟ طبیعی ست که سپاه پاسداران نگران تایید و تصدیق ملت نباشد. چون آنچه که اهمیت دارد نظر و خواست ولایت است نه ملت.

در جواب آقای اشکوری


دوست گرامی آقای اشکوری
پیشاپیش از حسن توجه و دیدگاه اصلاحگرایانه شما نسبت اموری که مربوط به همۀ ما می شود، سپاسگزاری می کنم. هر چند که، چند ساعتی پیش از در یافت نامه  شما که قطعآ از روی احترام به این‌جانب آنرا بصورت خضوصی ارسال کرده بودید،اما ترجیح دادم، آنرا جهت تنویر افکار، منتشر نمایم، تا به اینصورت از کسانی که احتمالآ چنین خرده ای را گرفته ، اما نسبت به مطرح کردن آن اغماض کرده بودند ، شکوه نمایم. در باره انتقادات کلی شما نسبت به متن، بنده پاسخی جز پذیرش جمیع توضیحات شما را، ندارم، بنابراین، لزومی به پاسخ در باره آنرا نمی بینم. اما، نکته ای را باید اشاره کنم، که این نوشتار شعاری، هر از چندی تغییر می کند. برای نمونه ابتداء یکی از دوستان از شعار ولتر:  جانم را میدهم تا تو حرفت را بزنی، هرجند که با تو مخالف باشم را پیشنهاد کرده بود، و مدتی برروی صفحه منتشر می شد.

۱۳۹۳ اسفند ۱۶, شنبه

به مناسبت روز جهانی زن ,زن ایرانی و قهرمان استوره سیزیف

شکوە میرزادگی
وضعیت زنان ایران از فرو افتادنشان در پی سقوط ایران در 1400 سال پیش، و تلاش های چند صد ساله شان برای نجات از نابرابری هر روز فزاینده، و برخاستن شان همزمان با انقلاب مشروطیت به امید همسان شدن با همجنسانشان در غرب و باز فرو افتادن سخت دردناک شان همزمان با انقلاب اسلامی، و 37 سال رنج و تلاش بدون توقف شان برای ذره ای از آن چه به دست آورده بودند، مرا همیشه به یاد سیزیف قهرمان استوره ای یونان می اندازد. در استوره ها، سیزیف قهرمانی بود با هوش که رازهای خدایان را فاش می ساخت و پرده از زشتی ها و جنایات آن ها برمی داشت. به همین دلیل خدایان به او نام حیله گرترین انسان را داده بودند.

جمهوری اسلامی، حکومتی در مانده در برابر مقاومت زنان

بمناسبت 8 مارس روز جهانی زن

تلاش جمهوری اسلامی از بدو پیدایش آن تا کنون همواره این بوده که با تحقیر و تنزل مقام زنان در جامعه نگذارد زنان ایران به برابری حقوقی و جایگاه رفیع انسانی که خواهان آن بوده و برای آن مبارزه کرده اند، دست یابند. اجباری کردن حجاب اسلامی که با شعار یا روسری یا توسری از همان ابتدای تصرف قدرت توسط آیت الله خمینی آغاز شد و در کنار مرگ بر آمریکا به پایه های ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی تبدیل گردید، این هدف را دنبال میکرد که با تحقیر زنان و محروم نمودن آنان از حقوق حقه خود، از جمله برابری کامل حقوقی با مردان، جزمیت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد.

۱۳۹۳ اسفند ۱۴, پنجشنبه

نامە انتقادی یک دوست

دوست گرامی جناب آقای وحیدی
با عرض سلام و ارادت
در سایت شما جمله ای دیدم که بسی موجب شگفتی شد! حتی اگر این جمله در متن نوشته ای و در ضمن گفتاری می آمد، جای اغماض داشت؛ چرا که در هرحال گاهی آدمی حرفی می زند که چندان سنجیده نیست و به اصطلاح می تواند در شمار «سقطات اللسان» باشد ولی وقتی چنین جمله ای در پیشانی یک رسانه می نشنید و شعار آن می شود، قاعدتا جدی است و باید جدی گرفت.
نوشته اید: «ما، هر مسلمانی که موضع خود را نسبت به اسلام مشخص نکند، تروریست پرور و ضد بشر می دانیم».
در این مورد چند پرسش قابل طرح است:

کانون مدافعان حقوق بشر: اعدام ناعادلانه شش زندانی بی‌کفایتی قوه قضاییه را اثبات کرد

کانون مدافعان حقوق بشر در پی اعدام شش زندانی در زندان رجایی‌شهر با غیر قانونی و ناعادلانه دانستن این احکام، آن‌را ثابت‌کننده بی‌کفایتی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت دانست.
حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، هادی حسینی و صدیق محمدی- شش زندانی اهل سنت و کرد- سحرگاه 13 اسفند 1393 در زندان رجایی شهر اعدام شدند.
برخی فعالان مدنی شب قبل از اعدام با تشدید اقدام‌های خود، تلاش کردند تا مسئولان امر را متقاعد سازند که مانع اجرای این اعدام‌ها شوند. نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر یکی از این افراد بود که سه‌شنبه شب با حضور در بین خانواده‌های این افراد، برای توقف اجرای احکام اعدام تلاش کرد. محمد نوری‌زاد- فعال فرهنگی- نیز در این جمع حاضر بود.

۱۳۹۳ اسفند ۱۳, چهارشنبه

حجاب اجباری شرم آور است!

الاهە بقراط
حجاب اجباری «یک فرهنگ دیگر» نیست بلکه یک امر ایدئولوژیک و تحمیلی است. نگاه و نظر بیمارگونه جنسی به زن است که در یک جا فرهنگ بردگی و فئودالی را در ساختارهای مدرن و آزاد به شکل دست‌درازی گستاخانه مردان قدرت و ثروت به هر زنی که سر راهشان قرار ‌گیرد، نشان می‌دهد و در جای دیگر، تلاش می‌کند زنان را به مثابه «ناموس» جامعه و حکومت مردانه از چشم نامحرم دور نگاه دارد. زنان ورزشکار و تیم ملی فوتبال بانوان ایران قربانی همین نگاه شده و می‌شوند حتا زمانی که در میادین ورزشی حضور می‌یابند!
 شاید اگر در ایران کشف حجاب نشده بود و من در کشور و شرایطی بزرگ نشده بودم که پوشش شهروندان، اعم از زن و مرد، به مثابه یک امر بدیهی، اختیاری بود، این همه در برابر حجاب  اجباری که با پیروزی انقلاب اسلامی بر زنان ایران تحمیل شد، احساس شرم و سرافکندگی و در عین حال عصیان نمی‌کردم.

اندر باب دگرباور و دگرباوری


پرسشی از آقای یوسفی اشکوری
دوست گرامی آقای اشکوری، همانطور که مستحضرید، بنده همراه تعدادی از دوستان، مدتی است که کارزار و بحث « دگرباور و دگرباوری » را هر چند ناشیانه اما با اشتیاق  دنبال کرده و می کنیم، زیرا تشخیص داده‌ایم که یکی از معصلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ما، چه در گذشته و چه در حال،  عدم شناخت و پرداختن به این مقوله بسیار حیاتی بوده است. فقدان درک این مهم، حتی از سوی اندیشه ورزان ، همواره سنگ بنای استبداد را در میان ما ایرانیان تکرار کرده است تا جائیکه غالبآ از هموطنان خود می‌شنویم که به عنوان مثال « ما ایرانیان، با مستبد جنگیده ایم نه با استبداد » ، یا ما « مردمی هستیم دیکتاتور پرور » یا اینکه
 « در وجود هر یک از ما هیولایی وجود دارد بنام دیکتاتور»

مختصری درباره‌ی علل عدم تحمل و کشتار دگراندیشان

مسعود نقرە کار
نگاهی گذرا و رخدادنگرانه به تاریخ میهن‌مان، و پی‌گرفتن روند پیدایی، شکل گیری و تداوم پدیده‌ی عدم تحمل و کشتار دگراندیشان، دگررفتاران و مخالفان سیاسی و عقیدتی، تردیدی بر جا نمی‌گذارد که این پدیده، به اشکال مختلف و با کاربرد انواع خشونت، ازویژگی‌های تاریخی, سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و فردی در جامعه‌ی ما بوده و هست. این خشونت از نوع زبانی، روانی، جسمانی، و از آزار و اذیت و تحمیق و توهین و تکفیر تا تبعید و ضرب و شتم و زندان و شکنجه وقتل و کشتار جمعی را دربرگرفته است.
 برشمردن نمونه‌های تاریخی عدم تحمل وکشتار دگراندیشان، دگررفتاران و مخالفان سیاسی و عقیدتی در میهنمان، بازگویی‌ای تکراری و نشان دادن زخمی مزمن است؛ زخمی که برای پیدایی‌اش دلایلی طرح، و برای درمان‌اش نیز راه حل‌هایی یافت شده است، اما هنوز پابرجاست و طاقت سوز.
 

۱۳۹۳ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

اعتراض به اعدام دگراندیشان

استاد شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی شد

جرس: در اولین جلسه شورای عالی خانه موسیقی، محمدرضا شجریان به عنوان رئیس ، مصطفی کمال پور تراب نایب رئیس و حسین علیزاده به عنوان دبیر و سخنگوی شورای عالی انتخاب شدند.
 به گزارش سایت خانه ، نخستین جلسه شورای عالی خانه موسیقی پس از انتخابات این شورا با حضور مصطفی کمال پورتراب، همایون خرم، داود گنجه ای، محمدرضا شجریان، فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده و هوشنگ کامکار از اعضای شورای عالی، هوشنگ ظریف (مشاور شورا) بعد از ظهر دیروز در ساختمان فاطمی تشکیل شد.

خانه موسیقی: این حجم تعدی و بی حرمتی به موسیقی در سه دهه گذشته بی‌سابقه است

 
جرس:
خانه موسیقی در بیانیه‌ای به لغو کنسرت‌ها و بهانه قرار دادن موسیقی برای تحت فشار قرار دادن دولت اعتراض کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، در این بیانیه با اشاره به این‌که بار دیگر هنر شریف و هنرمندان مظلوم و متعهد این دیار بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و در هیاهویی مشکوک و در جنگ و جدال‌های سیاسی و تسویه‌حساب‌های جناحی محاصره و مسلوب‌الاختیار شده‌اند، با اشاره به به وجود آمدن بارقه‌های امید با روی کار آمدن دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید و با مشی اعتدال و عدالت‌گستری آمده است: «اما دریغ و درد که دیری نپایید و دگرباره بخت هنرمندان باژگونه گشت و نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه حجم تعدی و تجاوز به حقوق شهروندی و هتک حرمت عزیزان فعال در حوزه موسیقی (بویژه بانوان) و گسترش ممانعت‌ها و ممنوعیت‌ها چنان فزونی یافت که به جرأت می‌توان گفت در سه دهه گذشته تا بدین حد سابقه نداشته است».

۱۳۹۳ اسفند ۱۱, دوشنبه

مصاحبە حسن یوسفی اشکوری با رادیو فرانسه

شوخی، توهین، کفر
کاریکاتور (کارتون)، گونه ای از هنر طراحی و نقاشی مانند طنز، زبانی است برای انعکاس مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی … جامعه، که برخی از کارتونیستها و طنزپردازان، سعی دارند تا بسیاری از مشکلات و کمبودهای اجتماعی را در این قالب هنری و ادبی منعکس نمایند.
زبان طنز و کارتون می تواند زمینه تفکر نسبت به معضلات و مشکلات موجود در جامعه را در مخاطب فراهم آورد و طنزنویسان یا کارتونیستها می توانند با شوخی کردن با مشکلات اجتماعی به تخلیه روانی جامعه کمک نمایند.

دموکراسی خواهان جهان متحد شوید – پیامی از زندان

هم میهنان گرامی
با درودهای گرم و آرزوی رهایی و پیروزی
همگی از دور و نزدیک شاهد فروپاشی نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی حاکم بر جامعه هستید و می دانید همه ی این بحران ها و فروریختگی ها  ناشی از حاکمیت جهل، جزم گرایی و زور و منفعت خواهی حکومتگران است. برای عبور از چنین ورطه ی هولناک و روزگار سخت و سیاه، راهی جز همدلی و اتحاد حول خواسته های ملی وجود ندارد. خوشبختانه جنشهای اجتماعی نسبتا فراگیر، حول خواسته های فراگیر همچون نه به اعدام، نه به حجاب اجباری، آزادی زندانیان سیاسی و نه به فقر و بیکاری و ستم مضاعف، شکل گرفته که  می بایست تقویت شود
اگر بخواهیم از عراقیزه شدن کشور و سرنوشت سوریه، به دور بمانیم و در عین حال، از تباهی و ستم حاکم نیز رهایی یابیم، راهی جز پیمودن راه دموکراسی خواهی، حقوق بشر ومسالمت جویی نداریم.

۱۳۹۳ اسفند ۱۰, یکشنبه

نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به حسن روحانی


جناب آقای دکتر حسن روحانی ، ریاست جمهوری
باسلام و ادای احترام

صرفنظر از اینکه وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان و راه ندادن به دگراندیشان برای حضور در عرصه انتخابات، ایرادات عمده ای را به جریان انتخابات ریاست جمهوری وارد میکند. با این حال باید اذعان نمودکه جنابعالی در انتخاباتی که به دلایل فوق الذکربا موازین دموکراسی فاصله داشت در خرداد ماه 92 با رای بالای ملت ایران به ریاست جمهوری انتخاب شدید. 

کمپین جهانی "آموزش جرم نیست" وسعت بیشتری می‌یابد

آموزش جرم نیست، یک کمپین بین المللی است که توجّه جهانیان را به پاسخ سازندۀ جامعۀ بهائی در قبال اقدامات سیستماتیک دولت ایران برای جلوگیری از دسترسی جوانان بهائی به تحصیلات دانشگاهی جلب می‌کند. روز ۲۷ فوریه روز اقدام بین‌المللی این کمپین است.
در وب سایت این کمپین که در نوامبر ٢٠١٤ آغاز شد، تلاش‌های گستردۀ مسئولین امور در ایران را در راه اذیّت و آزار بهائیان مورد تأکید قرار داده و سوابق تاریخی آن را ذکر نموده است.
صفحۀ اصلی وب سایت می‌گوید " آموزش در ایران جرم است. اما ما می توانیم این وضعیت را تغییر دهیم." و مردم سراسر جهان را به شرکت در این کمپین دعوت می‌کند.

پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض، حق و خواسته ما زنان است

بیانیه کانون شهروندی زنان در آستانه روز جهانی زن
جرس: کانون شهروندی زنان، در آستان روز جهانی زن، به عنوان یکی از نهادهای جامعه مدنی زنان، با صدور بیانیه‌ای خواسته است تا "توجه دولت یازدهم و به ویژه معاونت امور زنان ریاست جمهوری و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام را بار دیگر به موضوع پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان جلب و تحقق آن را که به دلایل غیرمنطقی، نزدیک به دو دهه به تعویق افتاده، یادآور شود."