چرا ما چنین هستیم؟
صفحات
۱۴۰۳ خرداد ۱۱, جمعه
۱۴۰۳ خرداد ۸, سهشنبه
فیروز نجومی
سپانلو را سپاس که "مرد امروز* " را "مرد همیشه " نامید. اما، براستی کیست مرد امروز، مرد همیشه، مرد فر دا، مرد آینده؟ کیست این مرد بی زمان، این مرد فنا ناپذیر، مردی که فراسوی تاریخ است؟
مرد امروز، مردی ست که غل و زنجیر ارزشهای کهنه و پوسیده را میگسلد از دست و پای ملتی که به ذلت و خواری خویش نا آگاه است و به اسارت و بندگی برضایت گردن نهاده است. مرد امروز، مردی ست هیچ نجوید مگر نجات ملت از ظلم و ستم دین و قدرت، فقر و عقب ماندگی، سیاهی و تاریکی، و خرافات و موهوم پرستی. مرد امروز زاینده روشنایی ست.
۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه
من خواهان یک انقلاب هستم
رضا پهلوی به اشپیگل: خواهان انقلاب هستم
ایران اینترنشنال - رضا پهلوی در گفتوگو با نشریه آلمانی اشپیگل با اشاره به خیزشهای اخیر در ایران علیه جمهوری اسلامی گفت خواهان انقلاب است و مردم ایران میدانند که اگر «از شر این رژیم خلاص نشویم، کشور محکوم به فناست».
او در این گفتوگو به سوالهای متعدد خبرنگار اشپیگل درباره موضوعاتی چون درخواست برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران تا موضعش درباره ساواک و سیاست های پدرش پاسخ داد.
۱۴۰۳ خرداد ۶, یکشنبه
۱۴۰۳ خرداد ۵, شنبه
نماد بلاهت
در حکومت آخوندی!
فیروز نجومی
اینروزها توجه همگان بر رازگشائی معمای کشته شدن رئیس جمهور، آخوند دکتر ابراهیم رئیسی، متمرکز گردیده است. شاید، مرگش(شهادت، بقول ولایت پرستان) سبب شود که هویت اصلی و اصیل او، آدمکشی شقی و بیرحم، اشکار گردد. و همه هموطنان آگاه گردند که چه آدمکشانی بر ما حکومت میکنند، چه آخوندهای مقدسی بر خاسته از حوزه های علمیه، دستهاشان را بخون هموطنانی آلوده کرده اند که دارای باور و اندیشه ای بوده اند در اختلاف با شریعت اسلامی و یا خصومت با نظمی اجباری بر اساس تسلیم و اطاعت و فرمانبری.
۱۴۰۳ خرداد ۴, جمعه
منوچهر صالحی لاهیجی
سپهر همهگانی چیست کجاست؟
با کانال «پشت عینک دیگران» دو مصاحبه داشتم درباره «سپهر همهگانی کجاست؟» از آنجا که در یک گفتگو به دشواری میتوان همه جوانب یک موضوع را شکافت، زیرا پرسشهای پیاپی سبب میشوند تا بسیاری از پاسخها نیمه بمانند. بنابراین بهتر دیدم آنچه درباره مقوله «سپهر همهگانی» میدانم را در یک نوشتار در اختیار جویندگان قرار دهم.
۱۴۰۳ خرداد ۱, سهشنبه
حق تجلی و ظهور عقیده بمثابه منع تفتیش عقیده،
سیامک صفاتی
طبق اصل بیست و سوم قانون اساسی ایران، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیدهای مورد تعرض و مواخذ قرار داد.این که منع تفتیش عقاید را فرو بکاهیم به صرف داشتن عقیده در نهانگاه، ابتدایی ترین و بدوی ترین تعریفی است که برای آن قائل شدهایم. طرفه آن که حتی همین نگاه نازل به تفتیش عقاید نیز بطور سیستماتیک مورد دست اندازی حکومت قرار گرفته و میگیرد.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۳۱, دوشنبه
حسن بهگر
ملایان مخالفت با لیبرالیسم را همچون مبارزه با آمریکا، از چپ به ارث بردند و نهایت ترویج بدفهمی وسوء استفاده از هر دو مطلب را تا به امروز پیش چشم ما به نمایش گذاشته اند. اما گرایش ایرانیان برای جذب پدیده های فرهنگی و میل به تحول خواهی شان بردستگاه های دروغ پردازی و جعلیات رژیم پیروز آمده و به تدریج بسیاری دانستند که لیبرالیسم مکتب آزادیخواهی است و آنچه که در کشورهای مدرن و دموکرات جهان حاکم است و مطلوب ماست، دستاورد همین مکتب است.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۳۰, یکشنبه
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۹, شنبه
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۸, جمعه
نیره انصاری
از جمله تغییرات اجتماعی و جمعیتیِ وسیعی که جامعه ایران در سالهای گذشته تجربه کرده، افزایش خانوارهایِ زنِ سرپرست بوده است.
پس از جمعیت سالمندان در کشور، یک میلیون و 30 هزار زن، از دو میلیون و 5488 هزار تن زنانِ سرپرستِ خانوار، دومین فراوانیِ کمیته امداد هستند که به دلایل فوت، طلاق، زندانی بودن همسر و نیز سن بالا دخترانِ (خودسرپرست) زیرپوشش کمیته امداد قرار دارند.
بیش از دومیلیون زن سرپرست خانوار در انتظار تصویب قانونی خاص برای رفع مشکلاتشان از سوی مجلس اسلامی هستند.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه
سکولاریسم – مزایا، چالشها و انتقادات
سکولاریسم یعنی جدایی نهاد دین از نهاد دولت. به زبان دیگر جدائی دین و مذهب از قوای سهگانهی اجرایی، قانونگذاری و دادگستری و بیطرفی دولت در امور مذهبی شهروندان در ضمن تضمین آزادی باور و مذهب برای همهی شهروندان.
ترجمههای گوناگونی از سکولاریسم در فارسی وجود دارد:
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۶, چهارشنبه
لحظات سقوط حاکمان فرارسیده است
حکومت زنان را بی شرمانه کتک می زند و اشک تمساح برای زنان فلسطینی می ریزد
زهرا رهنورد، در پیامی از حصر خانگی، در واکنش به تشدید برخورد گشت ارشاد نوشت که جمهوری اسلامی به خاطر «چند متر روسری» مقابل چشم مردم و رسانهها «بیشرمانه زنان را کتک میزند یا فرزندان معترضشان را میکشد و سوگوارانشان را زندانی میکند» و خودروی آنها را میرباید.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۴, دوشنبه
چرا امروز دوشنبه روز سیاه دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی است
(روز واگذاری بندر چابهار به هندوستان)
عبدالستاردوشوکی
قرار است امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (١٣ می) سربنندا سونوال، وزیر امور کشتیرانی هند با هواپیمای اختصاصی نظامی ارتش هند به ایران سفر کند تا بعد از سالها چانه زنی و گذشت ماهها از اتمام دوره قرارداد موقت, سرانجام قرارداد ١٠ ساله واگذاری مدیریت کامل بندر چابهار به هند صورت گیرد.
قانون شکنی
یا انحراف از مبانی اخلاقی؟
فیروزنجومی
واقعیت آنستکه، پس از گذشت 45 سال، حکومت اسلامی نتوانسته است که حجاب را قانونمند سازد. نه تعریفی از حجاب است و نه بد حجابی. یکی چادر بسر کشد و دیگری مقنعه، یکی روسری دارد و مانتو، یکی گشاد پوشد و دیگری تنگ، یکی بلند و دیگری کوتاه. قانونمند ساختن حجاب نیازمند یونیفرم ساختن آنست. همه یک جور و یک رنگ. درست مثل یونیفرم زندانیان. در واقع همین یکسان و یک رنگ سازی جامعه است که حکومت اسلامی پس از 45 سال نتوانسته است بمرحله اجرا در آورد.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۱, جمعه
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه
فاضل غیبی
آیا مایلید بدانید که در جنگ اسرائیل و حماس کدام طرف پیروز خواهد شد؟ و یا برقراری صلحی پایدار در خاورمیانه به تشکیل حکومت مستقل فلسطینی بستگی دارد؟ ...
برای ارزیابی چنین روندهای پیچیدهای از آشنایی با دستاوردهای علوم اجتماعی ناگزیریم. در این نوشتار با اشاره به تنها دو نکتۀ ساده خواهم کوشید تصویری از اسرائیل و «قوم برگزیده» نشان دهم تا شاید ورای تبلیغات رسانهای نسبت به آیندۀ خاورمیانه نگاهی روشنتر بیابیم.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۸, سهشنبه
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۷, دوشنبه
نواصولگرایان حاکم، عقل هم چیز خوبی است
حمله تند عباس عبدی به نواصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاحطلب می دانند
عباس عبدی در اعتماد نوشت:
🔘جناح نواصولگرایان حاکم گمان میکنند، میتوانند و میباید هر چیزی را که نمیپسندند نثار دیگران کنند، بدون اینکه اندکی تأمل نمایند که تبعات حرفها و کارهایشان چیست؟ فقط دوست دارند نیش بزنند، نیشی که اقتضای طبیعت آنان است تا از روی درایت و آیندهنگری.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه
جایگاه شاهزاده و تاج زاده
احمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا
صحنه تحولات سیاسی ملت ایران، و به تبع آن آینده کشور ما، در حال عبور از یک پیچ تاریخی است.
در داخل کشور، اوضاع اسفبار اقتصادی، فقر و تنگدستی، انواع بیماریهای جسمانی و روانی شهروندان در بستر کمبود دارو و درمان پزشکی، نابودی محیط زیست، اختناق و سرکوب هرگونه دادخواهی، فاشیزم گشتاپویی علیه زنان، فساد و چپاول و غارت سرمایه های مادی و معنوی کشور، بی آیندگی برای نسل جوان، اضطراب اجتماعی از احتمال وقوع یک جنگ ناخواسته، و هر مصیبتی که تصور آن برای یک ملت ممکن است، حاکم است.
آیا «منشور مهسا» میتواند سند اجماع اپوزیسیون باشد؟
تاملی در پیشنهاد مهدی نصیری
میثم بادامچی
مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بیبیسی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر میخواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاجزاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه با موج مخالفت بزرگی از سوی طبقهی محافظهکارتر اصلاحطلبان و کسانی که طرفدار ماندن در چارچوب نظام و قانون اساسی فعلی هستند روبرو شد، به نظر نگارنده حاوی نکتهی دقیق و حسابشدهای است.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۵, شنبه
خوشخیالی
یا ماجرا جویی وتندروی!
فیروز نجومی
براندزی دین، آیا خوشخیالی ست و یا ماجرا جویی، یا حرفی عبث است تند و اندیشه ای باطل و منزوی؟ بهمان میزان که براندازی ساختار قدرت، شادی و طرب بباد آورد. مگر نه اینکه عبور از نظام اسلامی باید از براندازی دین بگذرد وگرنه چگونه بهدف خود میرسد؟ یا بعکس عین واقعی بینی ست و نتیجه ژرف نگری ببراندازی دین در ارتباط با زندگی اجتماعی با گشودن دروزاه بروی آفرینذدگا ن و کاردانان در تمامی عرصه های علمی و هنری، مادی و معنوی. درست است.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۳, پنجشنبه
عبدالحمید وحیدی
امروز این پرسش مطرح است که چرا نظام با آقای مهدی نصیری نه تنها کوچکترین برخوردی نداشته بلکه حتی به ایشان اجازه داده اند که آزادانه از ایران خارج شود؟ بنابراین ایشان مهره نظام است.
آقای نصیری پیش ازاین در پاسخ به این پرسش می گوید : دلیلش در اینست که نظام ارزیابی سود و زیان می کند و تا کنون دریافته است که اگر با من برخورد کند زیانش بیش ازفایده است، زیرا پس از برخورد دیگران در باره من قضاوت دیگری خواهند داشت. همین مورد را ما در مورد آقای سعید سیرجانی و محمد نوریزاد شاهد بودیم.
اول ماه مای روز جهانی کارگر
و تولید و باز تولید سرکوبهای حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران
دکترنیره انصاری
از قرون وسطی، تا ادبیات فارسی، تا وضعیت حقوقی زنان تنها سرپرست خانوار در حکومت اسلامیشرط ورود در حیطه سیاسی در قرون وسطا، به موجب آداب نامه های انگلیسی، وجه تمایز قاطعی بود میان صنعت کار یا پیشه ور و آزاد مرد.
۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه
از صادق زیبا کلام تا مهدی نصیری
از تاجزاده تا شاهزاده
عبدالحمید وحیدی
بدون تردید،آقای صادق زیباکلام شهرت خود را مدیون کتاب ما چگونه ما شدیم؟ که در سال ١٣٧٤ در باره علل عقب افتادگی ما ایرانیان منتشرکرد،می باشد. اهمیت این کتاب که تا کنون بیش از بیست هشت بار تجدید چاپ ویکی از پرفروشترین کتابهایی بوده است که تا کنون روانه بازار شده، نه به دلیل محتوای آن که سراسر پوچ و بدون ارائه اسناد و آمار نگاشته شده است، بلکه بدلیل ورود خواسته یا ناخواسته نویسنده به یک حوزه بسیارمهم اجتماعی که همانا عقب افتادگی ما ایرانیان بود.