۱۴۰۰ اسفند ۵, پنجشنبه

 معلمان معترض:

برای سرکوب بودجه دارید، اما برای رفاه معلمان پولی در بساط ندارید!

جواد متولی

فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران روز سه‌شنبه سوم اسفند۱۴۰۰ بار دیگر یک تجمع اعتراضی سراسری برگزار کردند

این تجمع در شهرهای مختلف با شعار «رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است، جنبش فرهنگیان آماده قیام است» آغاز شد

فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران روز سه‌شنبه سوم اسفند۱۴۰۰ بار دیگر یک تجمع اعتراضی سراسری برگزار کردند. این تجمع در شهرهای مختلف با شعار «رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است، جنبش فرهنگیان آماده قیام است» آغاز شد.  

تجمع امروز معلمان در شرایطی برگزار شد که روز ۳۰ بهمن ماموران امنیتی به تجمع معلمان معترض حمله و عده‌ای از آن‌ها را با ضرب و شتم بازداشت کردند.

تجمع امروز چه‌گونه برگزار شد؟

بر اساس اعلام «محمد حبیبی»، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان، این تجمع در بیش از ۱۰۰ شهر و ناحیه کشور برگزار شده است. 

به گواه تصاویر و ویدیوهای موجود، معلمان البرز موفق شدند تجمع اعتراضی خود را با وجود جو شدید امنیتی برگزار کنند. 

همسر یکی از معلمان بازداشتی در این تجمع می‌گفت: «همسرم با مدرک دکترا و ۳۰ سال سابقه خدمت در آموزش‌وپرورش را با ضرب و شتم وحشیانه در تجمع ۳۰ بهمن بازداشت کردند. همسر من چرا باید بازداشت شود؟ مگر او سه هزار میلیارد تومان اختلاس کرده است؟»

در تجمع معلمان بندرانزلی، یکی از معلمان با اشاره به چپاول «بانک ملی»، «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «صندوق توسعه» گفت: «ما در کانادا ویلا و باغ نداریم، اسناد مملکت را بیرون نبرده‌ایم، آدرس ما سر راست است، در مدرسه و کلاس درس. گریبان معلم را گرفتن افتخار نیست.» 

در تجمع شهر ساری هم معلمان معترض با توزیع گل به استقبال حضور نیروهای انتظامی رفتند.

بازداشتی‌های امروز چه کسانی بودند؟

در پایان تجمع امروز کرج، «سولماز فیض‌اله‌زاده»، عضو هیات مدیره «کانون صنفی معلمان استان البرز» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ‌به محل نامعلومی منتقل شده است. 

«علی حسن بهامین»، از فعالان صنفی در شیراز را نیز در میانه تجمع بازداشت کردند. «منیژه نعمتی» هم در شهر بیضا استان فارس بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده است.

واکنش نیروهای امنیتی به تجمع ۳۰ بهمن‌ چه بود؟

در تجمع روز ۳۰ بهمن، ۲۵ نفر از فرهنگیان معترض با ضرب و شتم ماموران امنیتی بازداشت شدند. ۲۴ نفر از بازداشت شدگان از معلمان استان البرز بودند که در تجمع شهر کرج آن‌ها را بازداشت کردند. آن‌ها به جز «شبنم بهارفر»، ساعتی پس از تجمع آزاد شدند. نیروهای امنیتی بهارفر را پس از بازداشت، ابتدا به کلانتری ۱۴ «عظیمه» منتقل کردند. 

یکی از معلمان کرجی در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» که شاهد عینی بازداشت معلمان بوده است، می‌گوید: «ماموران امنیتی بسیار بی‌رحمانه اقدام به بازداشت فرهنگیان کردند. آن‌ها وقتی خانم بهارفر را بازداشت کردند، او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و به داخل خودرو پرتاب کردند. چند بار نزدیک بود سر این خانم به اتاق خودرو برخورد کند اما اصلا توجهی به این ضربات نداشتند. پس از انتقال به کلانتری، او را به پلیس امنیت اخلاقی منتقل کردند.»

به گفته این معلم معترض، «شبنم بهارفر» پس از انتقال به پلیس امنیت اخلاقی، به دلیل نبود بازداشتگاه، علی‌رغم تصمیم نیروی انتظامی برای آزادی او، با اصرار و مداخله نیروهای امنیتی به بازداشتگاه پلیس آگاهی کرج منتقل می‌شود: «او یک شب را در این بازداشتگاه در کنار متهمان جرایم قتل و دزدی گذراند تا صبح روز یک‌شنبه اول اسفند به دادگاه انقلاب کرج منتقل شود. در نهایت شعبه دوم این دادگاه با صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و تامین آن از سوی خانواده‌اش، او را آزاد کرده است.»

این فعال صنفی معترض ساکن کرج می‌گوید: «بر خلاف رفتار پرخشونت ماموران امنیتی، برخورد عوامل کلانتری و دادگاه با این معلم بازداشتی بسیار محترمانه بوده است.»

بر اساس گزارش منتشر شده «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، «روح‌الله (رادا) مردانی» در تجمع شهر دلفان استان لرستان با ضرب و شتم دستگیر شده است: «دست آقای مردانی را از پشت به صندلی جلوی دفتر شعبه اول بازپرسی بسته و به پاهایش شبیه مجرمین خطرناک پابند بسته بودند. مامورین لباس شخصی با الفاظ رکیک به ایشان فحاشی می‌کردند. به مادر و پدر این فعال صنفی که سال‌ها قبل از دنیا رفته‌اند، فحش رکیک می‌دادند. توهین و ‌فحش آن‌قدر رکیک بود که موجب ناراحتی مراجعین شده بود. در مسیر چنان ایشان را مورد ضرب و جرح قرار داده بودند که خون از سر و صورت آقای مردانی می‌چکید.» 

این فعال صنفی کماکان در بازداشت به سر می‌برد.

واکنش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به بازداشت معلمان چه بود؟

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به حکم ۱۰ ساله دوم «اسماعیل عبدی»، دبیر «کانون صنفی معلمان ایران» که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، بازداشت و ضرب و شتم معلمان معترض در تجمع ۳۰ بهمن‌ماه را محکوم کرده و نوشته است: «حاکمیت به جای شنیدن صدای فرهنگیان که صدای برابری خواهی و حق طلبی است،  تنها راه حل را در سرکوب فرهنگیان می‌داند. روح‌الله مردانی در شهر دلفان پس از اتمام تجمع ۳۰ بهمن، به بدترین شکل مورد ضرب و شتم قرار گرفته و راهی زندان شده است.»

جدا از اسماعیل عبدی، در حال حاضر «هاشم خواستار»، «محمدحسین سپهری»، «محمدتقی فلاحی»، «شعبان محمدی»، «لطیف روزی‌خواه»، «محمدرضا رمضان‌زاده»، «حسین رمضان‌پور»، «یعقوب یزدانی»، «نصرت بهشتی»، «زینب همرنگ»، «معصومه عسکری» و «عالیه اقدام دوست» در زندان‌های مختلف کشور ایام حبس ناعادلانه خود را می‌گذرانند.

شورای هماهنگی در بیانیه خود نوشته است: «جامعه معلمان و کنش‌گران صنفی ضمن محکوم کردن این اقدامات غیر قانونی و معلم ستیزانه، اعلام می‌دارد فشارهایی از این دست و پرونده سازی و محاکمه کنش‌گران صنفی، بی تردید معلمان را به پیمودن راه کنونی تا رسیدن به ابعاد مختلف  عدالت و آزادی مصرتر خواهد کرد.»

چرا دولت بودجه رتبه‌بندی معلمان را تایید نمی‌کند؟

اصلی‌ترین ایراد شورای نگهبان بر لایحه رتبه‌بندی، ماده ۷۵ «قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن» است. 

بر اساس این ماده، هر طرحی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، بودجه آن باید از طرف دولت تایید شده باشد. اما تا این لحظه دولت از تایید بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی این لایحه برای سال ۱۴۰۰ سر باز زده و اجرای آن را به سال ۱۴۰۱ موکول کرده است.

«محمد حبیبی»، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان معتقد است: «می‌خواهند با مصاحبه‌های مختلف و برنامه‌های متناوبی که ارایه داده می‌شود، نوعی سردرگمی ایجاد کنند تا سال ۱۴۰۰ تمام شود و عملا قانون رتبه‌بندی معلمان هم ایجاد نشود. شورای نگهبان بر اساس قانون موظف است لایحه‌ای را تایید کند که بودجه آن از سمت دولت تایید شود. طبیعی است اگر دولت آن را تامین و تایید نکند، شورای نگهبان هم نمی‌تواند آن را تایید کند. اما استدلال دولت، استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی است. دولت به واسطه این اصل، استدلال می‌کند که مصوبات مجلس در این لایحه، بار مالی مازاد بر دوش دولت است. به همین دلیل، حاضر به پذیرش نظر مجلس نیست. در نتیجه، شورای نگهبان مطابق قانون و با استناد به همین اصل، حاضر به تایید مصوبه مجلس نشده است.»

فعال صنفی معلمان در استان البرز که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، در انتهای صحبت خود، درباره انگیزه و علت این پشت گوش انداختن رسیدگی به وضعیت معلمان می‌گوید: «برای سرکوب مطالبه معیشتی ما و دیگر مردم، این همه مامور امنیتی و ضد شورش اعزام می‌کنند. باور پذیر نیست که بودجه برای سرکوب معیشت ما دارند اما برای رفاه و رضایت ما ندارند. این مطالبات ما همگی در چارچوب قانون و اجرای آن است. اجرای دقیق لایحه رتبه‌بندی، هم‌سان سازی حقوق بازنشستگان، آزادی معلمان زندانی، رسیدگی به بیمه درمانی، رفع کمبودهای مدارس و یا کلاس‌های درس و کاهش حجم کتاب‌های درسی چرا باید با برخورد خشونت‌آمیز مواجه شود. آقایان رئیسی و قالیباف که حالا در صدر قوه مجریه نشسته‌اند، بدانند این اعتراض مدنی آخرین پیام ما خطاب به حکومت است.»

از: ایران وایر 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر