۱۴۰۰ آذر ۲۶, جمعه


 حکم حکومتی یک آخوند برای عزل امام جمعه اهل سنت

حکم مضحک و مذموم یک آخوند شیعه (نماینده ولی فقیه در استان گلستان) برای عزل یک عالم سنی مذهب یعنی حضرت شیخ التفسیر مولانا گرگیج (امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، و عضو مجمع فقهي اهل سنت ایران)  نه تنها فاقد اعتبار بلکه توهین و هجمه ای است آشکار در راستای دخالت وقیحانه حکومت در امور اهل سنت.

متاسفانه دهه ها است که در جمهوری اسلامی جای شاکی و متهم عوض شده است. مولانا گرگیج هیچگونه توهینی به اهل تشیع نکرده است بلکه به توهین های برخی از هتاکان و مداحان بددهن اعتراض کرده بود. همه می دانند که عناصر افراطی به ظاهر شیعه آزاد هستند تا علنا بدترین توهین ها را علیه عقاید اهل تسنن روا بدارند؛ و اگر کسی اعتراض کرد, معترض را مجازات کنند. حقیقتا در جمهوری اسلامی سنگ را بسته و سگ را رها کرده اند.

 

این وظیفه همه ما است که از حضرت شیخ التفسیر مولانا گرگیج ء شجاع قاطعانه حمایت کنیم و اجازه ندهیم جمهوری اسلامی تعدی و ستمگری بر اهل سنت و دیگران را تا این درجه از دریدگی و انحصارطلبی گسترش بدهد. زمان آن فرا رسیده است که علمای اهل سنت کشور در مقابل دخالت ظالمانه و خوارپندارانه حکومت خودکامه در امور اهل سنت صدای اعتراض خود را بلند کنند. بدیهی است که این حکم جعلی و مضحک باطل است. تظاهرات و اعتراض امروز هزاران نمازگزار اهل سنت در استان گلستان شاهدی بر این مدعا است که مردم دین حکومتی نمی خواهند. این سرآغاز یک حرکت مدنی و اعتراضی بزرگ اهل سنت ایران خواهد بود. در تاریخ و شرع اهل سنت  هیچ نوع مرجع یا مقام مذهبی یا حکومتی نمی تواند یک امام جمعه را عزل کند. این همیشه مردم بوده اند که آزادانه انتخاب می کنند در کدام مسجد و پشت سر کدام پیشنماز یا امام نماز بگذارند. این یک واقعیت پایدار و تاریخی بوده و است. لذا حکم حکومتی و ساختگی یک آخوند شیعه کاملا مضحک و فاقد اعتبار است.

 

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

جمعه ۲٦ آذر ١٤٠٠

image.png


دفتر خامنه‌ای به امامان جمعه اهل سنت هشدار داد

بهبر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، در پی عزل غیرقانونی مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه‌ اهل سنت آزادشهر در استان گلستان، دفتر علی خامنه‌ای در تماس با برخی از امامان جمعه‌ اهل سنت به آنها هشدار داده است که به این اقدام اعتراض نکنند.

همزمان، وبسایت «رصد بلوچستان» نیز خبر داده پس از عزل مولوی گرگیج، دفتر خامنه‌ای و همچنین اداره‌های اطلاعات در شهرهای این استان به صورت خصوصی به برخی از امامان جمعه‌ اهل سنت هدایایی اهدا کرده‌اند.

با این حال، عبدالکریم حسین‌پور، امام جمعه اهل سنت شهر گُشت، حمایت خود را گرگیج اعلام کرد و گفته‌ها مبنی بر اهانت گرگیج به اهل بیت را تهمت محض دانست.

روز جمعه پس از آنکه کاظم نورمفیدی، نماینده‌ خامنه‌ای در استان گلستان، در اقدامی غیرمعمول مولوی گرگیج‌ را عزل و امام جمعه اهل سنت جدیدی برای آزادشهر منصوب کرد، مردم با تجمع مقابل خانه‌ گرگیج این اقدام را غیر قانونی خواندند.

همچنین به دنبال انتشار خبری درباره دستور حصر خانگی مولوی گرگیج، برخی مردم آزادشهر روز جمعه او را از خانه به مسجد بردند.

روز جمعه ویدیوهای منتشر شده حاکی از حضور نیروهای امنیتی و ضد شورش در اطراف خانه‌ امام جمعه‌ پیشین اهل سنت داشت.

عزل این روحانی اهل سنت در حالی انجام شد که پیش از این انتصاب امامان جمعه اهل سنت، برخلاف امامان جمعه شیعه، توسط رهبر جمهوری اسلامی انجام نمی‌شد و مقبولیت آنان بین مردم منطقه عامل اصلی انتخاب این امامان جمعه بود.

با این حال خامنه‌ای در سال‌های گذشته نهادهایی را برای دخالت در امور اهل سنت ایجاد کرده و امامان جمعه در برخی از شهرستان‌ها توسط این نهادها انتخاب می‌شوند.

عزل غیرقانونی این روحانی شاخص اهل سنت از سمت امام جمعه پس از واکنش روحانیون شیعه به سخنان او درباره امام سوم شیعیان صورت گرفت.

بنابر گزارش‌ها، گرگیج گفته بود عمر بود که امام حسین را به عقد دختر یزدگرد درآورد و نسل بعدی امامان از آنها بود؛ از این رو، اگر کسی خلافت عمر را نپذیرد نسل‌های بعدی امامان را زیر سوال می‌برد.

این سخنان با اعتراض شدید تعدادی از روحانیون شیعه مواجه شد و برخی از آنان نیز علیه او ناسزا گفتنند.

گرگیج پس از این واکنش‌ها با اعلام اینکه سخنانش تحریف شده گفت قصدش از بیان این سخنان، اعتراض به توهین‌هایی بود که به خلیفه دوم مسلمانان در «ایام فاطمیه» در ایران صورت می‌گیرد. عزل مولوی گرگیج اعتراض نکنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر