۱۴۰۰ آذر ۱۹, جمعه

 راه اندازی سایت عفو بین‌الملل به زبان فارسی همزمان با

 روز جهانی حقوق بشر


یورونیوز -
سازمان عفو بین‌الملل از راه اندازی سایت خود به زبان فارسی خبر داد. این سازمان بین المللی دهم دسامبر (۱۹ آذر ۱۴۰۰) و همزمان با روز جهانی حقوق بشر نسخه فارسی سایت خود را در دسترس فارسی زبانان سراسر دنیا قرار داده است.

عفو بین‌الملل هدف از این اقدام خود را برخورداری فارسی زبانان از گردش آزاد اطلاعات و بازتاب آنچه نقض اصول حقوق بشر در ایران خوانده می شود، عنوان کرده است.

این سازمان معتبر بین المللی پیش تر هم صحفه ویژه ای را برای گزارش مستندات مربوط به ناآرامی های آبان ۹۸ در ایران ایجاد کرده بود.

نسخه جدید وبسایت عفو بین الملل با درخواست عدالت، برابری و آزادی در سراسر جهان و بیانیه ها و گزارش ها مرتبط با ایران بویژه آرشیو سالهای اخیر در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

👈 مطالب بیشتر در یورونیوز

عفو بین الملل با استناد به گزارشات مستند و تجزیه تحلیل حقوقی و قانونی نقض حقوق بشر توسط مقامات و مسئولان ایرانی به جامعه بین الملل توصیه می کند که «بحران مصونیت» فعلی را مرتفع کنند. این سازمان حقوق بشری بر این باور است که ایجاد سازوکارهای مستقل جمع آوری، نگهداری و تجریه تحلیل شواهد جرائم بسیار جدی ای که تحت قوانین بین الملل در ایران صورت گرفته، می تواند زمینه پیگیری های قضایی در آینده را تسهیل کند.

دیانا الطجاوی، قائم مقام خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل می گوید: «وبسایت در حالی راه می افتد که ایران شاهد بحران شدید حقوق بشری است. صدها تن در نتیجه دادرسی های ناعادلانه به مرگ محکوم شده، افراد بسیاری شامل تعداد زیادی کودک تنها به دلیل استفاده صلح آمیز از حقوق خود بازداشت شده اند و این در حالیست که خانواده هزاران قربانی یا ناپدید شده قهری همچنان در انتظار دستیابی به حقیقت و جاری شدن عدالت هستند. همزمان رژیم برای سرکوب معترضان خیابانی دست به شلیک می زند و مدافعان حقوق بشر و ناراضیان وضع موجود راه به جایی نمی برند.»

در نسخه فارسی وبسایت عفو بین الملل اسناد و مدارک مرتبط با سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ و همچنین اعتراضات ماه های اخیر در دسترس است. بخش دیگری از اطلاعات عرضه شده وبسایت مربوطه به «جرایم علیه بشریت» در جریان کشتار زندانیان و اعدام های تابستان ۱۳۶۷ است و بیانیه های متعددی به نمایندگی از افرادی که امنیت جانی شان در خطر است و همچنین به ارائه شواهدی دال بر شکنجه در زندان های ایران و بررسی اعمال مجازات هایی نظیر شلاق بعنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی پرداخته شده است.

ترجمه بیش از ۳۰۰ سند از مستندات نقض حقوق بشر در ایران از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی از جمله اطلاعات دیگری است که در نسخه جدید وبسایت به مخاطبان عرضه شده است.

سازمان های دیگر حقوق بشری نظیر دیده‌بان حقوق بشر هم از مدت‌ها پیش مطالب خود را به زبان فارسی روی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی به مخااطبان عرضه می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر