۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۶, سه‌شنبه

Motahari.jpg
علی مطهری : نهادهای رهبری مجلس را بسته اند

رادیو بین‌المللی فرانسه علی مطهری خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: "شما نمایندگان نظام [رهبر] نیستید. شما نمایندگان مردم هستید" و نباید بگذارید حقوق افراد به بهای حفظ نظام و نهادهای غیرانتخابی تحت نظر رهبر نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضایع شود.
علی مطهری که این سخنان را در جلسۀ علنی سه شنبه شانزدهم اردیبهشت مجلس شورای اسلامی ایراد می‌کرد صریحاً اعلام نمود که کلیه نهادهای انتصابی به ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ستاد هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، عملاً مجلس شورای اسلامی ایران را ناکارآمد و تضعیف کرده‌اند. او گفت: "بعد می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم. " مطهری از نمایندگان مجلس یازدهم خواست که نگذارند به اسم "سیاست‌های کلی نظام" که از سوی رهبر تعیین می‌شود مجلس را ببندند. او گفت که این سیاست‌ها "همچون قانون اساسی و یا متمم قانون اساسی نیست. به مسئلۀ آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید. شما نمایندۀ کل مردم ایران هستید نه صرفاً افرادی که به شما رأی دادند. شما نمایندۀ نظام نیستید. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که نمایندۀ نظام هستند در صورتی که شما نمایندۀ مردم هستید. اگر تزاحمی میان حق نظام و حق مردم پیدا شد باید ببینید حق با کدام طرف است. اینکه به بهای حفظ نظام حقوق افراد ضایع می‌شود شما نباید بی تفاوت باشید. "
علی مطهری سپس به شورای نگهبان هشدار داد که مبادا خیال کند که برغم ردصلاحیت‌های گسترده "مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. " مطهری گفت اکثریت نمایندگان مجلس جدید "نگران آینده نظام جمهوری اسلامی هستند. "
علی مطهری ضعف و ناکارآمدی مجلس در نظام اسلامی ایران را تأئید کرد و افزود که "نمی توان عوامل خارجی را در این موضوع نادیده گرفت. " به گفتۀ وی سه نهاد تحت نظر رهبر یعنی شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دست مجلس را در قانونگذاری بسته‌اند.
مطهری گفت: بعد از دخالت‌های شورای نگهبان در گزینش نمایندگان، حالا انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر تعیین می‌شود به عامل تازه‌ای برای تضعیف مجلس تبدیل شده است. مطهری تأکید کرد: "انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام واقعاً خطری است که مجلس را تهدید می‌کند. " او گفت: "این موضوع چه معنایی دارد که نهادی غیر از شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی کند. این موضوع خلاف قانون اساسی است. "
علی مطهری تأکید کرد که "تشخیص انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی نظام با خود مجلس است". اما، مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهانۀ عدم انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی نظام "مصوبات مجلس را یک یا دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه می‌دارد" یا در اصل همانند مصوبۀ پالرمو مسدود می‌کند.
علی مطهری در اظهارات‌اش هیئت رئیسۀ مجلس و شخص علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را به انفعال و مصلحت سنجی و تبعیت از این وضع متهم کرد و گفت که برای نمونه مجلس "وزیر کشور را مقصر اصلی در حوادث آبان ماه می‌دانست که طی آن افراد زیادی کشته شدند" و خواستار استیضاح او بود، اما، رئیس مجلس مانع این کار شد. مطهری گفت: "از آقای لاریجانی با وجود این که داماد ما هستند انتقاد داریم [که] اجازه ندادند این کار انجام شود [... ] و حالا هم گفتند این موضوع به دلیل کرونا عقب بیفتد. "
علی مطهری در پایان گفت "حالا هم دیر نشده" همه امضاکنندگان طرح استیضاح پای امضای‌شان هستند و از رئیس مجلس می‌خواهند که استیضاح وزیر کشور را در دستور جلسه بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر