۱۳۹۷ مرداد ۱۲, جمعه

از کدام مصدق سخن می گویند؟


احمد زید آبادی
آن دسته از “اصولگرایان” و حتی بخشی از اصلاح‌طلبانی که این روزها در سطح داخلی و خارجی، بی‌وقفه از دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگون کردن دولت دکتر محمد مصدق به عنوان مهمترین شاهد ضدیت آمریکا با منافع ملی ایران یاد می‌کنند؛ به نظرم بهتر است به مواضع گذشتۀ خود در بارۀ دکتر مصدق هم نگاهی بیاندازند!
آیا جز این است که این افراد دکتر مصدق را در خدمت منافع آمریکا و حتی وابسته به آن معرفی می‌کردند؟ آیا جز از این است که با حمل پوستری از دکتر مصدق در راهپیمایی‌ها که در حال بوسیدن دست ملکه ثریاست؛ او را مهرۀ دربار پهلوی می‌دانستند؟ آیا غیر از این است که با تکثیر بی امان کتاب “مصدق السلطنه” اثر حسن آیت و ترویج آن در مدارس، اساساً انجام کودتا در ۲۸ مرداد را منکر بودند؟ آیا غیر از این است که جنبش ملی شدن نفت ایران را اصولاً کار آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام می‌دانستند و دکتر مصدق را به مصادره و منحرف کردن جنبش متهم می‌کردند؟ آیا غیر از این است که در اجتماعات عمومی اجازۀ نام بردن از مصدق را نمی‌دادند و اسم‌اش را از خیابان‌ها و مؤسسات عمومی در سرتاسر ایران حذف کردند؟ آیا غیر از این است که نقل قولی از آیت الله خمینی را……
با این سابقه و بدون نقد روشن و علنی آن، چگونه می‌توان مدافع دولت دکتر مصدق و مدعی کودتای ۲۸ مرداد شد؟ درست است که جامعۀ ایرانی حافظۀ تاریخی‌اش محدود است؛ اما نه تا بدین پایه که همه چیز را به کلی از یاد ببرد!
احمد زید آبادی
از: فیس بوک میثم لقمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر