۱۳۹۵ اسفند ۲۲, یکشنبه

                         اصلاح طلب رادیکال کیست ؟
کسی که  حتی با داشتن ایمان قلبی به مذهب ( به فرض اینکه راستین باشد) ، معتقد به « جدایی کامل دین از دولت » است. سکولار دموکرتها، تنها باهمگامی با اصلاح طلبان رادیکال می توانند تفکّر « جدایی دین از دولت » را هر چه بیشتر در درون کشور توسعه دهند. اصلاح طلبان رادیکال ، بخوبی پی برده اند که جمهوری اسلامی امروز « شارلاتانیزم » را جایگزین « مذهب » ترویج کرده و می کند. بنابراین، نه تنها نبایدعلیه « دین ناباوران » موضع بگیرند، بلکه باید در ستیز علیه شارلاتانیزم با آنها هم پیمان شوند. زیرا اگر ایرانی نباشد چه « دین باوری » و چه « دین ناباوری » محلی از اعراب ندارد. 


دیدگاه کنت دو گوبینو دیپلمات فرانسه که در 140 سال پیش به مدت سه سال در ایران اقامت کرده بود، در باره « مسلمانی  » ایرانیان

هرخارجی وارد ایران می شود تصور می کند که ایرانیان مومن ترین ملل جهان هستند. مذهب رسمی ایران اسلام است و شب و روزآیات کوچک و بزرگ قرآن و کلمات و عباراتی که از احادیث و اخبار مذهبی اقتباس شده بر زبان مردم جاری است.  شما اگر یک ربع ساعت با یک ایرانی صحبت کنید خواهید دید که چندین مرتبه می گوید انشا اله ، ما شااله ، خدا بزرگ است، سلام اله علیه و صلوات اله علیه و غیره.....
اگر احیانآ نام قرآن به میان بیاید با نهایت تکریم این نام را تلقی نموده و آنرا کتاب خدا می خوانند و چنانچه بخواهند عبارات و کلماتی چند از قرآن بیان نمایند، آنها را به عنوان  « آیات کریمه » معرفی می کنند و اگر چند نفر از هموطنان آنها در اطرافشان باشند ، هنگام ادای این کلمات باد در گلو می اندازند و حروف عربی را با مخرج اصلی ادا می کنند و یک نوع حال تفکری به آنها دست داده و بطوری با خضوع چشم به آسمان می اندازند که شخص تصور می کند که آنها از مقدسین بزرگ می باشند.ولی در میان هربیست نفر که با این خلوص نیت ظاهری اظهار قدس و ورع می نمایند مشکل بتوان یک نفر را یافت که باطنآ هم چنین خلوص نیت و قدس و ورعی داشته باشد.

 و عجب در اینجاست با اینکه تمام ایرانیان از این موضوع اطلاع دارند و می دانند که این اظهار قدس صوری است و باطنی نمی باشد با این وصف بروی خودشان و دیگران نمی آورند. گویی این ملت بزرگ به موجب یک پیمان معنوی یا مرموز موافقت کرده است که متفقآ این ریاکاری را بپذیرد. این موضوع یکی از نکات اخلاقی خیلی جالب توجه ایرانیانست که در خور مطالعه بسیار می باشد و باید در باره آن بسیار تعمق کرد تا فهمید چرا این ظاهر سازی و ریاکاری دسته جمعی در ایران رواج پیدا کرده است.

آیا اکنون ، ایمان مردم به اسلام قلبی تر شده است ؟

                                           دیگر نمی شناسمت ای وطن



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر