۱۳۹۹ مهر ۲۶, شنبه

.

 یک دبیر تاریخ در فرانسه پس از نشان دادن کاریکاتورهای محمد به شاگردانش سربریده شد


ناصر اعتمادی -
 رادیو بین المللی فرانسه

دادسرای مبارزه با تروریسم در فرانسه اعلام کرد که یک دبیر تاریخ امروز جمعه شانزدهم اکتبر سربریده شد. قربانی که «ساموئل پ.» نام دارد اخیراً در یکی از کلاس‌های درس خود دربارۀ آزادی بیان، کاریکاتورهای محمد را نشان داده بود. این تصاویر که در نشریه «شارلی ابدو» به چاپ رسیده بود در هفته‌های گذشته به سوءقصدی تروریستی در مقابل دفتر این نشریه منجر شد که در نتیجۀ آن دو نفر زخمی شدند.

فرد مهاجم بر اساس کارت شناسائی او، یک جوان ١٨ سالۀ زادۀ مسکوست. اندکی پس از این جنایت، پیامکی در توئیت منتشر شد که مسئولیت این جنایت را به نام یک «جهادگرای چچن» بر عهده می‌گرفت. اصالت این توئیت هنوز از سوی مقامات امنیتی تائید نشده است.دادسرای مبارزه با تروریسم در فرانسه اعلام کرد که یک دبیر تاریخ امروز جمعه شانزدهم اکتبر سربریده شد. قربانی که «ساموئل پ.» نام دارد اخیراً در یکی از کلاس‌های درس خود دربارۀ آزادی بیان، کاریکاتورهای محمد را نشان داده بود. این تصاویر که در نشریه «شارلی ابدو» به چاپ رسیده بود در هفته‌های گذشته به سوءقصدی تروریستی در مقابل دفتر این نشریه منجر شد که در نتیجۀ آن دو نفر زخمی شدند. فرد مهاجم بر اساس کارت شناسائی او، یک جوان ١٨ سالۀ زادۀ مسکوست. اندکی پس از این جنایت، پیامکی در توئیت منتشر شد که مسئولیت این جنایت را به نام یک «جهادگرای چچن» بر عهده می‌گرفت. اصالت این توئیت هنوز از سوی مقامات امنیتی تائید نشده است.دادسرای مبارزه با تروریسم در فرانسه اعلام کرد که یک دبیر تاریخ امروز جمعه شانزدهم اکتبر سربریده شد. قربانی که «ساموئل پ.» نام دارد اخیراً در یکی از کلاس‌های درس خود دربارۀ آزادی بیان، کاریکاتورهای محمد را نشان داده بود. این تصاویر که در نشریه «شارلی ابدو» به چاپ رسیده بود در هفته‌های گذشته به سوءقصدی تروریستی در مقابل دفتر این نشریه منجر شد که در نتیجۀ آن دو نفر زخمی شدند. فرد مهاجم بر اساس کارت شناسائی او، یک جوان ١٨ سالۀ زادۀ مسکوست. اندکی پس از این جنایت، پیامکی در توئیت منتشر شد که مسئولیت این جنایت را به نام یک «جهادگرای چچن» بر عهده می‌گرفت. اصالت این توئیت هنوز از سوی مقامات امنیتی تائید نشده است.

به گزارش پلیس فرانسه امروز جمعه شانزدهم اکتبر جسد سربریدۀ یک دبیر تاریخ در خیابانی در نزدیکی دبیرستانی که وی در آن تدریس می‌کرد در شهر «کُنفلان-سنت-اونورین» واقع در شهرستان «ایولین» کشف شد. اندکی پیش از کشف جسد، پلیس جنایی فرد مشکوکی را که مسلح به کارد آشپزخانه بود شناسایی و تعقیب کرد و سپس به دلیل خودداری وی از تسلیم شدن به ضرب گلوله از پای درآورد. وی که در مسکو بدنیا آمده چچن تبار است و منابع امنیتی از او با نام «عبدالله ا.» یاد می‌کنند.

اندکی پیش از آن رهگذران به رفتار این فرد که بگفتۀ آنان «در برابر دبیرستان بوآ دولن در رفت و آمد دائم بود» شک برده و پلیس را آگاه ساخته بودند.

اندکی پس از این جنایت، پیامکی در توئیت منتشر شد که مسئولیت این جنایت را به نام یک «جهادگرای چچن» بر عهده می‌گرفت. این پیام خطاب به رئیس جمهوری فرانسه نوشته شده و در آن آمده است «مکرون، رهبر کفار، من یکی از سگ های جهنم تو را که به پیامبر توهین کرده بود، کُشتم».

تحقیق دربارۀ این جنایت را دایرۀ ضد تروریستی ادارۀ کل امنیت داخلی فرانسه برعهده گرفته است. پلیس در آخرین ساعات روز جمعه اعلام کرد که چهار تن و از جمله یک نوجوان بازداشت شده و تحت بازجوئی قرار دارند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بلافاصله پس از اطلاع از این جنایت در محل حاضر شد. او که بشدت متاثر به نظر می رسید در سخنانی کوتاه گفت «امروز یکی از شهروندان ما به قتل رسید، زیرا او به شاگردان آزادی بیان را آموزش می داد. آزادی ایمان داشتن یا نداشتن. هموطن ما بزدلانه مورد حمله قرار گرفت. او قربانی یک حملۀ تروریستی اسلامی شد». امانوئل مکرون به «کلیۀ آموزگاران فرانسه» اطمینان داد که «همه، تمام فرانسه، با آنهاست» و وعده داد که دولت «همۀ آنها را تحت حمایت و محافظت قرار می‌دهد» تا آنها بتوانند «فردا آزادانه به آموزش بپردازند و شهروندان آزاد پرورش دهند».

رئیس جمهوری فرانسه گفت «به قتل رساندن یک آموزگار بر حسب تصادف رخ نداده است، زیرا آموزگار است که ارزش‌های جمهوری ما را، روشنگری را و تربیت فرزندان ما را» بر عهده دارد. اوست که از فرزندان این کشور «از هر کجا که می‌آیند، هر چه مذهب آنهاست، دارای باور هستند یا نیستند، شهروندان آزاد می سازد. و این وظیفۀ ماست».

امانوئل مکرون با اشاره به همۀ افراط گرایان و مخالفان آزادی بیان گفت «آنها موفق نخواهند شد. همۀ کسانی که حافظ جمهوری هستند در برابر آنها خواهند ایستاد. تاریک اندیشی و خشونت وابسته به آن پیروز نخواهند شد».

وزیر کشور فرانسه «ژرار دارمنن» نیز که در یک سفر رسمی در مراکش بسر می‌برد، بسرعت به پاریس بازگشت.

انتشار خبر این جنایت، واکنش‌های فراوانِ مقامات کشور و رهبران نیروهای سیاسی را به دنبال داشت.

نمایندگان مجلس ملی فرانسه در جلسۀ عمومی جمعه شب با آگاهی از این جنایت بر پا برخاسته و با سکوت نسبت به آموزگار به قتل رسیده ادای احترام کردند.

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش و پرورش، در کانال توئیتر خود نوشت «حمله به یک آموزگار، یکی از خدمتگزاران کشور، حمله به جمهوری فرانسه است. وحدت و ایستادگی قاطع ما تنها پاسخ در برابر فجایع تروریسم اسلامی است. رویاروی آن می‌ایستیم».

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «همایش ملی»، با ارسال یک توئیت با اشاره به «وجود یک چنین وحشیگری غیرقابل تحمل در فرانسه»، تاکید کرد «اسلام‌ گرائی به جنگ علیۀ ما برخاسته است، باید با بکارگرفتن قدرت آن را از کشور خود برانیم».

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ رادیکال «فرانسه نافرمان» نیز در توئیتی از یک «جنایت نفرت انگیز» یاد کرد و نوشت «قاتل، خود را به جای خدائی انگاشته است که خود را پیرو او می‌داند. او دیانت خود را بی آبرو می‌کند و ما را نیز به جهنم زیستن با جنایتکارانی چون خود ناگزیر می‌سازد».

والری پکرس، رئیس شورای استان «ایل دو فرانس» پس از اشاره به ارتکاب این قتل توسط «یک اسلام گرای افراطی» تاکید کرد «در برابر کسانی که قصد نابود کردن ما و نابود کردن بیان آزاد آموزگاران ما را دارند، باید بشدت تمام عمل کنیم و از روی گرداندن بپرهیزیم».

بوریس وَلو، نمایندۀ سوسیالیست مجلس ملی فرانسه، تاکید کرد که «مدرسه، آموزگاران، آزادی آموزش، آزادی بیان در قلب جمهوری ما جای دارد. هرگزتسلیم نمی‌شویم».

به نوشتۀ گزاویه برتران، رئیس شورای استان «اُ دو فرانس»، «وحشیگری اسلام افراطی به مدرسه که یکی از نماد‌های جمهوری است، حمله کرد. این تروریست‌ها خواستار خاموش کردن ما و به زانو درآوردن ما هستند. بدانند که ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و آنها هرگز نخواهند توانست ما را از خواندن، نوشتن، ترسیم کردن، فکر کردن و آموزش دادن بازدارند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر