۱۳۹۶ اسفند ۶, یکشنبه

وزیر راه و شهرسازی :
ایران در حال زوال اجتماعی است


رادیو فردا - عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی ایران، می‌گوید که کشور در حال زوال اجتماعی است و جامعه دیگر نمی‌تواند امید را به خود تزریق کند. اظهارات آقای آخوندی روز شنبه پنجم اسفند در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بازتاب یافته است که تاکید می‌کند باید راه درمانی برای این شرایط پیدا کرد و قدم اول در این راه هم این است که موضوع علنی بیان شود.

وی عنوان کرد: «واقعیت این است که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. یعنی امکان اینکه مشکلات بنیادی خود را رفع کند، ارزش افزوده ایجاد کند و امید را تزریق کند، ندارد. این یک واقعیت است که اگر آن را در لفافه بیان کنیم، راهی برای درمان آن پیدا نخواهیم کرد».
وزیر راه و شهرسازی ایران هم‌اکنون خود زیر تیغ استیضاح نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. درخواست استیضاح وی روز ۳۰ بهمن به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارئه شد، امری که یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود، به وقوع پیوست.
در متن درخواست نمایندگان مجلس برای استیضاح آقای آخوندی وی به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» و «بی‌انگیزه‌گی در اداره امور وزارتخانه دیربط» متهم شده است.
همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر از نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس دلیل اصلی طرح استیضاح آخوندی را سانحه هواپیمای تهران ـ یاسوج عنوان کرده است.
عباس آخوندی در اظهارات روز شنبه خود بدون اشاره مستقیم به مورد خاصی، در توضیح نشانه‌های «زوال اجتماعی» در ایران گفته است: « هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعا دنبال یک نفر می‌رویم که با او درگیر شویم».
به گفته وی، «ما در کشور کمتر مشکلی را می‌توانیم به صورت اجتماعی حل کنیم؛ چه گرد و غبار باشد، چه حوادث باشد یا مسائل اقتصادی» و در هر مسئله نیز آستانه تحمل‌مان «بسیار پایین» است.
وزیر راه شهرسازی ایران در ادامه افزود: «وقتی مسائل را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به سرعت یک تجمع به یک آشوب تبدیل می‌شود، یک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم می‌ریزد. این نشان می‌دهد که تاب‌آوری اجتماعی به مفهوم استوار و پایدار آن دچار مشکل است».
پیش از این پروانه سلحشوری عصو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفته بود که ایران در رتبه اول خشونت اجتماعی در جهان قرار دارد. وی عوامل اصلی این امر را بی‌کاری، مشکلات معیشتی و فقدان نشاط دانسته است.
تحقیقات اخیر موسسه افکارسنجی گالوپ نیز می‌گوید که «جامعه ایران عصبی‌ترین جامعه روی زمین» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر