۱۴۰۲ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

 توقیف پایگاه خبری انتخاب بعد از انتشار این ویدئو

entekhab.jpgتوقیف پایگاه خبری «انتخاب» به دنبال پخش ویدیویی علیه سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی

ایران اینترنشنال - رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران از توقیف پایگاه خبری «انتخاب» خبر دادند و علت آن را «تخلف از قانون مطبوعات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی» اعلام کردند. این در حالی است که صاحب امتیاز این وب‌سایت اعلام کرد دلیل یا دلایل این تصمیم به او یا دیگر مدیران این رسانه اعلام نشده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۱۳ شهریور گزارش داد که پایگاه خبری «انتخاب» بر اساس «تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات» توقیف و پرونده آن به مرجع قضایی ارجاع شده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، در جلسه روز دوشنبه هیات نظارت بر مطبوعات موضوع انتشار ویدیو و گزارشی با عنوان «حراج برند ایران/سیاست خارجی ایران چرا این‌قدر تضعیف شده است؟» مورد بررسی قرار گرفته است.

تسنیم نوشت که محتوای این ویدیو از نظر این هیات «خارج از حدود قانون و مغایر با منافع ملی و علیه سیاست‌های اصولی

 نظام جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی» بوده است.

این ویدیو که در روز ۳۱ مرداد در این وب‌سایت منتشر شد، یک ویدیوی انتقادی از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی است که در آن گفته می‌شود «سیاست شرق‌گرایی محض و روسیه‌محور دولت رئیسی ضربه‌ای مهلک بر سنت سیاست خارجی ایران در یک قرن گذشته» بود.

گوینده این ویدیو اضافه می‌کند: «اتخاذ سیاست شرق‌گرایی محض در دولت فعلی باعث کاهش جذابیت و اثرگذاری دیپلماتیک ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شد. این مهم با نحوه برخورد ایران با حمله روسیه به اوکراین به اوج خود رسید. دولتی که مزد نگاه خود به شرق را با اهانت آشکار روسیه و چین به تمامیت ارضی کشور دریافت کرد.»

تسنیم نوشت که پیش از این نیز «تخلفات این رسانه» در انتشار مطالبی با عناوین «شورش‌های بزرگ، قربانیان اندک؛ انسان‌ها علف نیستند که وجین شوند» و نیز «در شرایط فعلی انتظار اینکه حرف کارشناسی در لوایح و مصوبات زده شود بیهوده است ...» از سوی هیات نظارت بر مطبوعات برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال شده است.

هم‌زمان، مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز انتخاب به «شبکه شرق» گفت: «من هم خبر توقیف پایگاه خبری انتخاب را از رسانه‌ها شنیدم. به ما فعلا چیزی به طور رسمی اعلام نشده است.»

وب‌سایت انتخاب که در پی تعطیلی روزنامه «انتخاب» کار خود را آغاز کرد، در سال‌های اخیر از حامیان طیف سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت پیشین، حسن روحانی بوده است.

ایران یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر آزادی مطبوعات و رسانه‌هاست و همواره در قعر جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر