۱۳۹۶ بهمن ۲, دوشنبه

آقای توکلی، دیگرخیلی دیر شده است
اگر خود را اصلاح نکنیم حتمآ سقوط خواهیم کرد 

احمد توکلی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در برابر فساد مقاومت نکنیم شکست می‌خوریم. بارها این را گفته‌ام که اگر خودمان را اصلاح نکنیم و به اصلاح جامعه قیام نکنیم، حتماً سقوط خواهیم کرد.
به گزارش فارس؛ «احمد توکلی» در خصوص نقش مجلس در فرآیند مبارزه با مفسدین اقتصادی، قیام علیه فساد را وظیفۀ تک‌تک نمایندگان مجلس دانسته و اظهار داشت: «فساد بلیه‌ای است که به جان انقلاب، اسلام و کشور افتاده است و چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌شناسد. همه را به کام خودش خواهد کشید. به کشور ضربه خواهد زد. هر کسی که غیرت دینی و ملی دارد باید نسبت به این مسئله، حساس باشد و کوتاه نیاید.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که اعتقاد دارد باید مردانه با فساد مبارزه شود تا پیروزی حاصل گردد، خاطرنشان کرد: «ممکن است بپرسید با چهار تا و نصفی آدم چطور می‌خواهید با این حجم فساد مبارزه کنید، من می‌گویم ما جلو راه افتادیم که اذان‌گوی بی‌موقع باشیم.»
توکلی در تشریح این ضرب‌المثل توضیح داد: «در زمان هارون‌الرشید، یک روز مردی سراسیمه وارد دکۀ پیرمرد کفش‌دوزی که مؤذن مسجد جامع شهر بود، می‌شود. پیرمرد می‌پرسد چرا این‌قدر سراسیمه‌ای؟ مرد می‌گوید فلان افسر هارون به همسر من تعرض می‌کند. پیرمرد هم بلافاصله در شرایطی که هنوز وقت نماز فرانرسیده بود بالای گل‌دسته مسجد جامع رفت و اذان گفت. هارون عصبانی شد و پرسید کیست که این موقع اذان می‌گوید و مردم را گمراه می‌کند؟ او را نزد خلیفه بردند. هارون پرسید چرا این موقع اذان گفتی؟ خجالت نمی‌کشی؟ پیرمرد گفت در مملکتی که افسر خلیفه به زن مسلمان تعرض کند، اذانش را باید همین‌گونه بی‌موقع گفت و در ادامه توضیح داد که ماجرا از چه قرار بوده است؛ بعد از اینکه افسر خاطی را حسابی گوشمالی دادند، هارون به پیرمرد گفت هر زمان این جور اتفاق‌هایی رخ داد، بی‌موقع اذان بگو.»
وی تصریح کرد: «دادگاه‌ها، نیروی امنیتی، دیوان محاسبات و مجلس در زمرۀ دستگاه‌های نظارتی هستند. متأسفانه وقتی دستگاه‌های ناظر بر فساد، خودشان مسئله‌دار شوند، سیستم به‌طور طبیعی نمی‌تواند از خودش دفاع کند و وقتی این دستگاه‌ها به‌دلیل برخی آلودگی‌ها، نتوانند از خودشان در برابر فساد دفاع کنند، باید سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک آنها بروند.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «وقتی دستگاه‌های متولی مبارزه با فساد خودشان به درجاتی آلودگی پیدا کنند، نوعی فساد سیستماتیک ایجاد می‌شود. برای مبارزه با فساد سیستماتیک چون دستگاه‌های مسئول درگیر هستند کار سخت می‌شود و سخت‌تر از آن هم مربوط به زمانی است که فاسد شده‌ها در مجاری تصمیم‌گیری تأثیرگذار باشند. آن‌ وقت سیاست رسمی و قانون را طوری تنظیم می‌کنند که نفع خودشان در آن تأمین باشد و میلیون‌ها جیب خالی شود تا یک کیف پر شود.»
وی خاطرنشان کرد: «متأسفانه امروز با مردمی که برای گرفتن حق خود مقابل نهادهای مسئول تجمع کرده و اعلام اعتراض می‌کنند، برخورد می‌شود، درحالی‌که با مفاسد و مفسدین آن‌گونه که باید و شاید برخورد نمی‌شود و همین عامل باعث می‌گردد افراد فاسد کار را به دست گیرند و عرصه را برای افراد سالم تنگ کنند.»
رئیس سازمان «دیده‌بان عدالت و شفافیت» تصریح کرد: «متأسفانه در مجموع آن‌قدر وضع فساد خراب هست که بایستی ده‌ها سازمان مردم‌نهاد مشابه دیده‌بان تشکیل شده و وارد عمل شوند تا بتوانیم در این راه موفقیتی کسب کنیم.»
توکلی توضیح داد: «چون افراد فاسد پشت کانون‌های قدرت خودشان را پنهان می‌کنند و خود را در چتر حمایتی آنان قرار می‌دهند. تا وقتی یک نفر را بازداشت می‌کنند سروصدای عده‌ای بلند می‌شود و نفر دیگری را که دستگیر می‌کنند سروصدای عده‌ای دیگر بلند می‌گردد، لذا نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. ما باید از جناحی‌سازی پرهیز کنیم؛ چه در تعقیب، چه در جزا و چه در برخورد باید تساوی و عدالت را دنبال کنیم.»
وی در همین خصوص توضیح داد: «متأسفانه در طول زمان حساسیت برخی مسئولان کشور نسبت به فساد کاهش یافت، چون برخی به دنبال رفاه‌طلبی و تجمل‌گرایی رفتند و صداقت لازم را نداشتند، برخی عیوب که سنگین به‌شمار می‌رفت، از آن به بعد سبک شد؛ نهایتاً چون حساسیت‌ها ذره‌ذره کم شد منجر به کرخت شدن سیستم گشت.»
نمایندۀ ادوار مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد را منحصر به شناسایی مفسدین و مجازات آنها ندانسته و تصریح می‌کند: «مبارزه به‌معنای آن است که راه‌های تکرار فساد و تخلف را ببندیم. گاهی ممکن است این مبارزه از این طریق باشد که یک بازنگری دوباره در قوانین داشته باشیم و خلأها و اشکالات قانونی را در مبارزه با فساد اصلاح کنیم.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «خداوند به هیچ قومی چک سفید نداده است. کشور ما در برابر حملۀ نظامی، کودتا و انقلاب مخملی مقاوم است، اما اگر در برابر فساد مقاومت نکنیم شکست می‌خوریم. بارها این را گفته‌ام که اگر خودمان را اصلاح نکنیم و به اصلاح جامعه قیام نکنیم، حتماً سقوط خواهیم کرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر