۱۳۹۶ خرداد ۳۱, چهارشنبه

به مناسبت 20 ژوئن روزجهانی پناهندگان


سیامک مهر
شرایط جهانی در ارتباط با موضوع مهاجرت به اروپا و آمریکا که از دیرباز بصورت بطئی و آرام کم و بیش جریان داشته است، طی یک دهۀ اخیر و بویژه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه به هرج و مرجی واقعی فراروییده و گویی جهان به یک دورۀ بی‌ثباتی و سردرگمی نسبت به این موضوع وارد شده است. 

در این میان حرکت خیل عظیمی از مسلمانان گریخته از جنگ‌های خاورمیانه و آشوب‌های شمال آفریقا به سوی غرب، تمامی پیش بینی‌ها و معادلات موجود در این زمینه را کاملاً بهمریخته و بی اعتبار نشان داده است. امروزه شاهدیم که سیاست پیشگان و مدیران و برنامه‌ریزان در اروپا و آمریکا و کانادا در برابر پیدایش یک وضعیت متفاوت و بغرنج که خود کم و بیش حاصل سیاست‌های اقتصادی و نظامی و امنیتی غلط دولت‌های آنان در سال‌های گذشته است، دچار بلاتکلیفی شده و ناتوان از تصمیم گیری‌اند.
پس از تحولات اخیر در جامعۀ آمریکا و با انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری و اشتباه بزرگی که با اتخاذ تصمیم‌های نسنجیدۀ وی روی داد و قطع ناگهانی پذیرش مهاجر آنهم بدون ارائۀ راه حل و نیز قطع اعطای ویزا به اتباع چند کشور مسلمان، دیدیم که چگونه مردم این کشورها را در موضع قربانی سیاست‌های به ظاهر نژادپرستانه قرار داد و باعث گردید شهروندان اروپایی و آمریکایی که غالباً با ماهیت ضدبشر اعتقادات و آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی بیگانه‌اند، تحت تأثیر مظلوم نمایی مسلمان‌ها به میدان بیایند و با تظاهرات نوعدوستانه از مهاجرت مسلمانان به کشورهای خود دفاع کنند؛ بدون آنکه قادر باشند به عواقب درازمدت این امر بیاندیشند. واقعیت این است که نتیجۀ مماشات مردم جوامع آزاد و دموکراتیک با اسلام و مسلمان‌ها مثل طعم غذایی که فردی جذامی می‌پزد، سال‌ها سال بعد معلوم می‌گردد.

مسلمان‌ها مانند موش‌کور ریشه‌های نهال آزادی و دموکراسی و ریشۀ ارزش‌ها و زیبایی‌ها و رنگارنگی جوامع اروپا و آمریکا را می‌جوند و نابود می‌کنند. مسلمانان با سوء استفاده از ارزش‌هایی چون آزادی و دموکراسی و حقوق بشر، در جوامع آزاد و متمدن رخنه می کنند و رفته رفته این ارزش ها را به نابودی می‌کشانند. مسلمان‌ها با حجاب اسلامی، یعنی با پرچم دشمنان آزادی و دشمنان حقوق طبیعی انسان وارد سرزمین‌های اروپا و آمریکا می‌شوند تا بطور آشکارا با اصول و ارزش‌ها و زیبایی‌هایی که این ملت ها بیش از پنج قرن برای کسب آن جانفشانی کرده‌اند بجنگند و تمامی ارزش های مدرن را براندازند و بجای آن شریعت اسلام را حاکم گردانند. البته این امکان وجود دارد که یکایک این مسلمانان از این حقیقت بی‌خبر باشند و عالمانه و عامدانه چنین قصدی نداشته و چنین هدفی را پیگیری نکنند؛ اما نتیجۀ حضور آنان که با آموزه‌های اسلام و قرآن پرورش یافته و دچار ایمان اسلامی گشته‌اند، خواه ناخواه به همین مشکلات و گرفتاری‌ها منجر خواهد شد. کافی است مسلمانان که بنا به دستورات و آموزه‌های دینی خود زاد و ولد و تکثیر تصاعدی دارند، به یک اکثریت نسبی در هر اجتماعی دست یابند تا احکام و حدود شریعت را بی‌توجه به رضایت دیگران بر مسلمان و غیرمسلمان اجرا کنند.
هر مسلمانی به خودی خود یک عامل تجاوز به آزادی‌ها و حقوق دیگران است. لازم هم نیست که وی به این واقعیت آگاهی داشته باشد. اساساً کمتر مسلمانی یافت می‌شود که به میزان نفرت خود از آزادی واقف بوده باشد. این رفتار در فطرت و ضمیر وی تخمیر و تقطیر گشته است. هر مسلمانی یک عمل کننده به فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر و فریضۀ جهاد است. این دو اصل اسلامی توجیه کنندۀ تهاجم و تعرض و تجاوز مؤمنان به حقوق و آزادی‌های دیگران است. در آیات متعدد قرآن وظایف ایمانی مسلمانان در ارتباط با کافران به صراحت تبیین و تدوین یافته و عمل بدان خواسته شده است. برای مثال آیه شمارۀ 123 از سورۀ توبه می گوید:" ای اهل ایمان، با کافران از آنان که با شما نزدیکترند شروع به قتال کنید و باید کفار در شما درشتی و نیرومندی و قوت و پایداری حس کنند و بدانید که خدا همیشه با پرهیزکاران است." و یا در آیه 29 سورۀ فتح، مؤمنان را به رفتاری همراه با شدت و سرسختی با دیگران و مهربانی با همکیشان خود تشویق می کند.
آموزه‌های قرآنی با چنین مضامینی فراوان است. پایه و اساس محوری و مرکزی و درونمایه قرآن، سلطه گری به وسیلۀ تهاجم و تعرض و تجاوز و قتل و خونریزی و خشونت و پیروزی از طریق ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان است. تروریسم به معنی وحشت پراکنی محتوای مُجرمانۀ قرآن است. حتا مهربان ترین مسلمانان هم نظیر مادربزرگ‌هایی دوست داشتنی به هنگام نماز و سجده با چادرنمازهای گلدار و زیبا، در حقیقت یک عامل تحمیل باورهای اسلامی به اطرافیان خود و یک مورد و نمونه از عدم تسامح و رواداری و دخالت در آزادی‌های دیگرانند. هیچ مسلمانی به این امر واقف نیست که چه هیولای ضدبشر و چه عفریتۀ تباه‌اندیشی را درون خود حمل می‌کند. محتوای ایمان اسلامی نفرت از آزادی است. یکی از مفاهیم کانونی ایمان اسلامی تقواست. مفهوم تقوا در تعالیم اسلامی در حقیقت پرهیز از آزادی است. دشمنان آزادی از دیدگاه قرآن با تقواترین مردمانند. از دیدگاه قرآن آزادی یعنی فحشا و منکرات.
اصولاً ارزش‌های اسلام و قرآن با ملاک و معیارهای جوامع غربی و دنیای آزاد و مدرن به هیچ وجه سازگار نیست. خصومت و اصطکاک مسلمانان با هنجارهای زندگی در دنیای آزاد و دموکراتیک به اتلاف هزینه‌ها و انرژی بسیاری منجر می‌شود و به کشاکشی همیشگی دامن می‌زند که نظیر آنرا در موضوعات حجاب اسلامی و بورقه و بورکینی و منازعات حاصل از آن در سال‌های اخیر شاهد بوده ایم. این چالش‌ها به میزان زیادی از وقت و زمان و هزینه و کار در دستگاه‌های انتظامی و حقوقی و قضایی را در جوامع غربی به هدر می‌دهد.

راه چاره‌ای هم البته وجود دارد. آمریکا و کانادا و اتحادیه اروپا اگر به کشور عربستان سعودی کمک کنند تا مردم مسلمان گریخته و آواره از جنگ را بپذیرد، آنوقت یک راه حل اساسی جهت مسئله مهاجران گریخته از افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و سایر کشورهای جنگ زده پیدا شده است. کشور عربستان سرزمینی است پهناور و ثروتمند که توانایی پذیرش حداقل پنج میلیون مهاجر را در نوبت اول داراست. وجود کعبه و آرامگاه پیامبر اسلام که هرساله مورد زیارت میلیون‌ها مسلمان قرار می‌گیرد، عربستان سعودی را که همچنین زادگاه دین اسلام بوده، به کانون توجه مسلمانان تبدیل کرده است. در جامعۀ عربستان هیچ مسلمانی دچار تعارض با واقعیت‌های اجتماعی موجود نخواهد بود و از این لحاظ حفظ حجاب و ساختن مسجد و مناره و برپایی اجتماعات مذهبی و نماز جماعت و سایر مراسم دینی به آسانی ممکن و قابل اجراست. در جامعۀ عربستان قاعدتاً هیچ مسلمانی نباید احساس بیگانگی داشته باشد. بنابراین می‌بایست مهاجرانی را که از کشورهای مسلمان کوچ می‌کنند و مایلند که اسلام و هویت اسلامی خود را همچنان حفظ کرده و به کشور مقصد منتقل نمایند و هیچ استعداد و قابلیتی جهت هماهنگی و پذیرش فرهنگ و ارزش های جوامع آزاد و دموکراتیک غربی از خود نشان نمی دهند را به روش‌های گوناگون و با اعطای امتیازهای قانونی و مدنی و کمک‌های مالی و تسهیلات مسکن و رفاه، به اقامت در عربستان سعودی تشویق نمود.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
سیامک مهر (پورشجری)
siamakmehr1960@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر