۱۳۹۸ مرداد ۳۰, چهارشنبه

..

:نسرین ستوده در نامه ای اززندان
تلاش زنان برای «آزادی» و «حق انتخاب پوشش» را تحسین می کنم 


نسرین ستوده» وکیل دادگستری و فعال مدنی زندانی در اوین با انتشار نامه‌ای تلاش زنان برای «آزادی» و «حق انتخاب پوشش» را تحسین برانگیز توصیف و از صدور احکام طولانی برای این زنان انتقاد کرد.نسرین ستوده در نامه خود که روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد ماه در تارنما و شبکه‌های اجتماعی سازمان «عفو بین‌الملل» منتشر شده است، نوشت: «تلاشی که امروزه بانوان ایرانی برای آزادی و حق انتخاب پوشش‌شان می‌کنند، تحسین‌برانگیز است. این تحسین بیش از هر چیز به دلیل روش مسالمت‌جویانه‌ای است که انتخاب کرده‌اند و در مقابل با احکامی مجموعا چند صد ساله مواجه شده‌اند.»
خانم ستوده تلاش زنان برای پایان دادن به حجاب اجباری را «خلاقانه و مسالمت‌آمیز» توصیف کرده است.
او همچنین با اشاره به نقش زنان در دهه‌های گذشته نوشت: «کنترل شبانه‌روزی، شخصیت و جسم و جان و روح آنان را نشانه رفت،‌ اما آن‌ها برخلاف انتظار روییدند و بالیدند.»
در ادامه این فعال مدنی به حرکت دختران انقلاب و شال‌های سپیدی که در خیابان بر سر چوپ کردند اشاره کرد و درباره مبارزه مسالمت آمیز زنان از جمله یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، و مژگان کشاورز نوشت: «جای پای دختران خیابان انقلاب گل گذاشتند و در مترو و خیابان به همنوعان‌شان گل دادند. اما به ازای هر شاخه گلی، سالیانی حبس دریافت کردند و بی‌شکوه و شکایتی راهی زندان شدند.»
یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، و مژگان کشاورز از مخالفان حجاب اجباری به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند و از سوی دیگر مژگان کشاورز بابت اتهام «توهین به مقدسات» نیز به هفت سال و شش ماه زندان محکوم شده است.
خانم ستوده در نامه خود با قدردانی از کسانی که به خاطر حمایت از او مورد بازجویی قرار گرفته‌اند نوشت که «توجه خود و هموطنان‌ام را به تلاش جمعی‌مان جهت ارتقاء خرد جمعی، فراتر از افراد واشخاص جلب می‌کنم. بگذار دنیا با حیرت به تلاش جمعی‌مان برای حقی عادی و ابتدایی بنگرد. این حق روزی نه چندان دور به ما بر می‌گردد.»
نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی، در حکم قطعی خود به ۳۳ سال زندان محکوم شده است که براساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم برای او اجرا خواهد شد.
نسرین ستوده از تاریخ ۲۳خرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد و بازداشت این فعال حقوق بشر اعتراض وزارت خارجه آمریکا و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر را در پی داشت.
عفو بین الملل به تازگی اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه جهان درخواستی را برای آزادی نسرین ستوده امضا کردند و خشم خود را از محکومیت این وکیل سرشناس حقوق بشر ایرانی، ابراز کردند.
وزارت خارجه آمریکا به تازگی با انتشار بیانیه‌ای سرکوب شدید فعالان حقوق زنان در ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرد و خواستار آن شد که آزار و اذیت و زندانی کردن زنانی که تنها حقوق اولیه و بنیادین خود را مطالبه می‌کنند، پایان یابد.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۳ مرداد در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما رژیم ایران را برای صدور حکم ۵۵ سال زندان برای یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، و مژگان کشاورز به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، درحالی که آنها تنها گل سرخ اهدا کرده بودند، محکوم می‌کنیم.»
خانم اورتگاس که در توئیت خود از هشتگ «چهارشنبه‌های سفید» به انگلیسی (#whitewednesdays) استفاده کرده است، از همه کشورها دعوت کرده تا این نقض جدی و سنگین حقوق بشر را محکوم کنند.
از: صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر