۱۳۹۸ اردیبهشت ۴, چهارشنبه


پروژه قطع کامل صادرات نفت ایران کلید خورد



دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲ آپريل ۲۰۱۹



دویچه وله: کاخ سفید به‌طور رسمی اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد. قرار است که در سال جاری میلادی صادرات رسمی نفت ایران به "صفر" برسد. اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این پروژه حمایت می‌کنند.
روز دوشنبه، دوم ادریبهشت (۲۲ آوریل) دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مجوز آزادی کشورهایی که تاکنون مجاز به خرید نفت ایران بوده‌اند تمدید نخواهد شد.

از دوم ماه مه سال جاری ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان نیز مانند دیگر کشورها اجازه ندارند که از ایران نفت خریداری کنند، در غیر این صورت با جریمه‌هایی از جانب آمریکا روبرو خواهند شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از انتشار بیانیه‌ای در این باره در یک کنفرانس شرکت کرد و گفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی وعده داده‌اند، کمبود نفت ایران را جبران کنند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد که هدف این اقدام، تضعیف "رژیمی قانونشکن" است که «در دهه‌های اخیر خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کرده است».

پمپئو یادآور شد که درآمد نفتی جمهوری اسلامی پیش از خروج آمریکا از برجام سالانه ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

رساندن درآمد نفتی ایران به "صفر"

برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز پس از اعلام رسمی پایان معافیت‌ خریداران نفت ایران، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که روند "به صفر رساندن" صادرات نفت ایران از دوم مه آغاز می‌شود. او وعده داد که صادرات رسمی نفت ایران در سال جاری میلادی کاملا قطع خواهد شد.

هوک در مورد اینکه آمریکا پس از دوم ماه مه با کشورهای خریدار نفت ایران چه برخوردی خواهد داشت، از پاسخگویی خودداری کرد.

او همچنین به پرسش‌های خبرنگاران در مورد تاثیر اقدام یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخ نداد.

ابراز خرسندی دولت اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از عدم تمدید معافیت هشت کشور برای خرید نفت از ایران استقبال کرد و اظهار داشت، این تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده برای فشار بر جمهوری اسلامی "بسیار پراهمیت" است.

نتانیاهو گفت: «ما از قاطعیت ایالات متحده علیه سیاست تهاجمی ایران حمایت می‌کنیم. این تنها راه درست برای پایان دادن به آن (سیاست تهاجمی) است».

تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز از تصمیم واشنگتن ابراز خرسندی کرد و گفت، از این به بعد جمهوری اسلامی نخواهد توانست «امنیت ایالات متحده و هم‌پیمانانش را به‌خطر بیندازد، برنامه موشک‌های هسته‌ای و بالیستیک خود را پیش ببرد و از تروریسم جهانی حمایت مالی کند».

******

آمریکا معافیت‌‌های خرید نفت از ایران را تمدید نمی‌کند

معافیت‌های موقت ناظر بر واردات نفت از ایران به پایان می‌رسد. دولت آمریکا اعلام کرده است که حاضر به تمدید این معافیت‌ها نیست. بهای نفت خام پس از اعلام این خبر افزایش یافت.

دولت ترامپ اعلام کرده است که معافیت‌های ۱۸۰ روزه معاملات نفتی با ایران روز دوم ماه مه به پایان می‌رسد. برخی از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که ترامپ این معافیت‌ها را دست‌کم برای برخی از کشورها تمدید کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوم اردیبهشت (۲۲ آوریل) خبر داد که معافیت‌های ۱۸۰ روزه پیش بینی شده برای هشت کشور تمدید نخواهد شد.

همین خبرگزاری در گزارشی که از واشنگتن ارسال کرده نوشته است که پایان یافتن این معافیت‌ها مربوط به همه کشورها می‌شود و هرگونه معامله نفتی با ایران از روز سوم ماه مه، مجازات‌های آمریکا را در پی خواهد داشت.

آسوشیتدپرس اعلام کرده است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ روز دوشنبه ۲۲ آوریل رسما خبر عدم تمدید معافیت‌های ناظر بر معاملات نفتی هشت کشور با ایران را اعلام خواهد کرد.

افزایش بهای نفت خام

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه ۲۲ آوریل از افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی خبر داده است. گفته شده است که اعلام خبر مربوط به عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران، باعث افزایش سه درصدی بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.

خبر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران ابتدا از سوی روزنامه "واشنگتن پست" اعلام شد. انتشار این خبر بهای نفت برنت دریای شمال با افزایشی بیش از سه درصد به ۷۴ دلار و ۳۰ سنت رساند.

این بالاترین بهای نفت برنت از ماه نوامبر سال گذشته تا کنون است. بهای نفت خام در آسیا نیز حدود سه درصد افزایش یافته است.

بهای هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا نیز به بالاترین سطح خود از اکتبر سال گذشته و به ۶۵ دلار و ۸۷ سنت رسید.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، آمریکا برای هشت کشور معافیت ۱۸۰ روزه از مجازات‌های پیش بینی شده برای معاملات نفتی با ایران قائل شده بود. این هشت کشور عبارت بودند از: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان.

شماری از مسئولان دولت آمریکا و از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند که سیاست آمریکا ناظر بر اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ایران بوده و این کشور مایل است صادرات نفتی ایران را به صفر کاهش دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر