۱۳۹۸ فروردین ۳۱, شنبه

.....



جنبش جهانی حقوق بشر:
وکلای حقوق بشری امیرسالار داوودی و محمد نجفی را آزادی کنید!
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا وکلای حقوق بشری امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه آنها پایان دهند.

۱۹ آوریل ۲۰۱۹ (۳۰ فروردین ۱۳۹۸)
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.
شرح وضعیت
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از تداوم آزار قضایی آقای امیر سالار داوودی و محکومیت و دستگیری دوباره‌ی آقای محمد نجفی ـ دو وکیل حقوق بشری ـ‌ مطلع شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۹، شعبه‌ی ۲ دادسرای مستقر در زندان اوین کیفر خواستی را با اتهام‌های زیر علیه آقای امیرسالار داوودی صادر کرد: «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی صدای آمریکا» [۱] (بر اساس ماده‌ی ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی) و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» (ماده‌ی ۴۹۸). پرونده‌ی او به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است. گمان می‌رود که اتهام دوم به خاطر کانال تلگرامی «بدون روتوش» آقای داوودی مطرح شده است. آقای داوودی در این کانال خبرها و رویداد‌های مربوط به وکلا و کانون وکلای دادگستری را منتشر می‌کرد. در این کانال همچنین اعتراض به دستگیری خانم نسرین ستوده [۲] و آقایان آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی [۳] و وکلای دیگر، و گاهی نیز اظهاراتی در انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضاییه مطرح شده بود. آقای امیرسالار داوودی از تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ در زندان اوین دربازداشت به سر می‌برد (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه).
به علاوه، بر اساس اطلاعات موثقی که برنامه‌ی نظارت دریافت کرده دادگاه تجدید نظر اراک، استان مرکزی، محکومیت و حکم زندان آقای محمد نجفی را که شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اسلامی اراک در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۷ (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه) صادر کرده بود، تایید کرده است: یک سال زندان به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام» (بر اساس ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)، دو سال زندان به اتهام «توهین به رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴) و ۱۰ سال زندان به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات به وسیله مصاحبه» (ماده‌ی ۵۰۸). بر اساس ماده‌ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، آقای نجفی بایستی این مجازات‌ها را همزمان تحمل کند، یعنی حکم ۱۰ سال زندان را بگذراند[۴].
آقای محمد نجفی روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ برای گذراندن حکم خود دستگیر شد و اکنون در زندان اراک به سر می‌برد.
برنامه‌ی نظارت یاد آوری می‌کند که آقای محمد نجفی درحالی‏که حکم سه سال زندان ناشی از محکومیت به خاطر پیگیری مرگ یک معترض در بازداشتگاه پلیس اراک در دی ماه ۱۳۹۶ را می‌گذراند، روز ۸ فروردین ۱۳۹۸ با بهره مندی از عفو از زندان اراک در استان مرکزی آزاد شد (نگاه کنید به اطلاعات پیشینه).
برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که چندین وکیل دیگر حقوق بشری، از جمله نسرین ستوده و آقایان فرهاد محمدی و مسعود شمس نژاد [۵]، به خاطر انجام حرفه‌ی خویش یا دفاع از حقوق بشر در حال حاضر زندان به سر می‌برند. وکلای دیگری نیز قبلا دستگیر و سپس با وثیقه آزاد شده‌اند و در انتظار مشخص شدن نتیجه پرونده خود هستند.
برنامه‌ی نظارت حبس خودسرانه و تداوم آزار قضایی آقای محمد نجفی و آقای امیر سالار داوودی را که به قصد مجازات آنها به خاطر استفاده به‌حق از حقوق خویش انجام می‌شود، محکوم می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر