۱۳۹۵ مرداد ۳۰, شنبه

اعدام های سال 67 خدمیت به ملت بود

gooya0130.JPG

دويچه وله فارسى: 
امام جمعه موقت تهران ضمن دفاع از اعدام‌های گسترده سال ۱۳۶۷ آن را ضامن امنیت کنونی ایران دانسته است. خاتمی می‌گوید که مخالفان عکس‌هایی از او ساخته‌اند که اگر در خواب ببیند وحشت می‌کند. انتشار نوار صوتی سخنان آیت‌الله منتظری خطاب به هیئتی که مسئولیت اعدام‌های جمعی سال ۱۳۶۷ را به عهده داشت همچنان با واکنش‌ها و بازتاب‌های متفاوتی همراه است.
انتشار علنی این نوار بیش از هر رویداد دیگری سکوت مقام‌ها و مراجع رسمی درباره آن کشتار را شکست. کمتر مقام و مرجعی در ایران در واکنش به صحبت‌های آیت‌الله منتظری آن اعدام‌ها را انکار کرده است، بلکه در قریب به اتفاق موارد از آن دفاع کرده‌اند و آن جنایت را لازم و ضروری شمرده‌اند.
در تازه‌ترین واکنش، احمد خاتمی، امام جمعه تهران در نماز جمعه امروز (۲۹ مرداد/ ۱۹ اوت) آن اعدام‌ها را به عملیات مرصاد پیوند زده است، عملیاتی که مجاهدین خلق پس از پذیرش قطعنامه ٥٩٨ برای پایان جنگ، از عراق به سوی ایران شروع کردند و قصدشان رسیدن به تهران بود.
خاتمی گفته است: «یک هفته مانده بود به عملیات مرصاد،‌ رفتار زندانیان منافق عوض شده بود. به زندانبانان می‌گفتند هفته دیگر ما زندانبان شما هستیم. آیا اسم این تبانی با محاربین نیست؟ اسمش محاربه است. قرآن شدیدترین مجازات‌ها را نسبت به محاربین دارد. پس همان‌ها که به جنگ با بچه‌های شما آمدند محارب بودند هم آنها که در زندان همکاری داشتند. گفتند ما بر موضع خود هستیم یعنی چون در زندان هستیم نیامدیم با بچه‌های شما بجنگیم. این ها هم عنوان محارب دارند.»
در قوانین بین‌المللی زمانی که حکم زندانی صادر شده و در اسارت است صدور حکمی تازه برای او بدون آن که اقدام عملی تازه‌ای از او کشف یا افشا شده باشد ممنوع است. به این ترتیب در کمتر محکمه‌ای اظهارات صرف زندانی مبنایی برای مجازات جدید، به خصوص اعدام اوست. این نیز هست که بسیاری از شواهد و قرائن که آیت‌الله منتظری نیز در نوار به آنها اشاره می‌کند از قصد قبلی حکومت برای نابودی گسترده زندانیان به دستور آیت‌الله خمینی حکایت دارد. علاوه بر این اعدام شماری از زندانیان وابسته به سازمان‌های چپ و غیرمسلح که ارتباطی با مجاهدین نداشتند و دوره محکومیت خود را طی می‌کردند نیز در تناقض با اظهارات خاتمی و سایر مدافعان اعدام‌های ۱۳۶۷ است که گویا آن اعدام‌ها فقط شامل مجاهدین بوده است.
"امنیت ایران مدیون اعدام‌های ۱۳۶۷"
خاتمی در ادامه اظهارات خود گفته است: «آنچه امام راحل در سال ۶۷ صورت داد کاری فقهی، قرآنی، ‌انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران بود. اگر آن روز آن خدمت جانانه را امام نکرده بود امروز گرفتاری‌های فراوانی داشتیم، امنیت نداشتیم،‌امنیت امروز ما مدیون آن حرکت انقلابی امام است.»
خاتمی در ادامه مدعی شده است که در رسانه‌های غربی برای تخریب او «عکس‌های فتوشاپی آنچنانی علیه بنده درست کردند که خودم هم در خواب ببینم وحشت می‌کنم.»

در روزهای گذشته بسیاری از مقام‌ها و چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی، از مسئولان سابق قوه قضائیه تا آیت‌الله آملی، رئیس کنونی این قوه و نیز آیت‌الله مصباح و حسین شریعتمداری و آیت‌آلله احمد علم‌الهدی و تا مشاور رسانه‌ای سپاه پاسداران از اعدام‌های وسیع سال ۱۳۶۷ دفاع کرده‌، انتشار نوار صوتی آیت‌الله منتظری را ناشی از "نفوذ منافقین (مجاهدین) در دفتر آیت‌الله منتظری" یا "هماهنگی این دفتر با دشمنان جمهوری اسلامی" توصیف کرده‌اند.
این در حالی است که دفتر آیت‌الله منتظری انتشار نوار را اقدامی در افشای دروغ‌ها و اهانت‌های مقام‌های جمهوری اسلامی علیه آیت‌الله منتظری خوانده و پخش آن را به گسترش امکانات رسانه‌ای مرتبط دانسته‌است. برای مدافعان حقوق بشر نیز نوار آیت‌الله منتظری سند محکم دیگری در پیگیری جنایت مربوط به اعدام‌های سال ۱۳۶۷ تلقی شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر