۱۴۰۱ دی ۱۸, یکشنبه

 

واکنش به اعدام دو زندانی سیاسی

top2.jpgفعالان حقوق بشر خواستار اقدام گسترده جامعه جهانی هستند

در پی اعدام دو زندانی سیاسی به نام‌های محمدمهدی کرمی و مهدی حسینی، فعالان حقوق بشر خواستار واکنش سریع و گسترده جامعه جهانی شدند این احکام اعدام در شرایطی اجرا شده است که در چهار ماه گذشته نیروهای امنیتی و انتظامی صدها تن از جمله دست‌کم ۶۰ کودک را در جریان اعتراضات سراسری با شلیک مستقیم گلوله یا دیگر انواع شیوه‌های خشونت‌آمیز کشته‌اند

بی بی سی - محمود امیری‌مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها نوشت که این اتفاق باید برای حاکمیت جمهوری اسلامی، عواقبی بسیار شدیدتر و گسترده‌تر از اعدام‌های قبلی در پی داشته باشد.

آقای امیری‌‌مقدم همچنین خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری شدید‌تر علیه نهادها و شخصیت‌های حکومت ایران شد.

کمپین حقوق بشر ایران نیز از جامعه جهانی خواست که هر چه سریع‌تر «واکنشی قاطع و فوری»‌ از خود نشان دهد.

در توییتی که این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر کرده آمده است: « تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در واکنش به این اعدام نوشت که وقت اخراج سفرای ایران فرا رسیده است.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند که کشورهای غربی باید با هدف تنبیه حکومت ایران در سرکوب گسترده معترضان، روابط خود را با ایران قطع و سفرای جمهوری اسلامی ایران را از کشورهای اخراج کنند.

همزمان، چند تن از سیاستمداران اروپایی نخستین کسانی بودند که به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند.

نوربرت روتگن، از اعضای حزب دموکرات مسیحی و از نمایندگان پارلمان آلمان، همانند دیگر سیاستمداران اروپایی خواستار اقداماتی جدی برای متوقف کردن اعدام زندانیان سیاسی در ایران شد.

او در توییتی نوشت که اتحادیه اروپا و آلمان باید «حفاظت از جان ۱۹ هزار زندانی دیگر، گام‌هایی موثر» بردارند.

آقای روتگن همچنین از پارلمان آلمان خواست که برای «رژیم ایران روشن کند که از خط قرمز عبور کرده است».

واکنش هانا نیومن نماینده آلمانی پارلمان اروپا به اعدام دو معترض دیگر: باید سیگنالی روشن بفرستیم

هانا نیومن، نماینده آلمانی پارلمان اروپا و نایب رئیس کمیته حقوق بشر این نهاد در توییتی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترضی که امروز اعدام شدند، واکنش نشان داده است.

خانم نیومن در این توییت نوشته: « رژیم ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد: با مذاکرات بیشتر و فرش قرمز متوقف نمی‌شود. باید سیگنالی روشن بفرستیم و با آن‌ها همان طوری که هستند، رفتار کنیم: تروریست‌ها.»

***

علی کریمی، فوتبالیست ایران که به یکی از چهره‌های اعترضات اخیر تبدیل شده، در اینستاگرام خود در استوری نوشته: «آی وطن، بی‌کس وطن، تا بیدار نشیم، بی‌دار نمی‌شیم.»

پرستو صالحی، بازیگر نیز نوشته: «در کشور ما با هر اذان بیداد می‌کنند، اعدام می‌کنند. موذن اذان نگو، در کشور ما ضحاک به وقت اذان صبح خون می‌خورد، موذن اذان نگو.»

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر دیگر نوشته: «بکش آقا بکش! نشود یک ماه گذشته باشد و تو کسی را اعدام نکرده باشی! چون لای خرمن این ناله‌ها یک آه قایم شده که نمیدانم کی و از حنجره کدومشان در میاید، ولی قطعا در میاید و شلیک میشود.»

داریوش اقبالی، خواننده و هنرمند نیز در استوری اینستاگرام خود نوشته: «یاور از ره‌رسیده، با من از ایران بگو، از فلات غوطه‌ور در خون بسیاران بگو، با زمستان که می‌تازد به قتل عام باغ، از گل خشمی که می‌روید در این گلدان بگو.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر